Spanilou jízdu Tesly nezastavila ani pandemie. Počtvrté za sebou hlásí zisk a může zamířit do indexu S&P 500

CEO Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Kdyby se daly poslední měsíce kalifornské automobilky Tesla označit jedním slovem, byla by to bezpochyby jízda. Zatímco ještě před čtyřmi týdny se pohybovala hodnota akcií firmy Elona Muska na hranici 1 000 dolarů, své nejsilnější období před několika dny zakončila na částce 1 643 dolarů na akcii.

Bylo to poté, co Tesla popřela veškerá očekávání analytiků, kteří předpovídali, že kvůli koronaviru a také na čas uzavřené kalifornské továrně nedokáže automobilka vyrobit a doručit dostatečný počet vozů, aby pokryla poptávku. Opak byl pravdou. Za poslední čtvrtletí Tesla doručila přes 90 tisíc automobilů, zatímco očekávání počítala se zhruba 70 až 83 tisíci kusů. Díky tomu se rozjel vlak s novými spekulanty, kteří věří, že akcie Tesly pojedou nahoru.

Někteří analytici změnili svá očekávání a nastavili očekávanou hodnotu akcií pro příští týdny na 2 000 dolarů, díky čemuž začal jejich strmý růst. Ten však zároveň podle mnohých neměl žádné racionální základy, a tak se začalo o Tesle ještě více než kdy dřív mluvit jako o nafouknuté bublině a celou dobu se tak čekalo na finanční výsledky, které měla Tesla oznámit až dnes. V nich analytici počítali s příjmy ve výši 5,146 miliardy dolarů při ztrátě 0,14 dolaru na akcii. A výsledek?

tesla-models-s3xy-boxed-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Tesla znovu dokázala nemožné a už počtvrté za sebou se ve čtvrtletních číslech překlopila do zisku. Za druhý kvartál letošního roku hlásí 6,04 miliardy dolarů v příjmech s minimálním ziskem 0,5 dolaru na akcii, respektive 104 milionů dolarů. Loni za stejné období Tesla reportovala ztrátu ve výši 408 milionů dolarů.

Na newyorské burze se sice obchodování již uzavřelo, ale ještě před zavřením se akcie Tesly dostaly na 1 592 dolarů za kus. Na uzavřeném trhu se pak po oznámení výsledků jejich cena vyšplhala až na 1 715 dolarů, byť pár desítek minut poté zase cena spadla na zhruba 1 675 dolarů. Marže na jednom automobilu vzrostla Tesle z 18,9 procenta ve stejném období v minulém roce na 25,4 procenta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vliv na výsledky mají i pobídky ve výši 400 milionů dolarů od ostatních automobilek, které si od Tesly kupují kredity pro vlastní snížení emisí, jimiž si vylepšují skóre ohledně snižování emisí a znečišťování ovzduší. Nečekaně dobrá čísla za poslední kvartál pak pro Teslu zejména díky dalšímu zisku znamenají ještě jednu zásadní věc – splnění podmínek pro zařazení do prestižního akciového indexu S&P 500.

V něm se objevují přední americké společnosti, které plní určitá kritéria, a investoři poté mohou místo jednotlivých akcií obchodovat s celým indexem, jelikož jsou v něm standardně firmy, které dlouhodobě performují stabilním tempem. I když Tesla podmínky splňuje, ještě to neznamená její zařazení, ale pokud se tak stane, mohla by se hodnota akcií automobilky posunout i nad 2 000 dolarů.

tesla-berlinx

Foto: Tesla

Vizualizace chystané Gigafactory Tesly v Berlíně

Před sebou má Tesle tento i následující roky ještě řadu výzev. O její elektromobily roste zájem v Číně, takže tam bude muset postupně navýšit výrobu, stejně jako plánuje výstavbu nové Gigafactory v Berlíně. Před koupí pozemku v Německu údajně firma uvažovala také o České republice, ale nakonec z toho sešlo.

Hodnota Muskovy automobilky je aktuálně 295 miliard dolarů a neustále se vzdaluje od veškeré konkurence. Za sebou Tesla nedávno nechala dlouhodobě vedoucí Toyotu, která má aktuální tržní kapitalizaci ve výši 205 miliard dolarů. Pro Teslu to ale zároveň znamená, že je ještě pod větším drobnohledem veřejnosti a také burzovních spekulantů, kteří ve velkém sázejí na to, že její akcie půjdou dolů (takzvaně je shortují).

Nedávný report společnosti S3 Partners ukazuje, že proti Tesle investoři „vsadili“ již téměř 20 miliard dolarů. V té souvislosti se Musk rozhodl vydat nový produkt – speciální brandované „šortky“, na kterých je nápis S3XY, tedy označení všech modelů Tesly. Ty se okamžitě vyprodaly a ukazuje to na absurditu marketingu, který kolem kalifornské společnosti panuje.

Košík.cz se dál zelená. S Nano Energies nabídne energii ze 100% obnovitelných zdrojů svým zákazníkům i dodavatelům

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik-nano2f-min

Foto: Nano Energies

Šéf Košíku Tomáš Jeřábek se šéfem Nano Energies Stanislavem Chválou

0Zobrazit komentáře

Při nákupu potravin dnes lidé stále více dbají na to, kde a jakým způsobem byl daný produkt vypěstován či vyroben. Více se řeší ekologický rozměr produkce potravin, klade se důraz na lokálnost a naproti tomu jdou se svou nabídkou i online supermarkety, které moderní spotřebitelské trendy podchycují mezi prvními. Košík.cz teď jde ve své zelené misi ještě dál.

