Snažil se o revoluci, místo toho se stal terčem posměchu. Šéf Jaguaru teď odstupuje

Pod vedením Adriana Mardella firma smazala část dluhů i rostla. Přesto zůstane spojován hlavně s kampaní, která zákazníkům nenabídla jediné auto.

David ZlomekDavid Zlomek

jaguar-ceo
Foto: Jaguar
Adrian Mardell, bývalý CEO Jaguaru
0Zobrazit komentáře

Adrian Mardell chtěl přepsat budoucnost slavné britské automobilky Jaguar. Značku s klesajícími prodeji měl proměnit v luxusního výrobce výhradně elektrických vozů. Místo obdivu ale přišla vlna kritiky a posměchu, a to hlavně po reklamní kampani, která měla symbolizovat nový začátek. Teď Mardell po třech letech ve funkci končí.

Jaguar jeho odchod dle Reuters potvrdil na začátku srpna. Mardell podle firmy požádal o uvolnění z funkce a ve společnosti končí po 35 letech, přičemž ve vedení má zůstat do konce roku. Opouští tak firmu, která v dubnu prodala v celé Evropě jen 49 nových aut a nemá aktuálně žádný nový model v nabídce. Většinu ze svého dlouholetého portfolia Jaguar během posledního roku stáhl z výroby, první novinka má být k dispozici až příští rok.

Mardell bude navždy spojen hlavně s reklamní kampaní Copy Nothing, která měla loni v listopadu uvést rebranding firmy. Ta vzbudila pozornost hlavně tím, co v ní chybělo. V půlminutovém spotu se neobjevilo jediné auto. Místo toho abstraktní slogany, modelové v extravagantních šatech a nová grafická identita značky. Jaguar chtěl být jiný, přitom je roky symbolem britského průmyslu a elegance. Výsledkem bylo srovnání se všemi možnými marketingovými propadáky a vlna posměchu.

Transformace se dotkla nejen designu, ale i výroby. Jaguar zrušil výroby modelů jako F-Pace, XF nebo I-Pace a jak zásoby mizely, snižovaly se i prodeje. Podle Mardella nemělo smysl držet v nabídce auta s nízkou marží. Vše měla nahradit nová řada, zaměřená na zákazníky Bentley nebo Rolls-Royce.

Jaguar ale nový model zatím nemá. První vůz z nové éry má dorazit nejdřív v roce 2026, půjde o čtyřdvéřové elektrické auto s cenou přes 100 tisíc liber (2,8 milionu korun). Jeho koncept s názvem Type 00 automobilka představila už koncem roku 2024. Auto v růžové barvě s výrazně stylizovaným designem vyvolalo překvapení i kritiku, stejně jako samotné reklamní spoty.

Mardell byl hlavní tváří změn. Ve firmě strávil přes třicet let, dříve působil jako finanční ředitel. Do čela nastoupil v roce 2022, nejprve jako prozatímní šéf. V době, kdy automobilka potřebovala silné výsledky, vsadil vše na přerod značky v luxusní elektromobilku.

Poslední měsíce ale překrývají i dobrou práci, kterou odvedl. Za jeho vedení se firmě podařilo snížit dluhy o pět miliard liber (140 miliard korun) a dosáhnout nejlepšího provozního výsledku za posledních deset let.