Soukromý tryskáč na zápěstí. Hodinky značky Richard Mille jsou inspirovány letectvím a stojí 29 milionů korun

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

richard-mille-rm-62-01-1

Foto: Richard Mille

RM 62-01 jsou nejkomplikovanější hodinky značky Richard Mille

0Zobrazit komentáře

Svět luxusních hodinek je definován extrémně vysokou úrovní zpracování, důrazem i na ty nejmenší, holým okem nepozorovatelné detaily a často až zbytečně působícími funkcemi, tzv. komplikacemi. Nový model RM 62-01 od značky Richard Mille všechny tyto charakteristiky bezezbytku naplňuje a navíc je spojuje s unikátní estetikou letectví.

Klasické hodinky jsou už dlouho v zásadě nepotřebné, což dvojnásob platí pro mechanické hodinky. Ty luxusní pak pracují se zvyšující se cenou se stále komplexnějšími výrobními procesy a vlastnostmi. Dlouho před tím, než se přiblíží hodnotě novinky od Richard Mille, se stávají mnohem spíše uměleckými díly a výpověďmi o technické zdatnosti jejích tvůrců než praktickými nástroji, od nichž se očekává reálné využití.

Hodinky RM 62-01 vznikly ve spolupráci s leteckou firmou Airbus Corporate Jets a další hodinkářskou společností Audemars Piguet Renaud & Papi. Kromě standardního zobrazování hodin, minut a vteřin nabízejí šest dalších funkcí. Patří mezi ně tourbillon, velké datum, druhá hodinová ručička pro vybranou časovou zónu, indikátor dopoledne/odpoledne, ukazatel zbývajícího času, po který bude strojek běžet bez natažení, a nakonec „velká komplikace“ v podobě vibrujícího alarmu.

richard-mille-rm-62-01-4

Foto: Richard Mille

Na designu nových hodinek značka Richard Mille pracovala s Airbusem

Ačkoliv tento počet není závratně vysoký, zahrnuje jedny z nejsložitějších mechanismů, jaké se v mechanických hodinkách objevují. Na první pohled je ovšem více než samotné komplikace zajímavější estetika hodinek.

Paralely s letectvím jsou zřejmé okamžitě. Ciferník má nezvyklý, i když pro značku Richard Mille poměrně typický, obdélníkový tvar. Jeho proporce stejně jako silně zaoblené rohy kopírují vzhled okének v letadle, místo na mraky ale poskytují výhled na několik různých indikátorů času a hluboko do útrob mechanického strojku.

juul-6

Přečtěte si takéNová alternativa pro kuřáky. Do Česka vstupuje e-cigareta Juul, která pobláznila Ameriku natolik, že tam málem skončilaNová alternativa pro kuřáky. Do Česka vstupuje e-cigareta Juul, která pobláznila Ameriku natolik, že tam málem skončila

Celý ciferník tvary, kombinací použitých barev a vysokou členitostí byl zjevně více než inspirován nástrojovým vybavením pilotní kabiny letadel. Barevné značení a tvary přitom samozřejmě nejsou jen prostředkem dosažení určitého estetického odkazu, ale zachovávají také svou funkci zlepšení čitelnosti mnoha prvků koncentrovaných na malé ploše.

Tělo hodinek, navržené ve spolupráci s luxusní odnoží Airbusu, Corporate Jets (ACJ), svojí povrchovou úpravou poněkud překvapivě připomíná dřevo. Tento vzhled vychází z designu interiéru kabiny letadla na míru vytvořeného Sylvainem Mariatem, šéfem designu v ACJ.

richard-mille-rm-62-01-8

Foto: Richard Mille

U luxusních hodinek takové úrovně platí, že čím větší zvětšení, tím více dokonalých detailů

Přímo dřevo se v modelu RM 62-01 neobjevuje, jejich tělo s dvojitým pláštěm je vyrobeno z titanu a vyfrézováno z jediného kusu Carbonu TPT. Jedná se o zvláštní typ uhlíku vyvinutého přímo značkou Richard Mille postupným naskládáním 600 vrstev uhlíkových vláken na sebe, každá o tloušťce pouhých třiceti mikronů.

Zdánlivě banální alarm

U těla hodinek však podobnosti s prvky letadel nekončí. Samotná korunka, která v sobě kombinuje natahování, nastavení času, nastavení druhé časové zóny a nastavení alarmu, připomíná z jednoho úhlu kolo a z jiného turbínu. Z ovládacích prvků korunku na protilehlé straně hodinek na pozici osmi hodin doplňuje tlačítko. Jeho dvanáctinásobné stisknutí odpovídá maximálním dvanácti sekundám vibrací alarmu.

