Síla českého rybníčku. Brněnské firmě hrozily vyhazovy, tak ji šéf z Warhorse zapojil do Kingdom Come 2

Ashborne Games mají stejného majitele jako Warhorse Studios – ale nejen proto se zapojili do vývoje DLC pro Kingdom Come: Deliverance 2.

good-game-36

Foto: Ashborne Games / Warhorse Studios

Zleva: Petr Kolář z Ashborne Games, sedlák z Troskovic a Martin Klíma, producent a spoluzakladatel Warhorse Studios

0Zobrazit komentáře

Warhorse Studios rovná se Kingdom Come. Tohle spojení je pevné a jasné. Ale teď do jinak jednoduché rovnice vstoupila i další domácí firma. Vývojáři z Warhorse totiž spojili síly s mladším brněnským studiem, které je shodou okolností také podepsané pod jednou hrou z české historie.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho herního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Je to jen pár dní od vydání přídavku pro Kingdom Come: Deliverance 2 s názvem Barvy smrti. Ten do středověké hry dodal další příběhy a herní možnosti… ale nevznikal jen v pražských kancelářích Warhorse Studios. V jeho titulcích najdete i Ashborne Games. Před pěti lety založenou firmu, která předloni vytvořila svou prvotinu Last Train Home o československých legionářích za první světové války.

Jak a proč tahle spolupráce vznikla? „Byli jsme v kontaktu v podstatě už od dob zakládání Ashborne. Jednak se lidé v českém herním rybníčku znají a například spoluzakladatel Warhorse Martin Klíma nám zpětnou vazbou při vývoji Last Train Home hodně pomáhal,“ popisuje šéf studia Petr Kolář. A jednak pomohla praktická skutečnost, že obě firmy patří pod mateřskou skupinu Embracer. „Ale myslím si, že vliv čistě lidských vztahů byl větší,“ říká Kolář.

Embraceru se nicméně v posledních měsících nevyhýbaly výkyvy videoherního průmyslu. „Zrovna procházel restrukturalizací a nám hrozilo, že budeme nuceni propustit významnou část týmu. A tady se zase objevil Martin Klíma, kterého napadlo, že bychom mohli spolupracovat s Warhorse,“ přibližuje výhody dobrých vztahů a českého rybníčku Kolář.

„Jedna z částí spolupráce pak spočívala právě v prvním DLC pro Kingdom Come: Deliverance 2,“ dodává (a nám se zase chce dodat: jedna z částí, hmmm…!). Ashborne tak mohli zachovat svůj tým, ve Warhorse se zase uvolnily ruce pro jiné činnosti. „Řekl bych, že se jedná o oboustranně výhodnou spolupráci,“ míní Kolář. A podobně to vidí i v Praze.

Pod dohledem veteránů z Warhorse jsme vytvářeli questy. A získali tak možnost učit se od expertů žánru RPG.

„Spojuje nás nadšení i skupina Embracer. Jsme tak trochu bratranci,“ říká PR šéf Warhorse Studios Tobias Stolz-Zwilling. „I když jsme dvě rozdílná studia, spojili jsme se, abychom přidali k Jindřichově příběhu tuhle napínavou kapitolu. Barvy smrti by bez skvělého týmu Ashborne Games nebyly stejné. Říká se, že rodinu si nevybíráte, ale kdybychom mohli, vybrali bychom si je,“ dodává.

Podobné spolupráce nejsou úplně výjimečné, právě Ashborne před vydáním své vlastní hry pracovali například na simulátoru vrtulníku Comanche od jiného spřízněného studia. Překvapivější ale pro mnohé bude to, co v Brně měli na starosti. Kingdom Come: Deliverance 2 je silně příběhová hra, která si zakládá na scénáři, příběhu a rozmanitých úkolech.

A právě na těch – tedy nikoliv na technické části hry – Kolářův tým pracoval. „Pod dohledem veteránů z Warhorse jsme vytvářeli do Barev smrti questy. Ale další práce, ať už se jedná o cutscény, nebo třeba o lokalizaci a dabing, už byly opět na straně Warhorse,“ říká. A sice hovoří o veteránech a sám vede menší a mladší studio, ale jinak mají v Ashborne zkušeností celkem dost.

Jádro týmu tvoří bývalí členové největšího domácího studia Bohemia Interactive, kteří pracovali například na vojenské akci Arma, v dřívějších štacích třeba i na Mafii. A také jejich Last Train Home se povedl, místy připomíná Company of Heroes, jindy zase Commandos. K těmhle zářezům ale chtěli přidat nové. A to právě takové, jaké nabízí KCD2.

kingdom-come-martin-klima

Přečtěte si takéCo se z Kingdom Come 2 vystřihlo? Dracula i únos ZikmundaCo jsme z Kingdom Come 2 vystřihli? Draculu, únos Zikmunda, 35 questů a tlusťochy, říká šéf z Warhorse

„Už v době založení Ashborne Games jsme si říkali, že bychom jednou chtěli dělat RPG. Ale věděli jsme, že nemáme dostatečné zkušenosti na vyprávění poutavých příběhů, tak jsme se vrhli na strategii,“ popisuje Kolář. „Last Train Home měla být jen první z řady her, která nás v podstatě naučí budovat zajímavé příběhy a možná někdy v budoucnu přivede k RPG,“ vysvětluje.

