Seznam opět zažil rekordní rok. Televizní zprávy nefungovaly, proto jsme je vypli, říká jeden ze šéfů
Také česká internetová jednička musela loni propouštět. Podle Matěje Huška chce být připravena i na ne úplně dobrý vývoj ekonomiky.
Matěj Hušek, člen představenstva Seznam.cz
Budou tržby začínat číslovkou šest? Možná k tomu ještě bude pár desítek milionů chybět, ale je jasné, že Seznam.cz má za sebou další rekordní rok, jak ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch potvrdil Matěj Hušek. Ten je od loňska součástí pětičlenného představenstva a patří k jednomu z faktických šéfů české internetové jedničky, která předloni utržila 5,6 miliardy korun a loni to bylo ještě o několik procent víc. Rok to ale rozhodně nebyl jednoduchý. „Udělali jsme také několik úsporných opatření, abychom se připravili na nastupující recesi,“ popisuje Hušek. Nadcházející měsíce však vyhlíží s mírným optimismem, minimálně jeho firma je prý připravena.
Ani Seznamu se nevyhnula vlna propouštění. Odneslo to například celé televizní zpravodajství, které firma koncem loňského roku rozpustila. Nebylo to však prý jen neuvážené škrtání, aby se ušetřilo. „Data sledovanosti ukazovala, že v době, kdy zpravodajství běželo, jsme diváky ztráceli. (…) A tak jsme ho racionálně škrtli,“ říká Matěj Hušek. Do Seznamu přišel před více než čtyřmi lety, a jelikož přinesl zkušenosti z velkých mediálních domů jako CNC či Vltava Labe Media, pustil se do vylepšování obsahových webů a také domovské stránky, kolem níž Seznam všechny své aktivity staví.
Je to logické – právě Seznam.cz je nejnavštěvovanější adresou na českém internetu a firmě, za níž jako stoprocentní majitel stojí zakladatel Ivo Lukačovič, se kolem ní postupně podařilo vybudovat velký ekosystém, v němž návštěvníci najdou zprávy, pracovní nástroje, mapy, reality, a dokonce už mohou publikovat vlastní texty. Když jsou dobré a úspěšné, klidně si je přečtou miliony lidí. Síla Seznamu je velká, což dokazují i často propírané diskuze. „Podle našich dat jsme už větší než český Twitter, a to jak v počtu uživatelů, tak v počtu příspěvků,“ chlubí se Hušek.
Ani Seznam ale nemá se svými projekty zaručený úspěch. Zmíněné zpravodajství v Televizi Seznam je jen část příběhu, v pražském sídle na Smíchově právě teď probíhají velké debaty o tom, jak vlastně budoucnost Seznamu v tradiční televizi uchopit. Jedno je ale jisté – česká internetová jednička si chce sáhnout na jiné než „onlinové“ peníze a těch je na televizním trhu spoustu. Spolu s Matějem Huškem rozhodují o směřování Seznamu další čtyři kolegové v představenstvu: Pavel Zima, Tomáš Kapalín, Ondřej Procházka a Ondřej Krišica. O tom, co se jim honí hlavou, mluví ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch sedmačtyřicetiletý Hušek.
Jsme na začátku roku 2023. Jaká nálada panuje v Seznamu?
Optimistická. Uzavíráme loňské výsledky. V roce 2022 jsme ve výnosech dokázali překonat i zatím historicky vůbec nejlepší rok 2021. Rostli jsme o jednotky procent, oficiální čísla ale teprve oznámíme. Pro letošek chceme zůstat v podobných objemech. Zároveň jsme ale udělali i několik úsporných opatření, abychom se připravili na nastupující recesi.
Seznam byl vždy především internetová, respektive technologická firma. V posledních letech se hodně opřel třeba do vlastních médií. Jak se vy sami vnímáte?
Stále se vnímáme jako technologická firma. Na tom se nic nemění. Mediální část představuje – a také v minulosti představovala – jen zhruba do jedné třetiny našich aktivit. Její úspěch přichází i díky tomu, že právě technologiím a internetu tak dobře rozumíme. Know-how je nedílná součást úspěchu v každém podnikání, například i české vydavatelské domy v době své největší slávy vytvořily technologicko-logistický unikát, kdy denně hladce vyráběly a distribuovaly čtenářům miliony výtisků novin. Digitál ale většinově zaspaly.
Úspěch vašich médií je do značné míry dán také díky domovské stránce, která je nejnavštěvovanější stránkou na českém internetu a kolem které vše stavíte, nebo ne?
Nepochybně i díky naší domovské stránce. Ale je otázka, zda nám homepage zajišťuje úspěch obsahových webů, nebo zda lidé naopak chodí na homepage kvůli obsahu našich webů a kvalitním službám. Snažíme se dlouhodobě sledovat intenci, se kterou lidé navštěvují domovskou stránku Seznamu, a první klik, který po příchodu dělají, stále více vede do obsahu. Počet takových návštěv se za poslední roky zdvojnásobil, zatímco počet lidí, kteří jako první klikají na služby jako hledání nebo e-mail, zůstává víceméně stejný.
Každopádně nás rostoucí návštěvnost naší hlavní stránky těší, protože jí věnujeme velkou pozornost. Dodali jsme na ni multimédia – fotogalerie, videa, podcasty, diskuzní příspěvky, ve feedu pracujeme s celou řadou partnerů a snažíme se vytvářet pro uživatele mnohem personalizovanější zážitek jak v obsahu, tak layoutu. Přidáváme na ni průběžně více lokálního a zájmového obsahu. Je toho hodně, co se za poslední roky událo, a další kroky máme v plánu.
Vy jste od loňska součástí pětičlenného představenstva Seznamu, kde jste s Ondřejem Krišicou doplnili kolegy Kapalína, Procházku a Zimu. Jak jste se v nové roli usadil?
Mnohem větší změna pro mě byla, když jsem před necelými pěti lety do Seznamu přicházel. Teď šlo o poměrně hladký posun, protože velká část mé agendy zůstala stejná – dál se věnuji obsahovým webům, domovské stránce a rostoucímu sociálnímu ekosystému. Přibylo mi například video a s ohledem na mé zkušenosti také s Pavlem Zimou řešíme akvizici společnosti Borgis. Agenda, kterou představenstvo v Seznamu řeší, je široká, jeho rozšíření a větší fokus jednotlivých členů na specifické oblasti byl logický krok, který firmě prospívá.
Máte zkušenosti z VLM, PPF Media či CNC, tedy velkých mediálních domů. S čím jste tehdy do Seznamu přicházel a co jste měl za úkol?
Profesně jsem se primárně zabýval digitálními produkty, zejména obsahovými weby. To bylo zajímavé, protože jsem v Seznamu viděl trochu zanedbané weby, staré redakční systémy a měl jsem jasnou představu, co s tím dělat. Připravili jsme s kolegy plán, jak vytvořit weby na světové úrovni, a to jak technologicky, tak obsahově. Cílem bylo zvýšit jejich návštěvnost, zapojení uživatelů a doplnit je o služby, které Seznamu chyběly. Typicky například o datové speciály, diskuze, obecně sociální aspekt a uživatelský obsah. Zaměřit se i na jiné zdroje návštěvnosti, než je homepage, například hledání. A to se za poslední čtyři roky více než daří. Z toho mám radost.