Středem celého ciferníku je základní deska, na níž jsou všechny komponenty mechanismu namontovány. Pro vysokou odolnost a dlouhou životnost je vyrobena ze slitiny titanu, hliníku a vanadia, klasicky používané v letectví. Aby se majitel hodinek mohl kdykoliv kochat pohledem do útrobí strojku, základní deska obsahuje mnoho výřezů, dále značně komplikující její vznik.

richard-mille-rm-62-01-5

Foto: Richard Mille

Multifunkční korunka modelu RM 62-01 z jednoho úhlu připomíná kolo letadla…

Srdcem samotného strojku je pak krokový mechanismus (escapement), který zajišťuje uvolňování energie z hlavní pružiny v přesných intervalech. U RM 62-01, stejně jako mnoha jiných luxusních hodinek, je toto „srdce“ navíc umístěno do neustále se – opět v přesných časových intervalech – otáčející klece, které se říká tourbillon.

Ten má zajistit zvýšenou odolnost krokového mechanismu vůči jednostranně působícímu magnetickému poli Země a zvýšit tak jeho dlouhodobou přesnost. Technicky se nejedná o komplikaci, jelikož nenabízí žádnou další funkci, většinou se ale za ni považuje kvůli velmi náročné výrobě a extrémně nízkým povoleným odchylkám.

Tourbillon je mezi nejdražšími modely náramkových hodinek téměř standardem. I obyčejní smrtelníci ochotni si trochu připlatit pak mohou očekávat další komplikace, které RM 62-01 nabízí. Poměrně typická hodnota je i 70 hodin běhu na jedno natažení. Proč tedy mají nové Richard Mille tak astronomickou cenu v podobě 1 225 000 dolarů (necelých 29 milionů korun)?

richard-mille-rm-62-01-9

Foto: Richard Mille

…a z jiného turbínu motoru.

Obsahují totiž, pro majitele chytrých hodinek i některých quartz modelů takřka banální, alarm, jenž pro buzení využívá téměř tiché vibrace. Podobná komplikace je kvůli komplexnosti, nárokům na energii a dlouhodobou odolnost mechanismu extrémně ojedinělá.

Speciální alarm vznikl ve spolupráci se značkou Audemars Piguet, náležící do tzv. svaté trojice nejprestižnějších výrobců mechanických hodinek. Richard Mille si zase už od svého vzniku v roce 2001 prostřednictvím specifického designu i vlastností buduje status exotického a technologicky inovativního luxusu.

jan-koudela-trask

Přečtěte si takéJan Koudela z Trasku: Proč progresivní banky volí technologie cloudu? Přináší flexibilitu i spokojenější zákazníkyJan Koudela z Trasku: Proč progresivní banky volí technologie cloudu? Přináší flexibilitu i spokojenější zákazníky

O vibrace se stará závaží připomínající rotory z některých automatických hodinek, jen v podání RM 62-01 se samozřejmě jedná o součástku, jejíž výroba a nutné ruční dokončování (stroje nejsou schopné požadované procesy provést) trvá stovky hodin práce. Navíc je vyrobena z jediného kusu bílého zlata.

richard-mille-rm-62-01-3

Foto: Richard Mille

Detail závaží z bílého zlata, které při rychlém otáčení vytváří vibrace alarmu

Celá součástka přitom tvoří pouze malou součást celku, který při velikosti zařízení nošeného na zápěstí celkem zahrnuje závratných 816 komponentů, všechny navržené a vyrobené s maximální přesností a ručně dokončované. Hodnota hodinek tedy pochopitelně netkví v jednom čísle, vlastnosti nebo komplikaci, ale v obrovském úsilí, jež vyžaduje vytvoření celku.

Kromě toho je určena také exkluzivitou. Modelu RM 62-01, jehož vývoj trval pět let, vznikne pouhých třicet kusů. Pro milovníky Richard Mille a Airbusu to ovšem není jediná příležitost, jak vlastnit výsledek spolupráce firem. Už v roce 2016 vznikl model RM 50-02, jehož cenovka také překračovala milion dolarů.

richard-mille-rm-62-01-7

Foto: Richard Mille

Srdce RM 62-01 – krokový mechanismus zasazený do klece tourbillonu

richard-mille-rm-62-01-11

Foto: Richard Mille

RM 62-01 zezadu vypadají možná ještě impozantněji, než zepředu

richard-mille-rm-62-01-12

Rozpracovaný mechanický strojek kalibru RM 62-01

richard-mille-rm-62-01-14

Foto: Richard Mille

Tělo hodinek je 42 mm široké a 16,90 mm tlusté

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Veteráni bez výfuků a škodlivých zplodin. Startup Lunaz vybavuje britské klasiky technologií elektromobilů

lunaz-jaguar

Foto: Lunaz

Elektrický Jaguar XK120 z roku 1953

0Zobrazit komentáře

Rolls-Royce Phantom z roku 1961 nebo Jaguar XK120 jsou luxusní britské klasiky, které by si jen málokdo dokázal spojit se současnou vlnou elektromobility. A přesto i tyto veterány zasáhla nečekaně a v plné síle.