„Takže když se naskytla možnost tohle učení výrazně urychlit za podpory kovaných expertů v žánru, vypadalo to jako ideální kombinace. A jsem hrdý na to, co jsme dokázali vytvořit,“ uzavírá Petr Kolář, šéf Ashborne Games – autorů válečné strategie Last Train Home… a dnes už i studia, které přispělo ke Kingdom Come: Deliverance 2. A které by už velice brzy mělo představit i další, vlastní novinky. Takže ho nezapomeňte sledovat. A taky nezapomeňte sledovat náš herní newsletter.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Top novinky ze světa her

🚚 Nejprodávanější česká hra je Euro Truck Simulator 2 od SCS Software. A tohle pražské studio se teď přestěhovalo do parádních nových kanceláří, kde mají i barbershop a kinosál. Jeho šéf Pavel Šebor se navíc pro Vortex rozpovídal o tom, kam desítky milionů náklaďáků, které firmě vozí stovky milionů korun, zamíří v nejbližší budoucnosti.

👑 Před lety dostal americký prezident Barack Obama při návštěvě Polska kopii Zaklínače 2. Teď dostal… český premiér Petr Fiala při návštěvě Kutné Hory sběratelskou edici Kingdom Come 2.

💍 A už ve článku zmiňovaný Embracer se mění. Do konce roku se od něj oddělí 250 herních firem do Coffee Stain Group, sám se pak přejmenuje na Fellowship Entertainment, kde zůstane 40 subjektů včetně Warhorse Studios… a třeba také práva na Pána prstenů.

🏆 Takhle silně obsazený esportový turnaj v Česku ještě nebyl, hlásají pořadatelé Tipsport Conquest of Prague. Přespříští víkend se na pražském Chodově rozjede klání v Counter-Striku o 750 tisíc korun, přijede i hvězdný hráč Lukas „gla1ve“ Rossander.

🐫 Egyptská mytologie, sci-fi technologie a mix akce s RPG? To zní slibně – a přesně to slibuje nová česká hra The Book of Aaru od studia Amenti. Vychází už 27. května.

🚀 A kromě české ještě jedna slovenská hra. Galaxy Highways je kosmická akčňárna s malou raketkou, ale velkou palebnou silou. Na herních konferencích jsme ji už zkoušeli a byl to pěkný adrenalin, doporučujeme.

🤔 Jedna z největších evropských herních firem Ubisoft hlásí za uplynulý fiskální rok meziroční pokles tržeb o 17,5 procenta. Na druhou stranu: v posledním čtvrtletí jí výrazně pomohl Assassin’s Creed. Před několika dny navíc vyšlo rozšíření Star Wars Outlaws a vypadá to, že hra jako celek je už mnohem vyladěnější než loni.

Máme v něm stovky hodin, kupovali jsme kvůli němu nový počítač. Nezapomenutelný Zaklínač 3 slaví deset let

Taky jste kvůli Witcherovi 3 pořizovali nový počítač, nechali v něm stovky hodin a upekli mimino v troubě? My ano.

Michal MančařMichal Mančař

good-game-35-witcher-zaklinac

Foto: CD Projekt

Zaklínač 3 slaví 10 let. Všechno nejlepší, Geralte a Ciri! A Yennefer! A Marigolde! A Triss! A…

1Zobrazit komentáře

Čas letí. Už je tomu rovných deset let, co vyšla jedna z nejlepších her všech dob – Zaklínač 3: Divoký hon od polského studia CD Projekt. Jak na videohru podle knižní ságy spisovatele Andrzeje Sapkowského vzpomínáme u nás v CzechCrunchi? Moc pěkně, přesvědčte se sami. A co vy?

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho herního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Pavlína Nouzová, vědma z butovických bažin

Třetí Zaklínač je hra, která mě definitivně přesvědčila, že tohle je můj žánr. Vyrostla jsem hlavně na střílečkách, kdy jsme se jako parta chudých puberťáků scházeli u vybraného kamaráda, který zrovna „nějak“ sehnal novou hru – a my se u ní po pár desítkách minut střídali. Takže když šlo o něco s příběhem, neudělalo to na mě valný dojem. Ale pak jsem si sama sedla k Witcherovi a bylo hotovo.

Je tam spousta scén, které se vám vryjí do paměti, a stojím si za tím, že vedlejší dějové linky jsou zajímavější než ty hlavní. Ale asi nejvíc mě zlomil moment, kdy mi jistá zrzavá holčina řekla, ať strčím mimino do pece. Byla jsem zmatená, v minutách předtím jsem se bohužel moc nesoustředila, a najednou jsem měla upéct nemluvně. A tak jsem to udělala.

