Pro pražský akcelerátor StartupYard byl loňský rok pravděpodobně vůbec nejúspěšnější za celou jeho existenci. Během minulého roku na svůj další rozvoj získal 26 milionů korun prostřednictvím crowdfunding kampaně na serveru Fundlift.cz, oznámil ve svém programu celkem 160 přihlášených startupů, z nichž 7 českých postoupilo do samotného programu a nyní hlásí další zajímavá čísla.
Konkrétně 10 startupům z loňského roku a předcházejích let se podařilo získat investici pro své další směřování. Deset firem si tak rozdělilo částku 2,2 milionů eur, tedy asi 56 milionů korun v investičních řádech mezi 900 tisíci až 19,5 miliony korun.
StartupYard momentálně sbírá přihlášky do svého posledního kola, které má uzavřít výběr koncem ledna a v březnu pak odstartovat samotný tříměsíční program, ve kterém každý startup získá finanční podporu ve výši 30 tisíc eur. Očekává se, že by pro další kolo mohlo přihlášky zaslat více než 200 startupů z Česka i dalších koutů Evropy.
Investice mezi českými startupy pak získal ClaimAir, Rossum, SatisMeter, Cryptelo, Budgetbakers, Vize nebo Neuron Soundware. Mezi zahraničními účastníky StartupYardu to byl Gjirafa, Chatler či Ouibring.
Petr Koutný, CEO české společnosti BSC tvořící a prodávající bankovní software pro klienty jako Bank of China, Sberbank, Raiffeisenbank nebo MONETA Money Bank, sepsal text, který popisuje, co pro finanční trh přinese dlouho očekávaná směrnice PSD2, která včera 13. ledna vešla v platnost.
Co bude PSD2 znamenat pro koncového uživatele bankovních služeb…
Celkový efekt PSD2 na trh i klienty bude pozitivní. Pro koncové uživatele tedy bude start PSD2 jednoznačným přínosem. Budou moci využívat nových služeb se kterými, jak předpokládáme, začnou ve velkém přicházet nejen fintech společnosti a startupy, ale také samotné banky.
Vzniknou služby založené na integraci informací z různých bank, včetně například provedení analýzy finančního zdraví a finančního chování uživatele.
Uživatel s účty u vícero bank tak získá možnost obsluhování všech svých financí z jedné aplikace. Zároveň by díky fintech inovacím, které bude nově možné integrovat do bankovních služeb, mohlo dojít k rozšíření způsobů, jakými koncový uživatel uhradí své závazky za služby či zboží. Uživatelé, kteří se obávají platit přes internet pomocí platebních karet, budou moci využít nové metody, bezpečnější a možná i přívětivější (záleží na přístupu jednotlivých bank).
Jak to ovlivní v následujících letech rozvoj openbankingu…
Iniciativa Evropské unie by měla nastartovat openbanking jako nový směr v současném bankovnictví. Banky se musí více „otevřít“ okolnímu světu, ať už to budou dělat pod nátlakem legislativních požadavků, či samy z vlastní vůle.
Bankám v podobě nových služeb přibude konkurence a pokud se nebudou chtít stát „pouhými“ dodavateli produktů, budou muset přicházet s dodatečnými službami a produkty, které by přinášely jejich zákazníkům přidanou hodnotu. Jen tak dokáží udržet těsný vztah se zákazníkem a zajistit si jeho loajalitu.
Předpokládáme, že v následujících letech se banky rozdělí na dvě skupiny. Na ty, které se budou bránit většímu otevření a budou pouze naplňovat více méně podmínky dané legislativou, a na ty, které identifikují v nové iniciativě příležitost a najdou si způsob, jak požadovanou otevřenost monetizovat ve svůj prospěch – jinými slovy banky, které se dokáží “startupizovat”.
Dopad na start-upový fintech trh…
Ve fintech segmentu s PSD2 skončí “doba volnosti“ a dopadne na ně část regulace, na kterou doposud nebyli zvyklí. Nově kladené požadavky většinu z nich donutí změnit se, často za nemalých investic. A to za situace, kdy se schopné banky opět stanou jejich konkurencí.
To samé ovšem platí pro banky. V první fázi je regulace bude stát hodně peněz. Pokud však využijí příležitostí, které regulace přináší, dokáží zajistit nové příjmy, které jasně převýší výdaje, které do zavedení regulace museli investovat.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.