V současné době není v automobilovém průmyslu většího tématu, než je elektromobilita. Elektromobily se začínají postupně vkrádat na trhy i do našich garáží a zároveň naplňují řadu lidí vidinou lepších, a hlavně zelenějších, zítřků.

Jsou tu však i tací, kterým jen pomyšlení na jemné bzučení elektromotoru způsobuje minimálně hlubokou rýhu uprostřed čela. Většinou se jedná o milovníky staré dobré klasiky, popřípadě zaryté petrolheady, pro které je vůně spalin valících se z výfuků opojnější než parfém Chanel N° 5.

lunaz5

Foto: Lunaz

Rolls-Royce Phantom V

Co však dělat, když jste milovníkem starých dobrých linií, a přesto vám záleží na životním prostředí? Nezbývá vám nic jiného, než každé ráno přivírat oči v momentě, kdy nasedáte do svého BMW i3, nebo se můžete obrátit na anglický startup Lunaz, který je schopen udělat i z automobilového dědečka elegána s duší mladíka.

Své jméno získal startup po Luně, dceři svého zakladatele Davida Lorenze, který na projektu spolupracuje s Johnem Hiltonem, bývalým technickým ředitelem Renaultu F1. Společnost se soustředí na ty nejkrásnější a nejoblíbenější automobily, do kterých montuje moderní elektrické pohony tak, aby projev co nejvíce odpovídal původnímu charakteru vozu.

toyota-mirai2

Přečtěte si takéToyota šlape do vodíku. Nový Mirai přijede jako luxusně vyhlížející vůz, za který by se nestyděl ani LexusToyota šlape do vodíku. Nový Mirai přijede jako luxusně vyhlížející vůz, za který by se nestyděl ani Lexus

Toho je dosaženo očesáním celého vozu až na kostru, která je naskenována 3D skenerem. Počítač následně provede potřebné výpočty a vymodeluje hnací jednotku, která bude danému typu vozidla sedět na milimetr přesně.

lunaz10

Foto: Lunaz

Příď upravovaného Rolls-Roycu

Nulové emise nejsou tím jediným benefitem, které tato úprava přináší. Startup je schopen vybavit vůz systémem rekuperace brzdné energie, tempomatem či kontrolou trakce. Interiér může být vybaven satelitní navigací, multimediálním systémem, topením a klimatizací. Samozřejmostí je pak i rychlé nabíjení vozu.

Většina upravovaných vozů dostává dva bateriové moduly, jeden umístěný v prostoru, kde se původně nacházel motor, a druhý pod dnem zavazadlového prostoru. Pohonné jednotky nabízejí výkon od 135 do 590 koňských sil, v závislosti na typu daného vozu. Dojezd vozu na jedno nabití by měl přesahovat 400 kilometrů.

Precizní inženýrství v tom nejčistším smyslu

Svou aktivitu zahájil startup úpravou hned tří klasických modelů. Prvním z nich je osmimístný Rolls-Royce Phantom V z roku 1961 s baterií o kapacitě 120 kWh. Druhým je Rolls-Royce Siver Cloud z roku 1956 s doposud neodhalenou technikou a třetím je model Jaguar XK120 z roku 1953 vybavený 80kWh baterií.

lunaz2

Foto: Lunaz

Precizní práce se projevuje na cenovkách vozů

„Tyto vozy budou věrné originálu v estetickém vzhledu, budou mít stejnou výkonnost a bude je možné využívat každý den,“ vysvětlil John Hilton pro magazín Top Gear„Vdechnout nový život těmto klasikám představuje precizní inženýrství v tom nejčistším smyslu.“

Nejspíše si kladete otázku, jaká je cena takto upravených vozů. Za styl se musí platit a již samotné veterány v základu nejsou vůbec lacinou záležitostí. Přestavba jejich cenu jen navyšuje, a proto si zájemce musí připravit částku 350 tisíc liber, tedy 10,5 milionu korun a více.

I přesto je o podobné služby zájem. Kromě Lunazu nabízí úpravy svých klasik i samotné automobilky jako Aston Martin u modelu DB6 či Jaguar u modelu E-type a také celá řada dalších soukromých společností.

Do budoucna však nepočítejme s tím, že budou silnice plné veteránů s elektrickým pohonem. Scénář bude spíše opačný a vidět vozy z první poloviny a začátku druhé poloviny dvacátého století bude spíše výjimkou. Ovšem ruku na srdce, kdo si dnes s povzdechem vzpomene na koněspřežky a dvouplošníky?

lunaz4

Foto: Lunaz

Rolls-Royce Phantom V

lunaz8

Foto: Lunaz

Rolls-Royce Phantom V

lunaz7

Foto: Lunaz

Rolls-Royce Phantom V

lunaz5

Foto: Lunaz

Rolls-Royce Phantom V

lunaz1

Foto: Lunaz

Jaguar XK120

lunaz6

Foto: Lunaz

Jaguar XK120