Sledování filmů v americkém retrostylu. Češi se začali dívat na filmy ze svých vozů v autokinech
Promítání může probíhat po setmění i ve dne
Parkoviště, na něm velké plátno a auta, která tu tentokrát nestojí prázdná, ale na jejich předních sedačkách sedí diváci a hltají přes skla právě promítaný film. To je tradiční výjev z amerických filmů, ale trend autokin je teď v módě i v Česku. Koronavirus totiž uzavřel klasické kinosály, které by se v omezeném režimu měly otevřít nejdříve až začátkem příštího týdne. Kinoprojekce tak teď mohou filmoví fandové navštívit alespoň v autokině, která začala v posledních týdnech promítat v celé řadě větších českých měst.
Dívat se na filmy v televizi je fajn, ten pravý filmový zážitek ovšem přichází až s potemnělým sálem, velkoformátovým plátnem a parádní akustikou, tedy v momentě, kdy se usadíte do polstrovaného sedadla některého z kinosálů. Ty jsou ale nyní ke vší smůle filmových fanoušků uzavřené a jediné, co zbývá, je svěřit se do péče domácího kina, případně snést starou promítačku z půdy a promítat na prostěradlo nebo na bílou zeď.
Je tu ovšem i další způsob, jak si dopřát filmový zážitek, a přitom nesedět na dost možná již proklínaném gauči. Staronovým řešením jsou autokina, kinematografický fenomén, který máme spojený především se Spojenými státy, kde patřily mezi velice významné prvky kultury 50. a 60. let minulého století.
Auta naskládaná jedno vedle druhého před velkým plátnem už dnes ve Spojených státech tolik netáhnou, i za oceánem lidé upřednostňují multiplexy s perfektním ozvučením, obrazem, 3D technologiemi a řadou dalších moderních výdobytků. Když jsou ale kinosály uzavřené, jsou stará dobrá drive-in kina opět v kurzu, a to nejen na území USA.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsHned několik jich totiž začalo být provozováno také v Česku. Ne, že by tu autokina nefungovala již před krizí. Několik z nich promítalo v Plzni, Ostravě či Ředhošti u Mšených Lázní. S aktuální situací se mapa autokin fungujících na našem území ale výrazně zahustila.
Na film lze nově zajet hned na několik míst v Praze, přičemž v seznamu nechybí Ruzyň, Nákladové nádraží Žižkov či koupaliště Džbán. Autokino lze navštívit také v Brně, Jihlavě, Mladé Boleslavi, Liberci nebo třeba v Ústí nad Labem.
Reakce na nastalou situaci
Stejně jako na dalších místech, i v případě spuštění ústeckého autokina se jednalo o rychlou reakci místní eventové agentury. Dream Pro Lubomíra Machoně se zabývá realizováním eventů po celé České republice i v zahraničí. Zahájení provozu autokina pro ni bylo řešením, jak alespoň částečně nahradit zrušené akce, o které přišly spolu s opatřeními zavedenými v rámci pandemie koronaviru.
„V březnu se během jednoho týdne zrušily všechny připravované akce až do konce června. Po novém prohlášení vlády přišel další šok. Vzhledem k tomu, že akce pořádáme pro více jak 100 osob, tak jsme komplet vymazali letošní letní sezonu, a to až do konce října,“ popisuje pro CzechCrunch těžkosti posledních týdnů Lubomír Machoň z Dream Pro.
„Ono to vypadá, že se pustí film a vše jede samo, ale není to tak.“
„Snažíme se vymýšlet nové projekty, které bychom mohli samostatně nebo s klienty pořádat, ale díky tomu, že se situace mění skoro každým dnem a není 100% jistá, je plánování velmi obtížné. Autokino a jemu podobné projekty jsou nyní asi jediná možnost, kterou můžeme jako eventová agentura realizovat,“ říká Machoň.
Nápad na provoz autokina přišel ze zahraničí, nikoliv však z USA, ovšem z Německa, kde se autokinům začalo také dařit. Lubomír Machoň začal hledat vhodné místo, kam se vejde zhruba stovka vozů, je dobře dostupné, půjde na něj nainstalovat potřebná technika a lokální obyvatelé jej budou znát. Volba nakonec padla na parkoviště ústecké obchodní zóny.
