Startup exšéfa Rohlíku i manažerů Procter & Gamble pomáhá navýšit příjmy e-shopů. Získal 20 milionů

Zkušení manažeři naskakují na globální trend a ve startupu Cruxo chtějí značkám pomoct zlepšit jejich propagaci a prodej zboží online.

Peter BrejčákPeter Brejčák

5-founders-offsite-2023_color

Foto: Cruxo

Partneři startupu Cruxo Petr Pavlík, Michal Trunkát, Jan Galgonek, Martin Švarc a Matěj Novák

0Zobrazit komentáře

Pětice matadorů tuzemské mediální i reklamní scény spojila síly, aby společně umožnila e-shopům rozvíjet nový zdroj příjmů. Takzvaná retailová média umožňují prodávat reklamní prostor třeba při jednotlivých produktech, v mailingu nebo v aplikacích. A startup Cruxo vyvíjí platformu, která prodej takové reklamy umožňuje. Nyní získal i podporu investorů – téměř dvacet milionů korun do něj vkládají české Czech Founders VC, Presto Ventures a Zaka VC.

Za Cruxem stojí čtveřice zakladatelů Jan Galgonek, Matěj Novák, Michal Trunkát a Petr Pavlík, ke kterým se jako pátý partner v dubnu přidal bývalý obchodní ředitel Seznam.cz či ředitel oddělení reklamních produktů polského Ringier Axel Springer Martin Švarc. Doplnil tak známá jména tuzemské scény.

Jan Galgonek se ve světě médií pohybuje přes dvacet let a vedle Cruxa v poslední době buduje společně s druhým nejbohatším Čechem Karlem Komárkem a Jakubem Havrlantem z Rockaway konzultační skupinu Mind2Flo.

Petr Pavlík, další z partnerů, působil ve firmách jako Procter & Gamble či Albert a šéfoval i tuzemské pobočce online supermarketu Rohlik.cz. V Procter & Gamble působil také výkonný ředitel Cruxa Michal Trunkát. Matěj Novák jako zakladatel vedl sdružení Czech Publisher Exchange, které zastřešuje programatickou reklamu pro přední české mediální domy.

cruxo-tym

Foto: Cruxo

Spoluzakladatelé Cruxo: Jan Galgonek, Matěj Novák, Michal Trunkát a Petr Pavlík

Retailová média, na něž se Cruxo zaměřuje, během posledních dvou let významně narušila online mediální průmysl a zároveň se stala novým zdrojem příjmů pro maloobchodníky. Retail media network (RMN) je digitální platforma provozovaná e-shopem, která výrobcům a značkám umožňuje nakoupit reklamní prostor. Podle společnosti GroupM dosahují výnosy z reklamy retailových médií ročně stovky miliard dolarů, což představuje osmnáct procent veškeré globální digitální reklamy, a během příštích čtyř let se očekává nárůst o šedesát procent.

„Reklama v masových médiích za posledních dvacet let prošla transformací, kterou aktuálně začíná zažívat také reklama v místě prodeje. Cruxo je platforma, která zjednodušuje proces plánování, tvorby, zadávání, vyhodnocování a optimalizace online kampaní,“ vysvětluje Novák. Klienti tak mají možnost efektivněji vytěžit reklamní prostor k propagaci výrobků svých dodavatelů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Globální výše investic značek pro podporu viditelnosti se pohybuje v řádu stovek miliard dolarů ročně. S přesunem zákazníků do online prostředí se tak přesouvá i část těchto rozpočtů, pro e-commerce je tedy potřeba postavit kvalitní řešení, které správu těchto ploch umožní. Tuto potřebu vidíme i v globálním měřítku, a právě proto jsme začali budovat Cruxo,“ doplňuje Trunkát z pozice ředitele Cruxa.

„Nezpochybnitelné zkušenosti zakladatelů a jejich mnohaleté působení v různých oblastech marketingu pro nás byly při rozhodování o investici zásadním faktorem. To, co mají jednotlivě i jako tým za sebou, výrazně zvyšuje jejich šanci na velký úspěch, a to nejen v evropském kontextu,“ komentuje partner fondu Presto Ventures Vojta Roček.

Slováci poslali umělou inteligenci na diagnostiku nemocí srdce. Začali v Británii, chtějí i do Česka

Slovenský startup Powerful Medical věří, že nemoci srdce můžou s velkou přesností určit i paramedici či sestřičky. Pomáhá umělá inteligence.

Iva BrejlováIva Brejlová

hermanovi

Foto: Powerful Medical

Bratři Martin a Robert Hermanovi, zakladatelé Powerful Medical

0Zobrazit komentáře

Jako studijní materiál měla miliony záznamů z EKG. K tolika se běžně dostane zhruba deset kardiologů, pokud počítáme jejich zkušenosti dohromady – a to za celý kariérní život. Kariéra PMcardio je ale výrazně rychlejší. Jde o umělou inteligenci, se kterou přišli Slováci ze startupu Powerful Medical. A věří, že s ní mohou diagnostikovat na 38 kardiovaskulárních onemocnění nejen specialisté, ale především běžní lékaři, zdravotníci či záchranáři. S přesností zkušeného kardiologa.

