Spojili se a vytvořili největší realitní databázi v Česku. O nemovitostech víme vše, hlásí Flat Zone

Dataligence a Flat Zone si dlouho konkurovaly. Teď se spojují v jeden projekt a nabízí pokročilé datové služby pro realitní B2C i B2B sektor.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Budou ceny bytů dál stoupat? Za kolik můžu pronajmout tento byt a odpovídá to situaci na trhu? A jak vysokou hypotéku budu potřebovat? To jsou otázky, které si dnes a denně kladou ti, co nemovitosti chtějí koupit, prodat nebo pronajmout, ale i ti, kteří byty a domy staví nebo na ně poskytují financování. Veškerá dostupná data v maximálním detailu jim nabízí platforma Flat Zone, která se nově spojila s projektem Dataligence. „Naším cílem je digitalizace celého rezidenčního trhu,“ říká Vít Soural, šéf startupu Flat Zone.

Projekty Flat Zone a Dataligence byly dlouho konkurenty, než se před necelými třemi lety sešly v developerské skupině Trigema. Právě ta v roce 2017 rozjela Flat Zone a v roce 2022 koupila většinový podíl v konkurenční Dataligence. „V mnoha ohledech jsme se duplikovali, a proto jsme se rozhodli společnosti plně sfúzovat a začít fungovat jako jeden subjekt pod značkou Flat Zone,“ vysvětluje Vít Soural v novém díle podcastu Brandstories. Můžete si ho pustit již nyní na Spotify, v Apple Podcasts, na YouTube nebo v přehrávači výše. 

Co fúze obou projektů znamená a jaké výhody přinese pro B2C nebo B2B zákazníky? A co aktuálně říkají o českém realitní trhu data? O tom se v novém díle podcastu Brandstories bavíme nejen s Vítem Souralem, ale také Milanem Ročkem, zakladatelem společnosti Dataligence. Níže přinášíme výběr těch nejzajímavějších odpovědí.

Jsme na začátku roku 2025, a jelikož dlouhé roky velmi detailně sledujete data o českém realitním trhu, pojďme si zarámovat, kde vlastně aktuálně na realitním trhu stojíme?
Milan Roček: Opět jsme na vzestupné vlně – poptávka i ceny nám rostou ve všech segmentech. A protože žijeme ve velmi rychlé době, máme tendenci nahlížet na svět pouze optikou posledního měsíce či dvou, případně půl roku. Realitní trh je ale třeba vnímat z dlouhodobější perspektivy. Je lepší zasadit rok do pětiletého kontextu, protože během těchto pěti let náš trh zaznamenal určitý kardiogram. Nekupujeme rohlíky, kupujeme něco, co dlouho vzniká. Nemovitost vzniká dlouho, ale my se k realitnímu trhu velmi často chováme, jako bychom ho posuzovali jen podle posledního půl roku, což je nesmysl.

hellebrand

Přečtěte si takéDva bratři z Opavy nenápadně vybudovali půlmiliardový e-shopDva bratři z Opavy vybudovali půlmiliardový e-shop. Jsou lídrem v akvaristice, aniž by prodávali rybičky

Co můžeme očekávat dál?
Vít Soural: Předpokládáme mírný růst cen i prodejů, což znamená dvě věci: jednak se bude poptávka částečně přesouvat z velkých měst do okolních oblastí, například do Středočeského kraje nebo okolí Brna a menších regionálních měst, a zadruhé se část poptávky přesune do nájemního bydlení. Ve zkratce tedy očekáváme mírný růst cen prodejů i pronájmů. Uvidíme, kdy se tyto ceny zastaví.

Milan Roček: Ono se to hezky doplňuje. Když se vlastnické bydlení, které je v Česku mimořádně populární, stane ještě nedostupnějším než dosud – což se stalo v posledních třech až čtyřech letech kvůli růstu cen nemovitostí a zdražení peněz vlivem vyšších úrokových sazeb –, poptávka se logicky přesune k nájemnímu bydlení.

