Steven Spielberg chystá nový hororový seriál. Na inovativní platformě ho půjde sledovat pouze za tmy
Jakkoliv se to může cinefilům příčit, mnoho lidí v současnosti sleduje filmy a seriály na mobilních zařízeních po malých částech. Ke konci minulého roku proto filmový producent a podnikatel Jeffrey Katzenberg představil novou streamovací platformu Quibi, která bude cílit přesně na takové publikum. Má být spuštěna 4. dubna roku 2020 a nabídne zajímavý původní obsah – mezi jinými hororový pořad Stevena Spielberga.
Spielberg prý Katzenberga oslovil sám s tím, že má nápad na „superstrašidelný příběh“, chce ho natočit pro Quibi a chce, aby se na něj šlo dívat až po půlnoci, píše magazín The Hollywood Reporter. Projekt prozatím známý jako Spielberg’s After Dark je po dlouhé době prvním, který se slavný filmař rozhodl sám napsat. Stejně jako všechny pořady na Quibi bude prezentovaný ve zvláštním formátu nanejvýš desetiminutových „kapitol“. Celý příběh má mít mezi deseti a dvanácti kapitolami, z nichž má Spielberg už polovinu napsanou.
Quibi je jako formálně experimentální platforma specificky určená pro mobilní zařízení ideální pro nekonvenční způsob prezentace, jaký Spielberg navrhl. Spielberg’s After Dark se v knihovně zobrazí po skončení odpočtu do západu slunce a za svítání zase zmizí. Kdyby byl pořad přístupný až po půlnoci, pravděpodobně by se podstatně snížilo jeho publikum, odpočet do setmění přitom poskytne dostatečně specifickou zkušenost a zajímavou variaci na očekávání pořadu v televizi.
Název firmy Quibi je zkratkou pro „quick bites“ (epizodky), což odkazuje na netradiční formát, který streamovací služba nabídne jako první a dost možná jediná. Nejbližším srovnáním by mohlo být YouTube, Quibi ale nabídne i klasické (ovšem také rozkouskované) filmy a hlavně bude spolupracovat s ceněnými tvůrci. Kromě Spielberga by pro streamovací službu měli původní obsah tvořit také Steven Soderbergh, Quillermo del Toro, Sam Raimi, Cahterine Hardwick, Anna Kendrick, Doug Liman, Laurence Fishburne, Antoine Fuqua a další.
7 000 epizodek ročně
Po spuštění budou moci uživatelé Quibi na dva týdny vyzkoušet zdarma, kdy dostanou přístup k osmi „super prémiovým“ filmům, a v průběhu roku se má týdně objevovat dalších celkem 26 originálních pořadů. Kromě těchto projektů, které mají mít podobný status jako House of Cards (Domek z karet) od Netflixu nebo The Handmaid’s Tale (Příběh služebnice) od Hulu služba nabídne další, zatím blíže nespecifikovaný obsah. Za první rok se na ní má po 125 každý týden objevit celkem 7000 „epizodek“.
Katzenberg zvláštní formát Quibi označuje za „třetí generaci filmového vyprávění“ a zatím byl poměrně úspěšný při získávání zájmu a investorů z filmového a televizního průmyslu. Do firmy, jejíž první zaměstnankyní a ředitelkou se stala byznysmenka Meg Whitmanová, investovaly společnosti jako Disney, Sony, Viacom, NBCUniversal a WarnerMedia. V prvním roce má být za obsah utracena miliarda dolarů a další téměř půl miliardy půjde do marketingu.
Streamovací platforma zaměřená na mobilní zařízení a krátké „epizodky“ (které ovšem mají tvořit delší příběhové celky) podle Katzenberga není konkurencí pro streamovací služby jako Netflix nebo Amazon Prime. Místo toho chce zaujmout rychle rostoucí publikum už zmíněných krátkých videí na platformách jako YouTube, k nimž nabídne prémiovou alternativu. Ta však má být stále cenově snadno dostupná.
K dispozici budou dva typy předplatného, za 5 a 8 dolarů měsíčně. Levnější bude obsahovat maximálně patnáctisekundové reklamy, dražší bude zcela bez reklam. Ekonomický a produkční a distribuční model Quibi Katzenberg demonstroval na příkladu dramatu #Freerayshawn, který nyní Anine Fuqua natáčí v New Orleans. Celý projekt bude mít dvě a půl hodiny a bude rozdělen do patnácti „kapitol“ mezi sedmi a deseti minutami. Jeho rozpočet je patnáct milionů dolarů, z čehož je zaplacena samotná produkce a obsahuje i bonusy pro zaujmutí hereckých hvězd.
#Freerayshawn vznikne ve dvou verzích. Quibi bude po dobu sedmi let exkluzivně nabízet popsaný dvouapůlhodinový pořad rozdělený do krátkých „kapitol“. Pak se práva na distribuci přesunou do rukou tvůrců a koproducenta, Sony TV. Paralelně s „rozkouskovanou“ verzí vznikne alternativní sestřih jako asi dvouhodinový celek, v zásadě klasický film. Ten bude po dvou letech od prvního uvedení pořadu nabízen streamovacím službám jako Netflixu, Applu a Amazonu.
Quibi bude spuštěno nejdříve v Severní Americe a postupně se bude rozšiřovat nejdříve do dalších anglofonních zemí a později po celém světě.
Foto: Flickr/Gage Skidmore