Seznam.cz zveřejnil finanční výsledky za rok 2017, k rádiím Expres a Classic přikupuje také server Garáž.cz
Obrat 4,12 miliardy korun a více než 1,5 miliardy korun v zisku před zdaněním a úroky. Taková čísla vykazuje v účetní uzávěrce za rok 2017 český internetový lídr Seznam.cz, kterou představil místopředseda jeho představenstva Pavel Zima na právě probíhající tiskové konferenci firmy, kterou jsme navštívili. Poodhalil také, jaké změny čekají domovskou stránku Seznamu v letošním roce i jak se rozšiřuje Seznam jakožto mediální dům.
Tržby meziročně vzrostly o 11,2 %, zisk před zdaněním a úroky vzrostl na 1,61 miliardy korun, meziročně tedy o 18,4 %. Dle slov Zimy rostly výrazně také Sklik a projekt Seznam Zprávy, který na podzim roku 2016 startoval fakticky z nuly. Za největší produktový úspěch za poslední dobu však Zima označil sekci “Další články z českého internetu” na domovské stránce Seznamu, která funguje jako agregátor zpráv z českých zpravodajských portálů. Ta konstantně roste a v květnu zaznamenala přes 110 milionů kliků, prostřednictvým kterých odvedla uživatele na jiné servery.
Právě tuto sekci, která se těší velkému uživatelskému zájmu, pak v letošním roce čeká zásadní proměna. K aktuální podobě přibudou sociální funkce jako komentáře a lajky a zároveň v tomto produktu nazvaném Seznam Jede bude dáván velký prostor videu. Zima dále uvedl, že interně už jsou nové verze sekce testovány a že to, jak budou lidé nové články diskutovat a lajkovat se projeví do výběru personalizovaného pro každého uživatele.
Řeč byla také o akvizici rádií Expres FM a Classic Praha, o které jsme informovali minulý týden. Zima zmínil, že, ačkoliv se jedná o regionální rádia soustředěná jen na Prahu a Střední Čechy, mají takřka stejnou cílovou skupinu jako Televize Seznam. Cílem prý je spojování produktů a propojení zpravodajství jak z webového, tak televizního obsahu. Rádio Expres se v této souvislosti chce stát rádiem s adekvátní mluvenou složkou a i na základě povolení od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání zvýšit podíl zpravodajství.
Se Seznamem od rána do večera
Právě nezávislé a kvalitní zpravodajství má být jedním ze zásadních pilířů nové podoby rádií a nemělo by se tak jednat o prosté čtení zpráv z agentur. “Chceme provázet lidi po celý den, ať už ráno u snídaně čtou online zprávy, poslouchají rádio cestou do práce, nebo koukají na večerní zprávy. Rozhlas pro nás byl do této chvíle těžce dosažitelným médiem,” zmínil Zima s odkazem na Pierra Beneše, šéfa obou rádií. Celoplošné FM frekvence jsou totiž v Česku nedostatkovým zbožím a tak by Seznam pravděpodobně ani neměl možnost vlastní rádio začít.
V souvislosti s tímto nedostatkem se chce Seznam.cz aktivně angažovat v digitalizaci rádií.”Budoucnost poslouchání rádia v autě je tady,” řekl Zima, ukazujíc na smartphone. Odpověděl také na otázku, proč Seznam koupil jen dvě třetiny rádií a nikoliv celé. “Takto nám totiž zůstal celý tým, který o rádiích ví všechno.”
Rozšíření auto-moto obsahu
Po mediální stránce se Seznam.cz rozšiřuje také do světa auto-moto. Pavel Zima uvedl, že právě tento tematický segment patří v sekci “Další články z českého internetu” k vůbec nejúspěšnějším a proto se Seznam.cz rozhodl pro koupi serveru a youtube kanálu Garáž.cz. Ten je jednou z nejznámějších auto-moto entit na českém internetu a cílem Seznamu je na něj do roka přivést 200 tisíc unikátních uživatelů denně. Tým Garáže.cz by také nově měl připravovat video obsah, který bude využíván na všech platformách Seznamu.
„Zdrojem návštěvnosti pro nás bude nejen domovská stránka Seznamu, kde bude mít web své místo, ale i naše služba Sauto.cz. Proto se vedle redakčních testů a recenzí nejnovějších vozů zaměříme i na segment ojetých aut,“ popisuje Zima.