Sociální síť Clubhouse pobláznila Česko a má už 2 miliony uživatelů i novou investici. Brzy dorazí také na Android

Sociální síť Clubhouse

Foto: CzechCrunch

Americká sociální síť Clubhouse nabývá masivní popularity v několika zemích Evropy, včetně Česka. Obrovský zájem o síť, kde se lidé nevidí, ale pouze si povídají a tráví tím hodiny denně, začíná být vidět i v číslech a její tvůrci zároveň přichází s několika zásadními novinkami, mezi nimiž nechybí ani investice na další rozvoj.

Ještě minulé pondělí bylo na síti, která je charakteristická maximální jednoduchostí a místnostmi pouze s živou audio diskuzí, nanejvýš několik desítek Čechů. Pak se ovšem dostavil exponenciální růst a tuzemských uživatelů jsou už nejméně tři tisíce. A to i přesto, že Clubhouse zatím funguje jen na iOS a lze se na něj dostat jen pomocí pozvánky.

Spoluzakladatelé sítě Paul Davison a Rohan Seth na svém blogu v neděli oznámili, že síť má celosvětově už přes dva miliony týdně aktivních uživatelů. Je pravděpodobné, že většina z nich pochází právě až z posledních týdnů, přestože síť sama je v provozu již od března minulého roku.

Clubhouse sice nad rámec toho žádná oficiální čísla nezveřejnil, ale podle analytické firmy SensorTower už v prosinci zaznamenal celosvětově přes milion stažení. Jak uvádí server Apptopia, v Česku, Německu, Rakousku a Švýcarsku aktuálně osciluje mezi první až třetí nejstahovanější aplikací na iOS.

clubhouse2

Aplikace Clubhouse

Foto: CzechCrunch

Zakladatelé navíc uvedli, že se postupně chystají zbavit i omezení na iOS a mají brzy začít pracovat na aplikaci pro Android. Zmiňují také, že přibudou nové lokalizační funkce pro země po celém světě. S masivním růstem se nicméně pojí i množství organizačních problémů. Clubhouse tak slibuje masivní investice do technické infrastruktury, která by měla vyřešit problémy s poměrně častými výpadky serverů.

Po roce jednorožec

Velkého naškálování se má dočkat i tým zákaznické podpory a bezpečnosti. Clubhouse byl už minulý rok terčem kritiky za to, že byl útočistěm pro různé formy zneužití, obtěžování či antisemitismu, jak připomíná například magazín The Verge. Přestože má kvůli zvukové formě ztíženou moderaci obsahu, chystá se investovat do nových technologií, které pomohou na síti předcházet podobným situacím.

Na to vše byly pochopitelně potřeba nové finance. Ty Davison a Seth skutečně vybrali a podle serveru The Information se v novém investičním kole dostanou se svou mladou firmou na valuaci přesahující jednu miliardu dolarů (přes 21 miliard korun). Ačkoliv oficiálně nebyly výše investice ani valuace potvrzeny, lze předpokládat, že v rámci kola Series B, vedeném fondem Andreessen Horowitz, získá sociální síť vyšší desítky milionů dolarů.

V kole Series A, uzavřeném jen pár týdnů po startu sítě v květnu 2020, získalo duo zakladatelů 10 milionů při valuaci 100 milionů dolarů. Clubhouse nyní uvedl jen to, že má celkem 180 drobných investorů, včetně členů své komunity.

Přichází monetizace

Přes rychlý růst a velké investice však dosud na celou aplikací visela minimálně jedna velká neznámá – jak na ní plánují tvůrci vydělávat? Právě téma monetizace nyní dostává jasnější obrysy. V pravidelném týdenním online setkání s fanoušky zakladatelé nastínili hned několik možností, kterých by Clubhouse mohl v budoucnu využít.

V příštích několika měsících by tak měly světlo světa spatřit funkce, které umožní přímo platit jednotlivým tvůrcům. Buď půjde o přímé přispívání od diváků, placené virtuální místnosti a nebo předplatné jako paušální příspěvek určitému tvůrci.

clubhouse-iphone-1y

Sociální síť Clubhouse

Foto: CzechCrunch

Jakékoliv bližší informace zatím nejsou známé, ovšem směr monetizace je daný – Clubhouse bude chtít k platbě motivovat běžného uživatele. V podobných modelech si typicky zprostředkovatel (v tomto případě Clubhouse) strhne z poslané částky malé procento a tím vydělává na svůj provoz.

Davison a Seth chtějí vybrané tvůrce podporovat i přímo. Část oznámené investice proto použijí na vznik nového Creator Grant Programu. Detaily opět nejsou známé, ovšem jedná se o model vyzdvihnutí části své komunity, kterého v minulosti využil například Instagram nebo TikTok.

clubhouse-boxed

Přečtěte si takéČesko má nový fenomén. Na sociální síti Clubhouse se lidé nevidí, jen si povídají a tráví tím hodiny denně

Clubhouse byl oficiálně spuštěn v březnu 2020, ale do Evropy se začal dostávat až počátkem roku 2021. Stalo se tak mimo jiné díky systému pozvánek, který ještě stále ze sítě dělá poměrně exkluzivní záležitost. Každý nový uživatel má jen dvě a další získává až po několika dnech za aktivitu.

Uživatelé se v aplikaci schází ve virtuálních místnostech a zkrátka mluví nebo jen poslouchají, a to buď na určité téma, nebo zcela nestrukturovaně podle toho, jak se zrovna kdo sejde. Textovou zprávu, obrázek ani video tady nikomu poslat nelze. Vše stojí pouze na živém zvuku.

Clubhouse také razí poměrně tvrdé podmínky použití. Přímo zakazuje, aby uživatelé jakkoliv konverzace nahrávali, jestliže k tomu všichni uživatelé v místnosti nesvolí. Pokud uživatel tuto nebo jinou podmínku poruší, následuje permanentní ban ze sítě – Clubhouse tedy uplatňuje tzn. one strike policy. Striktně razí i politiku 18+, ovšem nemá příliš možností, jak tento faktor kontrolovat.

Mezi aktuálně nejsledovanější české účty se rychle zařadily známé tváře českého internetu. Vůbec nejvíc sledujících mají Petr Mára (3,2 tisíce), Dominik Feri (2,8 tisíce), Janek Rubeš (2,6 tisíce) nebo Karel Kovář alias Kovy (2,3 tisíce).

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.