Stačí jen natáhnout ruku. Amazon ve svých obchodech spouští bionické platby prostřednictvím otisku dlaně
Dříve internetový obchod, dnes celá plejáda chytrých řešení, která mají za úkol zlepšovat život jednotlivce. Amazon chvátá kupředu mílovými kroky a neustále překvapuje novými vychytávkami. Před pár dny to byl dron hlídající domácnost, dnes je to systém Amazon One, pomocí kterého lze v obchodech platit jednoduchým přiložením dlaně.
O placení přiložením dlaně jsme informovali již začátkem tohoto roku, kdy měla společnost Jeffa Bezose registrovaný patent. Nicméně stále nebylo jasné, v jaké fázi se celý projekt nachází a kdy začnou být jeho platební terminály instalovány přímo v obchodech.
Tuto otázku si však již klást nemusíme, jelikož Amazon oznámil spuštění tohoto systému v prvních dvou obchodech Amazon Go (kde už teď nejsou žádné pokladny) v americkém Seattlu. V blízké době by se navíc měl rozšířit i do další dvacítky obchodů firmy, jak uvedl pro magazín Vox Dilip Kumar, viceprezident Amazonu.
Jak by měla ale platba pomocí otisku ruky probíhat? Celý proces nákupu skrze Amazon One začne při vstupu do obchodu. U něj zákazník spáruje svou platební kartu s bionickým podpisem jedné či obou dlaní a zadá své telefonní číslo. Tím celý proces registrace končí, protože zařízení nevyžaduje ani zřízení účtu od Amazonu.
Po naplnění košíku a naskenování všech čárových kódů produktu již stačí jen asi na vteřinu podržet dlaň nad skenovacím zařízením a ze spárované karty se strhne odpovídající částka. Pokud je při registraci vše spárováno i s účtem Amazonu, může si nakupující zpětně zkontrolovat například historii svých nákupů a zjistit, kolik utrácel.
Platbu dlaní si Amazon vybral z toho důvodu, že se jedná o snadno identifikovatelnou část lidského těla s vlastním charakteristickým podpisem. Zároveň podržení ruky nad bezkontaktním skenerem vyžaduje natolik charakteristické gesto, že k němu nemůže dojít omylem, což umožňuje zákazníkům absolutní kontrolu nad prováděním platby a identifikací.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsAmazon si od své novinky slibuje nejen urychlení celého platebního procesu a menší fronty u pokladen, ale vidí v něm zcela novou alternativu pro rychlou identifikaci osob. Řešení Amazon One chce nabídnout třetím stranám, které jej mohou využívat nejen namísto klasických platebních terminálů, ale například i pro vstupy do objektů (Amazon mluví o sportovních stadionech), ověřování věrnostních benefitů zákazníků či dokonce v systémech kontroly pracovní docházky.
Toto všechno by mělo přispět k rozšíření základny osob registrovaných do Amazon Go, pro které by rychlejší nákupy nemusely být tak silnou motivací k tomu, aby Amazonu odevzdali své bionické údaje.
Citlivé údaje zůstávají zabezpečeny
Ochrana citlivých osobních údajů je ostatně u takového řešení velkým tématem. Amazon ubezpečuje, že veškerá data zákazníků zůstávají maximálně zabezpečena. Samotné zařízení by mělo mít hned několik bezpečnostních prvků a získaná data bude ukládat v šifrované podobě do cloudu. Navíc půjde celý bionický podpis vždy v případě potřeby vymazat.
Internetový gigant dnes provozuje šestadvacet obchodů Amazon Go v New Yorku, San Francisku, Chicagu a Seattlu. Je tedy jasné, že Amazon One spolu s dalšími řešeními obsahujícími softwarové i hardwarové prvky pro automatizaci maloobchodního prodeje nevyvíjí jen pro své potřeby.
Jejich implementace ve vlastních obchodech má spíše demonstrační charakter pro nalákání co nejvíce zájemců z řad ostatních prodejců. Zde ovšem vyvstává otázka, zda tito obchodníci, pro které Amazon často představuje konkurenci, budou chtít využívat jeho výrobky, když by mu mohly přinášet cenná data.
V tomto případě však Amazon ujišťuje, že jediné, co díky těmto systémům uvidí, jsou údaje o tom, kde zákazník nakupuje, ale už neuvidí, co a za kolik nakupuje. Společnost navíc uvedla, že nebude získaná data využívat k reklamním či jiným účelům.
Zda si tato technologie najde své uživatele jak ze strany maloobchodníků, tak zákazníků, ukáže čas. Nyní se nám může zdát představa dobrovolného odevzdávání otisku celé ruky jako nesmyslná, ovšem podobné pocity jsme mohli mít před několika lety i u otisků prstů – a dnes skrze otisk, nebo dokonce sken obličeje provádí platby skoro každý.
Navíc musíme brát v úvahu aktuální situaci spojenou s koronavirem, která může progresi podobných, zcela bezkontaktních řešení jen urychlit. Amazon zároveň není jedinou společností, která se snaží proces nákupu pro zákazníky zjednodušovat. Nedávno jsme psali například o Kauflandu, který postupně zavádí možnost pohodlného skenování produktů telefonem s tím, že budete zboží rovnou vkládat do vlastní nákupní tašky. Při odchodu pak jen zaplatíte. Podobně to má i síť Globus nebo Tesco.