I přesto, že se agentura Dream Pro zabývá organizováním akcí již přes dvacet let, Machoň přiznává, že se pro něj jedná o zcela novou zkušenost: „Chytili jsme příležitost za pačesy a zkusili tento projekt rozjet i v Ústí nad Labem. I pro mě to byla ‚novinka‘ známá pouze z filmů. Ale máme za sebou například pořádání filmových projekcí v letních kinech.“
Biják přímo z auta
Aby si návštěvník mohl filmovou projekci vychutnat, je prvním předpokladem to, že bude vlastnit automobil, případně si najde někoho, kdo s ním na promítání zajede. Následně si může vybrat na stránkách autokina film, který by chtěl vidět, a rovnou si zde může lístek i koupit. Platba kartou je ale možná i na místě před promítáním.
Předtím, než dotyčný do kina vyjede, je dobré si doma zajít na toaletu a nezapomenout se vybavit občerstvením. I přesto, že některá autokina mohou občerstvení bezkontaktně návštěvníkům nabízet, v Ústí hygienici dovolili provoz kina pouze za předpokladu, že občerstvení prodáváno nebude a toalety zde také nejsou.
Po příjezdu na místo je návštěvník odregistrován, personál mu sdělí veškeré důležité informace a ukáže mu, kam vůz na parkovišti zaparkovat. Film je „promítán“ na LED stěně o velikosti 10 na 6 metrů, která kinu umožňuje fungovat i za denního světla.
Návštěvníci tak mohou za jeden den vidět až tři promítání. Během odpoledního promítání je zvuk řešen pomocí externích reproduktorů, u večerních filmů je návštěvníkům rozdáváno speciální zařízení, které jim umožní pouštět zvuk přímo z reproduktorů v automobilu, popřípadě ze sluchátek.
Průměrná návštěvnost autokina je přibližně 54 automobilů. Někdy ale mají provozovatelé kina co dělat, aby se našlo místo pro všechny, kteří dorazili.
„Některé snímky jsou slabší a u některých se obáváme, že se nám nevejdou auta na parkoviště,“ usmívá se Lubomír Machoň. Návštěvníci se totiž mohou těšit z filmových klasik, jako je Pomáda, i čerstvých novinek, mezi kterými nechybí například nejúspěšnějších český dokument V síti.
Potitulková scéna
Po skončení promítání zajišťuje plynulý odjezd všech návštěvníků kina šestičlenný tým, který se návštěvníkům věnuje již od příjezdu. Ve skutečnosti za promítáním stojí osob mnohem více. O plynulý chod kina se stará asi 20 osob, od grafiků, techniků, zdravotníků, programátorů, správců rezervací až po produkční. „Ono to vypadá, že se pustí film a vše jede samo, ale není to tak,“ vysvětluje šéf Dream Pro.
Ten zároveň v autokinu vidí začátek nových projektů, které by se na něj postupně mohly nabalovat. K filmovým zážitkům ze sedačky vozu by divákům časem rád nabídl i možnost zajet se podívat například na různá představení nebo si poslechnout koncert. Zároveň však přiznává, že se jedná o využití současné příležitosti a po skončení všech opatření se jeho agentura opět vrátí k původní činnosti.
Ostatně autem za jiným druhem kultury už můžete vyrazit například v Praze, kde je od dubna do konce června pořádán Art Parking Festival. Ten na Pražské tržnici nabízí divadelní i hudební vystoupení všeho druhu.
A jaká je Machoňova rada, jak přežít tyto složité časy? „Nově, kreativně a hlavně rychle myslet a jednat. Nečekat, až vám někdo pomůže. Je důležité mít okolo sebe lidi, kteří vám pomohou a vy pomůžete jim, tedy mít na sebe spolehnutí. Všem držím palce! Musíme nyní všichni tahat za jeden provaz a tuto dobu přežít s co nejmenší újmou,“ uzavírá Machoň.