Jakmile se tam přesune větší část poptávky, začnou růst nájmy. Z tohoto hlediska jde o neustálý cyklický stav, kdy se trh vyvažuje. V určitém momentě nájmy vzrostou natolik, že se opět začne vyplácet kupovat byty na investici, a poptávka se znovu přesune ke koupi nemovitostí. Nejvíce však celou situaci ovlivňuje to, zda je na trhu dostatek či nedostatek bytů, což je náš největší problém.

Problém spočívá v tom, že se málo staví v lokalitách, kam směřuje velké množství lidí.

O tom, že je nedostatek bytů a málo se staví, víme dlouho. Mění se to nějak?
Milan Roček: Ale pozor, tato situace neplatí všude. Častým problémem při vnímání dat v České republice je, že na ni nahlížíme především optikou Prahy, jejího okolí a Brna. Vzniká tak mylný dojem, že všude je bydlení stejně nedostupné a ceny jsou všude stejně vysoké jako v těchto metropolích.

To není pravda. Problém spočívá v tom, že se málo staví v lokalitách, kam směřuje velké množství lidí. Když se lidé dlouhodobě stěhují do největších měst, kde je nedostatek nových bytů nebo se jich staví málo, tlačí to v těchto centrech ceny prudce vzhůru. To však neznamená, že například v Ústeckém nebo Moravskoslezském kraji jsou ceny stejně vysoké jako v Praze – nejsou, a není tam ani tak vyrovnaná nabídka a poptávka jako v Praze. Je nutné umět se dívat do detailu, nikoliv pouze plošně.

O realitních datech se můžeme bavit i díky propojení projektů Flat Zone a Dataligence. O co přesně jde?
Milan Roček: Máme tu vedle sebe dva dlouholeté rivaly a konkurenty v oblasti dat. Dataligence, dříve Cenovamapa.org, se zaměřila na sledování dat. Začali jsme kolem roku 2010, v roce 2012 jsme připravili první projekty a v roce 2014 jsme spustili první cenovou mapu v České republice založenou na skutečných prodejních cenách.

Vít Soural: My jsme začali v roce 2017. Několik let jsme existovali paralelně, zaměřovali jsme se na stejnou cílovou skupinu, především na developery, a nabízeli velmi podobnou službu. V roce 2022 jsme se spojili pod holdingem Trigema a postupně jsme zjistili, že děláme podobné věci, v mnoha ohledech se duplikujeme a určitým způsobem si možná i konkurujeme, přestože jsme sesterské firmy. Proto jsme se rozhodli společnosti plně sfúzovat a začít fungovat jako jeden subjekt pod značkou Flat Zone.

setek

Přečtěte si takéNa základce prodával bagety. Teď nabízí developerské podpultovkyNa základce prodával dělníkům bagety. Teď nabízí developerské podpultovky a pomáhá lidem vybrat byt

To znamená, že vzniká velká databáze, kde se dozví B2C i B2B zákazníci všechno, co potřebují vědět, když je řeč o realitách?
Vít Soural: Společně provozujeme několik aplikací zaměřených na B2B a B2C sektor. Pro kupující, stávající majitele nemovitostí nebo zájemce o financování nabízíme vyhledávač. Je to agregátor veškeré nové výstavby v Česku a na Slovensku, ve kterém si můžete vyfiltrovat nemovitost podle vlastních požadavků. Některé vybrané nemovitosti lze dokonce koupit kompletně online během 15 minut. Po výběru nemovitosti můžete sledovat její hodnotu a její vývoj. Na základě těchto údajů vám doporučíme, zda máte prostor pro koupi další nemovitosti, s jejímž financováním vám následně pomůžeme.

Milan Roček: Nebo třeba lze zjistit, zda můžete nemovitost pronajmout, za jakou částku, a jaké jsou běžné nájmy v dané lokalitě. Zkrátka všechny potřebné parametry pohromadě.

