Seznam navýšil tržby i zisk, vydělal 1,36 miliardy korun. Loňský rok byl velmi úspěšný, hlásí šéf Zima

Kromě rostoucích finančních ukazatelů česká firma také významně rozšiřuje svou působnost například na poli umělé inteligence.

Michal MančařMichal Mančař

zima-seznam

Foto: Seznam

Pavel Zima, člen představenstva Seznam.cz

0Zobrazit komentáře

Žádné zpomalení. Největší česká internetová firma Seznam.cz loni zvýšila zisk před zdaněním o 6,06 procenta na 1,362 miliardy korun. Mnohem mírnější, ale stále rostoucí tendenci vykázala firma založená Ivem Lukačovičem i v tržbách, které stouply o 0,18 procenta na 5,939 miliardy.

„Do roku 2023 jsme vstupovali s vidinou ochlazení domácího online trhu i pokračující hospodářské recese. Střízlivé plánování investic i pozitivnější ekonomický vývoj nám nicméně umožnily překonat tržby roku 2022,“ uvedl Pavel Zima, člen představenstva Seznamu. „Takže můžeme loňský rok opět považovat za velmi úspěšný,“ dodal.

Úspěch nevyjadřují jen rostoucí čísla, ale i neustále se rozšiřující portfolio firmy. Loni v březnu otevřela své druhé vlastní datové centrum Nagoja v Benátkách nad Jizerou. Na domovské stránce přibyl obsah z lokálních samospráv a v diskuzích se objevil fact-checking uvádějící manipulativní komentáře na pravou míru.

Narostl i počet navigací v aplikaci Mapy.cz – jež chystá placenou verzi –, a to meziročně o 22 procent. Portál Sreality.cz představil cenovou mapu vývoje realizovaných cen bytů v Česku. Dlouholeté zkušenosti se strojovým učením také přiměly Seznam k založení týmu, který vyvíjí vlastní generativní jazykový model. Už se objevuje například ve vyhledávání. Na další služby Seznamu by měl být nasazen během letošního a příštího roku.

Nedávno také firma zavedla předplatné, které uživatele vyjme z cílené reklamy nebo sběru údajů o poloze. „Majorita výnosů Seznamu pochází z reklamy. A v případě, že máme od uživatele stabilní identitu spojenou s jeho souhlasem se zpracováním osobních údajů, můžeme na něj vydávat cílenou reklamu. Naprosto však respektujeme uživatele, kteří o tento typ cílené inzerce na našich službách nemají zájem,“ uvedl Jiří Udatný, ředitel divize Identity a uživatelského profilu Seznamu

Podle předsedy představenstva Ondřeje Křišici se navíc firma připravuje na změnu reklamního trhu, kterou přinese ukončení podpory cookies třetích stran v prohlížeči Google Chrome. „Soustředíme se na práci s uživatelskou identitou, abychom i po konci cookies třetích stran mohli nabídnout uživatelům ten nejlepší možný zážitek,“ uvedl Krišica.

seznam-placene1

Přečtěte si takéIvo Lukačovič vysvětluje, proč Seznam zavádí předplatnéInternet zdarma, jak jsme jej znali, končí. Ivo Lukačovič vysvětluje, proč Seznam zavádí předplatné

„Nastartovali jsme také nový program, který významně pomáhá s distribucí našich řešení, například přihlášení přes Seznam, směrem k vydavatelům, inzerentům či e-shopovým platformám působícím na českém online trhu,“ dodal. V oblasti práce s uživatelskými daty byla spuštěna služba aktivita na Seznamu, která uživatelům ukazuje historii jejich návštěv.

Seznam.cz vlastní Ivo Lukačovič, který jej založil v květnu 1996. Firma provozuje stejnojmenný vyhledávač Seznam.cz, zpravodajský server Seznam Zprávy, Televizi Seznam, službu Mapy.cz nebo Sbazar, Sreality a Sauto. Nabízí mimo jiné také srovnávač Zboží.cz, Počasí.cz, Prohlížeč nebo video portál Stream.cz.

S přispěním ČTK