Když se totiž řeší šetrnější produkce potravin, nejde jen o lepší zacházení se zvířaty nebo pěstování bez chemikálií, ale také o to, čím jsou celé provozy poháněny. Proto teď druhý největší online supermarket v Česku rozjíždí velkou spolupráci s Nano Energies, díky které zajistí pro své dodavatele i zákazníky energii ze stoprocentně obnovitelných zdrojů.

„Pokud se chceme stát opravdovým hybatelem změny v oblasti výroby a prodeje potravin, musíme se pustit i do tak ambiciózních věcí, jako je spotřeba energie v potravinářství. Fandíme všem dodavatelům, kteří při produkci nebo výrobě šetří přírodu nebo produkují ekologicky šetrné výroby, ale zároveň věříme, že je možné jít ještě dál,“ říká šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek.

Ultimátním cílem Košíku tak je, aby se zelený energetický cyklus kompletně uzavřel – to znamená, že zákazníkovi, který sám využívá pouze obnovitelnou energii, prodá produkty, které byly vyrobené výhradně s pomocí zelené elektřiny. V rámci svých plánů chce pak online supermarket logicky přejít na tzv. ekoenergii také v rámci veškerého svého provozu.

kosik-kuryr-min

Foto: Košík.cz

Kurýr online supermarketu Košík.cz

Nový energetický tarif spouští Košík ve spolupráci s Nano Energies, která se v Českou dlouhodobě soustředí právě na dodávky čistě zelené energie ze zdrojů, jako jsou vodní, větrné, solární nebo bioplynových elektrárny. Tuzemská energetická společnost zároveň staví výhradně na malých dodavatelích z celého Česka, jichž sdružuje již přes 750.

Nano Energies dnes již dodává zelenou energii do zhruba čtyři tisíc domácností po celé zemi a díky spolupráci s Košíkem chce svou nabídku otevřít dalším desítkám až stovkám tisíc zákazníků, mezi nimiž jsou jak kupující na Košíku, tak i jeho dodavatelé. Přechod na obnovitelnou energii má být přitom maximálně jednoduchý, de facto na pár kliků klidně z mobilního telefonu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Lidé už si zvykli kontrolovat, kolik procent masa je v šunce nebo odkud přesně pocházejí vejce nebo sýr. My pozorujeme, že v Česku je stále více zákazníků, které zajímá i to, z čeho se skládá a odkud pochází elektřina, kterou si doma svítí, vaří nebo perou. A mnohé z nich překvapí, že mohou mít 100% zelený proud od konkrétních malých dodavatelů z Moravy a z Čech,“ popisuje CEO Nano Energies Stanislav Chvála.

V Česku se ročně spotřebuje zhruba 74 TWh elektrické energie, přičemž prozatím jen 13 procent pochází z obnovitelných zdrojů. V Nano Energies, kde nedávno nabrali velkou investici, se nicméně zelené energetice věnují již přes deset let a zájem o společnosti o snižování emisí při mnoha činnostech se stále zvyšuje. I díky tomu, že je stále dostupnější.

jindrichovice-solar-min

Foto: Nano Energies

Malá větrná elektrárna v Jindřichovicích, odkud odebírájí energii v Nano Energies

„Člověk má možnost svou peněženkou volit, zda chce podporovat obnovitelné zdroje, když bude nakupovat potraviny, které byly vyrobeny výhradně zelenou energií,“ doplňuje Chvála a šéf Košíku Tomáš Jeřábek dodává, že obvyklým problémem nyní je, že si lidé myslí, že přechod na zelenou energii je příliš náročný či drahý.

Šéf Nano Energies přitom tvrdí, že cenově se dnes již pro koncové zákazníky nic zásadního nezmění, cena často zůstává stejná jako při odběru energií z konvenčních zdrojů, změny se pohybují nahoru či dolů obvykle v řádech jednotek procent. Smlouvu zároveň v rámci tarifu od Košíku budou odběratelé uzavírat na dobu neurčitou s jednoměsíční výpovědní dobou.

tim-cook-apple

Přečtěte si takéApple oznámil ambiciózní ekologický plán. Do roku 2030 chce být on i jeho dodavatelé uhlíkově neutrálníApple oznámil ambiciózní ekologický plán. Do roku 2030 chce být on i jeho dodavatelé uhlíkově neutrální

Jelikož nabídka na odběr zelené energie platí i pro dodavatele Košíku, postaví na tom online supermarket i další část své nabídky. Každý dodavatel, který bude tarif využívat, získá speciální označení, potvrzující, že vyrábí produkty ekoenergií. Mezi první spolupracující partnery patří Tierra Verde, Biopekárna Zemanka a Country Life, přičemž další mají postupně přibývat.

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

Košík předpokládá, že do deseti let bude v rámci jeho klubu alespoň třetina odběratelů zároveň dodavateli a dodávky zelené energie se stanou dalším pilířem jeho ekologických iniciativ. S nimi v Košíku začali před časem, když spustili prodej potravin bez obalu, pokračovali nabídkou ekoproduktů a plně recyklovatelnou PET lahví.

Tím navíc snahy Košíku nekončí. „Do října bude většina naší flotily jezdit na CNG. Do konce roku 2021 máme v plánu, že budou všichni naši zaměstnanci využívat výhradně zelenou energii, do konce roku 2022 se na ekoenergii napojí všechny naše kancelářské prostory a do konce roku 2023 se napojí také naše sklady,“ doplňuje Tomáš Jeřábek.