Spojíme křídla s trupem a ušetříme pětinu paliva. Airbus ukazuje, jak by mohla vypadat ekologičtější letadla
Jak bude vypadat letadlo blízké budoucnosti? Otázka, kterou si kladou i inženýři Airbusu. Výsledkem jejich bádání je mimo jiné unikátní koncept letounu, který dostal jméno Maveric. Letoun do V ohromuje nejen svým atypickým tvarem, ale i jedinečným interiérem.
Co možná nejrychlejší přesun z bodu A do bodu B je doslova lidskou posedlostí. Koňské postroje, šlapací kola, vlaky, automobily, letadla, to všechno jsou vynálezy, jejichž cílem bylo pomoci dopravit člověka na určení místo v kratším čase, než se to dařilo vynálezu předchozímu.
21. století není v tomto ohledu výjimkou, rychlost je nesmazatelně vryta do základů celé naší společnosti, ovšem její glorifikace začíná být podmiňována jejím dopadem na životní prostředí. Za vše mluví aktuální vlna elektromobility v automobilovém průmyslu, která se postupně vkrádá do našich životů a začíná zabírat stále větší podíl na automobilových trzích.
Podobné tendence lze pozorovat i u dalších odvětví dopravy, jako je ta lodní či letecká. V ní se objevuje stále větší množství malých letounů, které jsou, respektive v budoucnu budou schopné za využití čistě elektrické energie přepravit menší počet osob v rámci lokálních vzdáleností. Kam si však elektrický pohon razí cestu velice složitě, jsou velká dopravní letadla, pro jejichž potřeby jsou klasické akumulátory prozatím nedostačující.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Výrobci dopravních letadel proto musí hledat jiné způsoby, jak produkci emisí svých letounů omezovat. Inženýři Airbusu se proto zaměřili na tvar a zcela přepracovali klasické pojetí letadla. Prototyp pojmenovaným Maveric (zkratka pro Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls), který se představil na letecké výstavě v Singapuru, nerozlišuje mezi trupem a křídly, jak je to nyní u letadel běžné, protože všechny tyto části spojuje do jednoho uceleného celku. Tato koncepce by měla přispět k dramatickému snížení spotřebovaného paliva až o 20 %.
Budoucnost létání
Airbus, který momentálně platí za největšího výrobce dopravních letadel, prozatím představil jen 2 metry dlouhý a 3,2 metru široký model novinky. Na projektu však pracuje již od roku 2017 a od června roku 2019 by měl být model testován i ve vzduchu, v čemž chce Airbus pokračovat minimálně do poloviny tohoto roku.
Inovativní tvar navíc nepřináší pouze úsporu paliva. Díky tomu, že je letoun v podstatě jedním velkým křídlem, mají inženýři daleko větší možnosti, jak integrovat inovované pohonné systémy i jak pojmout vnitřní uspořádání prostoru letadla, který se nemusí omezovat jen na jednu uličku a dvě postranní řady míst k sezení.
Tento fakt Airbus nastínil v rámci svých vizualizací, které zobrazují prostorný interiér s různým pojetím uspořádání sedadel, atraktivním ambientním osvětlením a dalšími zajímavostmi z dílny Airbusu. Mezi ně patří například multimediální prostředí pro cestující v první třídě, které se zobrazuje přímo na stěně letounu.
„Airbus využívá nové technologie k průkopnictví budoucnosti letectví. Testováním nových konfigurací letadel je schopen vyhodnotit jejich potenciál a určit, které projekty jsou životaschopné. Ačkoliv v současné době nemáme konkrétní časový plán pro uvedení letounu do provozu, tato technologická demonstrace může být nápomocna při přepracovávání architektury komerčních letadel pro co nejekologičtější a udržitelnou budoucnost leteckého průmyslu,“ uvedl v oficiálním prohlášení Jean-Brice Dumont, výkonný viceprezident technického oddělení Airbusu.
Ve svém hledání ideálních tvarů a technologií Airbus již dříve představil koncept letadla hledajícího inspiraci v ptačí říši. Zároveň pracuje na projektu E-Fanx X, tedy hybridním elektrickém letounu o střední velikosti. A nesmíme zapomenout ani na elektrický letoun Vahana spadající do kategorie eVTOL, tedy elektrických letadel s vertikálním vzletem i přistáním. Maveric je tedy jen jednou z cest a Airbus rozhodně není první, kdo koncept sloučeného trupu s křídly rozpracoval.
Již minulý rok Air France-KLM představila koncept Flying-V, tedy letoun s tvarem jednoho velkého křídla bez trupu. I Flying-V by měl ušetřit přibližně 20 % spotřebovaného paliva a tedy 20 % vyprodukovaných emisí, kterých letecká přeprava vyprodukuje 2,5 % z celosvětového objemu, přičemž tento podíl rok od roku narůstá.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.