Hned potom jsem se cítila jako hlavní zrůda v Geraltově příběhu, protože v CD Projektu si umějí šikovně pohrát s vašimi city. Ale kdo tenhle quest na Skellige hrál, tak ví, jak dopadl. Přesně vystihuje, co mám na Zaklínači doteď ráda a čím mě přesvědčil opustit všechny ty střílečky. Protože ve hrách si nakonec nejvíc zapamatuju ne perfektní akci ani vybroušenou grafiku, ale prostě a jednoduše emoce.

Michal Mančař, nebohý nekker z pražského podzemí

Já si kvůli Zaklínači prakticky pořídil nový počítač. Teda takhle, pradávný hardware potřeboval obměnit tak či tak. Ale vědomí toho, že všichni Zaklínače vychvalovali, zatímco měsíce (a dokonce roky…) od vydání utíkaly, bylo tím posledním hřebem do rakve starého stroje. Witcher 3 byl tou první hrou, kterou jsem na nové PC nainstaloval.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přitom je to paradox. Přísně vzato některé části Witchera dost často rozhodně nebyly skvělé. Vzpomeňte na otazníky na Skellige. Nebo na to, že většina questů sice nabídla skvělý příběh, ale kdovíjakou volnost či možnost volby ve skutečnosti ne. Ale jako celek, jako zážitek, jako kus interaktivní zábavy, který do kapsy strká mnohý film i knížku? V tom je Zaklínač 3 na nejvyšších vrcholcích po boku titulů jako Deus Ex, Half-Life a Cyberpunk 2077.

Míša Prešinská, redakční černokněžnice

Když Geralt v závěru datadisku O víně a krvi prolomil čtvrtou stěnu, upřel svůj pronikavý pohled přímo na mě a s lehkostí se usmál, věděla jsem, že končí jeden z nejsilnějších zážitků, jaké mi kdy videohry daly. Přestože jsem od té doby strávila stovky hodin u jiných titulů, nedokážu se zbavit zvláštního pocitu prázdnoty, který ve mě po Zaklínači 3 zůstal.

Nezbývá, než si i po letech lízat rány a vkládat naděje do Zaklínače 4, který se nedávno ukázal v prvním traileru. Doufám, že v kůži Ciri znovu pocítím tu jedinečnou atmosféru hořkého středověku poznamenaného válkou, monstry a Marigoldovými barvitými básnickými eskapádami.

Jo, a jsem tým Yennefer, to bych chtěla zdůraznit!

Filip Magalhães, uprchlík ze zámoří v Toussaintu

První Zaklínač byla jedna z nejlepších her, co jsem kdy hrál. Ještě dlouho po jeho dokončení jsem si studoval reálie z witcherovského světa a přemýšlel, co jsem třeba mohl udělat jinak. Když jsem pak přeskočil dvojku a vrhl se rovnou na trojku, byl jsem unešen jejím grafickým zpracováním a rozlehlým světem. Ještě více mě pak uhranul datadisk O víně a krvi, který se odehrává v nádherném a prosluněném Toussaintu.

Miluju středověká městečka – ať už v reálu, nebo ve hrách–, a tak pro mě bylo projíždění této oblasti na sedle Klepny vyloženě fascinující. A třešničkou na dortu byl závěr hry v pohádkové krajině. Přesto je v Zaklínači na můj vkus až moc příšer na každém rohu, a tak u mě stále v oblíbenosti vede série Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios.

Jo a vzkaz pro Míšu: byl jsem tým Triss.

Michal Ptáček, zakladatel Caer CzechCrunch

startup-academy-1

Přečtěte si takéStartup Academy ukončila další běh. Vítěz pomáhá s napájenímPomáhají s nabíjením během vojenských operací. S produktem teď vyhráli Startup Academy od CzechCrunche

Fantasy RPG patří k mému nejoblíbenějšímu hernímu žánru, takže asi nebude překvapením, že jsem u všech dílů Zaklínače strávil až nezdravě velké množství času. Trojku pak, asi jako většina hráčů, řadím mezi nejlepší herní počiny všech dob a samozřejmě jsem ji dohrál. Na rozdíl od třeba takového prvního dílu, který byl pro mě možná až moc nevybroušený a jako už v té době zpohodlnělý hráč jsem to prostě nedal.

Každopádně kvalita a péče, kterou třetímu dílu v CD Projektu poskytli, je impozantní. O to víc, když si člověk Zaklínače porovná například s podobnými tituly od Bethesdy a do celé rovnice si dosadí podmínky a budgety, se kterými obě firmy pracovaly. Na hře samotné si mě nejvíce získal komplexní příběh, na pohled živá, interaktivní města a především nestvůry vycházející ze slovanské mytologie. Snad žádná hra mi totiž takhle živě a děsivě nepřiblížila pohádky a příběhy, na kterých jsem asi jako každý Středoevropan vyrůstal.