A jak vypadají služby pro B2B sektor?
Vít Soural: Pro developery máme komplexní analytické aplikace k analyzování akvizičních příležitostí, monitorování konkurence, oceňování nových projektů či provádění průzkumu trhu. Bankám a pojišťovnám poskytujeme aplikaci Valuátor, která jednoduše oceňuje veškerá portfolia jejich klientů. Podle těchto ocenění se pak stanovují hypotéky nebo pojištění. Jde tedy o komplexní sadu dat i aplikací, která cílí na většinu subjektů působících na rezidenčním trhu.

Je to tak, že se vaše řešení stalo na trhu v mnoha sektorech tržním standardem?
Milan Roček: Velká část bank využívá naše data k oceňování již zhruba od roku 2017. Oceňovací modely pravidelně kontrolujeme, vyhodnocujeme a každoročně validujeme. Prošli jsme řadou testů a jednání s regulátorem, Českou národní bankou. V loňském roce jsme se v rámci České asociace pojišťoven stali tržním standardem pro oceňování bytových jednotek podle tržní ceny – ta se u bytů používá pro stanovení pojistné hodnoty, na rozdíl od rodinných domů, kde se využívají stavební náklady. A co se týče developerů, situace jde ještě dál.

Vít Soural: Aplikace Flat Zone Studio má nyní největší tržní podíl. Hlavní výhodou pro zákazníky na B2C trhu je, že naše aplikace a data jsou uznávány jako tržní standard a čerpá se ze stejných dat. To znamená, že když si necháte ocenit byt kvůli hypotéce, banky ho ocení stejným způsobem. Totéž platí pro pojištění. Naším cílem je digitalizace celého rezidenčního trhu – na pár kliknutí budete moci nemovitost koupit, sledovat a financovat. Všechny informace budou transparentní, založené na kvalitních a aktuálních datech.

CC Native

Partnerem článku je Flat Zone

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox

Na základce prodával dělníkům bagety. Teď nabízí developerské podpultovky a pomáhá lidem vybrat byt

Martin Šetek a jeho společnost Resimo mají v nabídce tisíce bytů a domů z developerských projektů. Zájemce provedou nákupem nemovitosti od A do Z.

Luboš KrečLuboš Kreč

setek

Foto: Resimo

Martin Šetek ze společnosti Resimo

0Zobrazit komentáře

Developeři už několik měsíců hlásí: ceny bytů rostou, protože o ně roste zájem. Jejich výroky je ovšem třeba brát s rezervou, takže u koho dalšího si potvrdit, že Češi znovu nakupují reality? „Je to jednoznačný trend. Rozdíl mezi roky 2023 a 2024 byl velký a dále to pokračuje,“ přikyvuje Martin Šetek, šéf a zakladatel portálu Resimo, který pomáhá zájemcům o nové bydlení s koupí nemovitosti. A podobně jako prošel v posledních dvou letech otřesy a změnami realitní trh, i jeho startup je dnes něčím úplně jiným, než co v roce 2019 zakládal.

Šetek, čerstvě dvaatřicetiletý rodák z Českého Těšína, má podnikání v krvi – se svým dávným souputníkem Markem Křížem s byznysem začali ještě na základce, když dělníkům z Třineckých železáren prodávali o přestávkách svačiny. V následujících letech rozjeli a prodali několik dalších digitálních projektů, až v roce 2019 nastartovali Zaloto.

Jde o službu, která se snaží převést finanční poradenství do světa jedniček a nul. Zaměřili se především na zprostředkovávání hypoték, jen v roce 2022 jich pomohli uzavřít za 40 miliard korun. Když ale v důsledku vysokých úrokových sazeb hypoteční trh ochladl, museli i Šetek s Křížem přehodnotit svou byznysovou strategii. A tak se dočasně soustředili například na spotřebitelské úvěry.