Jde přitom o mobilní aplikaci. V reálném užití zdravotník podle tvůrců nepotřebuje žádné další zkušenosti v kardiovaskulární oblasti, EKG záznam vyfotí telefonem, třeba i z obrazovky. Podle toho, jak záznam vypadá, dokáže stroj odhalit problémy. Přesnější diagnózu pak zajistí vyplnění dalších údajů o pacientovi, jako jsou třeba věk nebo informace o tom, jestli je při vědomí nebo zda pociťuje bolest. Umělá inteligence dá všechny údaje dohromady, vyhodnotí rizika, případně navrhne léčebný plán konkrétně pro daného pacienta. Celá akce zabere několik vteřin.

Podle Powerful Medical má teď aplikace několik tisíc uživatelů, mezi kterými jsou lékaři, paramedici či sestřičky. A další na přístup čekají. „Na její používání čekají ve velké Británii tisíce registrovaných lékařů a zdravotníků. Finalizujeme také první pilotní programy s předními britskými klinikami a poskytovateli záchranných služeb,“ říká Martin Herman, CEO a spoluzakladatel startupu. V průběhu roku se má aplikace rozšířit i do dalších zemí včetně Česka. Tady už prý probíhají jednání o několika partnerstvích.

Dobro a vedle něj zajímavá investice

Podle Crunchbase už získal Powerful Medical na investicích 7,4 milionu eur, tedy přes 170 milionů korun. Peníze má od české skupiny bpd partners, od fondu Venture To Future Fund, několika andělských investorů a platformy Crowdberry. Tam finance putovaly skrze dceřiný fond CB Espri, který se zaměřuje na organizace s pozitivním společenským dopadem.

powerful medical

Foto: Powerful Medical

PMcardio umí číst a hodnotit EKG záznamy jako specialista

Nejde ale zdaleka jen o to, jaké dobro investoři v projektu vnímají. Medicínské technologie jsou pro ně už podle jejich aktivity velmi zajímavým oborem. Například zmínění bpd partners vložili peníze do firmy Diana Biotechnologies, která zaujala mimo jiné technologiemi PCR testů, nebo do slovenského startupu Scase, který se zaměřuje na telemedicínu. A celkově je medtech jedním z hlavních zájmů andělských investorů, ukázal průzkum zaměřený na Česko organizovaný Depo Ventures.

„Lékaři, kteří budou otevřeni novým technologiím, jako je PMcardio, a připraveni využít jejich potenciál, budou ve značné výhodě oproti těm, kteří budou umělou inteligenci odmítat,“ myslí si Robert Hatala, vedoucí oddělení arytmií a kardiostimulace ve slovenském Národním ústavu kardiovaskulárních chorob.

Powerful Medical založili bratři Martin a Robert Hermanovi, PMcardio už má evropskou licenci a rozběhlý certifikační proces u amerického lékového úřadu FDA. Ještě před uvedením na trh – v rámci pilotní verze – ho podle firmy používalo mezinárodně přes dvanáct tisíc zdravotníků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Powerful Medical má kanceláře v Bratislavě, Londýně a belgickém Aalstu. V posledně jmenovaném městě spolupracuje s jedním z největších kardiologických center v Evropě. Aktuálně zaměstnává přes 50 lidí a zakladatelé zmiňují, že firma pracuje na dalších projektech, už dřív hovořili o pomoci v předvídání rizika úmrtí a stanovování léčby u pacientů, které trápí selhávání srdce.

harry-potter-hbo

Přečtěte si takéTohle jsou Lucius a Draco Malfoy ze seriálu Harry Potter od HBOSeznamte se, tohle jsou noví Draco a Lucius Malfoyovi. Seriál Harry Potter odhaluje i další studenty

K tomu nyní přidávají představu, že by jejich technologii mohli používat i samotní pacienti. Takže by mohli omezit návštěvy lékařů a mezi nimi si monitorovat svůj zdravotní stav sami. Zatím se pacienti se systémem můžou setkat ve zmíněné Británii tak, že PMcardio lékař použije na interpretaci a následnou diagnostiku jejich EKG záznamu. Diagnóza může danému člověku doporučit návštěvu kardiologa.

Stejně tak se může stát, že EKG záznam, který obvodní lékař zhodnotil jako problémový, označí za standardní. „A tak aplikace ušetří čas na straně pacienta i kardiologa, který se může namísto zdravého pacienta věnovat rizikovým, kteří jeho expertizu skutečně potřebují,“ popisuje Robert Herman, který je zároveň hlavním lékařem projektu.