Protože ale měli solidní síť jak poradců a bankéřů, tak potenciálních klientů (v jejich databázi byly desítky tisíc lidí), začal jim krystalizovat nový byznys – podpultové, neveřejné nabídky developerských projektů v dobách, kdy poptávka i nabídka stagnovaly a vítal se jakýkoli způsob, který zvyšoval šanci na prodej. „No a nákupy v developerských projektech s Resimem dnes děláme výhradně,“ směje se Šetek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po cestě bylo ale ještě pár otoček: předloni ze Zalota odešel jeho spoluzakladatel a Šetkův letitý parťák Kříž, který chtěl zůstat ve světě financí a je dnes jednak angel investorem, jednak působí jako vrcholový manažer ve startupu Investown. A novým podílníkem v mateřské skupině Zaloto Group se stal developer Lukáš Randa se svou manželkou.

„Změny jsme využili k transformaci a dnes se zaměřujeme výhradně na poradenství a zajištění nákupu novostaveb,“ říká Martin Šetek s tím, že s jeho firmou aktuálně spolupracují zhruba tři čtvrtiny významnějších pražských a středočeských developerů a investičních skupin, včetně jmen jako Skanska, Crestyl, Trigema nebo YIT.

zaloto

Přečtěte si takéHypoteční mánie Zaloto málem srazila, mělo moc klientůHypoteční mánie je málem srazila, měli moc klientů. Teď Zaloto cílí na půjčky a byty, o nichž se neví

Byznysová propozice je podle jeho slov docela prostá – na trhu je mnoho lidí, kteří se chtějí přestěhovat do většího nebo modernějšího bydlení, do bytu či domu, ale nabídka je velmi nepřehledná a oni nemají čas ani chuť se jí probírat. A tak mohou přijít za Resimem, jejich konzultanti absolvují všechnu práci za ně a pak jim předloží jen výběr dvou či tří nejvhodnějších realit.

„Samozřejmě se klient musí potkat s námi a detailně nám popovídat o tom, co a proč hledá a jaké má podmínky a možnosti. Zhruba 60 procent zákazníků jsou ti, kdo řeší své bydlení. Zbytek jsou zájemci o investici, kteří jen nechtějí trávit čas vybíráním,“ popisuje Šetek.

Aktuálně má Šetkův portál v nabídce zhruba pět tisíc nemovitostí v Praze a jejím okolí, postupně by se ale chtěl rozrůstat i do dalších regionů. A také chce nabízet víc a víc služeb – aktuálně pro klienty vyberou vhodný byt a pomůžou mu s jednáním s developerem, ale po nákupu jejich společná cesta končí.

kriz-setek-zaloto-2

Foto: Zaloto

Zakladatelé Zaloto Marek Kříž a Martin Šetek

„To chceme změnit, rádi bychom pomohli třeba i se zařizováním, a proto právě spouštíme Resimo Premium, které nabídne i další nadstandardní služby jako právní nebo technickou kontrolu. Prostě chceme být concierge služba pro ty, kdo si kupují nový byt či dům,“ dodává.

V plánu pro letošní rok je zprostředkovat prodej 250 nemovitostí, loni to byly vyšší desítky transakcí v celkové hodnotě přes půl miliardy korun, na nichž se podíleli. Klienti Resimu ale nic neplatí, firma funguje na principu provizí od developerů. Zároveň si i nadále ponechala značku Zaloto a pomáhá zprostředkovávat on-line hypotéky.

„I my dáváme provize, když zase dostaneme tip na perspektivní potenciální klienty, kterým bychom mohli něco najít. Nejvíce spolupracujeme s hypotečními poradci, ale docela se nám takhle osvědčil i jeden holič,“ směje se Šetek, zatímco sedíme ve vkusně opravené vile v prvorepublikové zástavbě na pomezí pražských Vinohrad a Hagiboru.

Právě tam s Markem Křížem svou skupinu umístili, když dnešní Zaloto Group a tehdejší Point FM zakládali. Jenže jako všechno i toto už končí a Šetka a spol. čeká stěhování: „Všechno se změnilo a otočilo a nakonec končíme i tady. Musíme jít s dobou, už jsme v Karlíně.“

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox