Švandovo divadlo uvede hru, kterou píše umělá inteligence. Připomene tak 100 let od premiéry Čapkova R.U.R.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

svandovo-divadlo-rur

Foto: Švandovo divadlo/Twitter/CzechCrunch

Švandovo divadlo uvede hru, kterou píše umělá inteligence

0Zobrazit komentáře

Příští rok tomu bude přesně 100 let od chvíle, kdy Národní divadlo uvedlo slavnou hru R.U.R. z pera spisovatele Karla Čapka, ve kterém se vůbec poprvé objevilo slovo robot – pravděpodobně největší celosvětové dědictví českého jazyka. Inovátor a zakladatel akcí Fuck Up Nights Tomáš Studeník chtěl toto výročí připomenout, a tak oslovil matematiky i divadelníky s kuriózním nápadem.

S pomocí Švandova Divadla, Matematicko-fyzikální fakulty UK a DAMU vznikl divadelní projekt nazvaný Theaitre, do kterého – s trochou lidské pomoci – napsala dialogy umělá inteligence. Tvůrci říkají, že vyprávět bude o radostech a strastech každodenního života z pohledu robota a je zasvěcená „pokroku a fascinujícím technologiím“.

„Cílem bylo prozkoumat, nakolik je umělá inteligence schopná vytvořit použitelný divadelní text. Já sám jsem byl k této představě nejdříve spíše skeptický. Ještě víc jsem byl ale zvědavý, co z počítače nakonec vypadne,“ říká Daniel Hrbek, ředitel Švandova divadla, který inscenaci zároveň režíruje.

rur

Foto: Theaitre

Projekt Theaitre ukáže, jak robot píše divadelní hru

Tým v čele s počítačovým lingvistou Rudolfem Rosou z MFF UK dohlížel na počítač, který generoval obrazy ze života hlavního hrdiny. „Uvidíme, jak robot pojímá základní lidské otázky, jako jsou narození, umírání, hledání lásky a práce,“ prozrazuje Hrbek více o náplni samotné hry. Text vznikal v angličtině, do češtiny jej převáděl strojový překlad.

Model pro vytvoření divadelní hry vzešel z umělé inteligence od neziskovky OpenAI, kterou spoluzakládal i Elon Musk. Vstupním datasetem se proto stal celý internet, který má systém načtený. „Což je velká výhoda, ale i nevýhoda – přece jen na internetu jsou většinou články, ne dialogy. Ale i tento model má načtené různé scénáře,“ dodává Tomáš Studeník pro CzechCrunch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I proto se zatím Theaitre neobešel zcela bez lidského zásahu. Tvůrci dali počítači nejprve základní parametry „kdo, kde a s kým mluví“ a přidali dvě úvodní repliky. Zbytek zůstal na umělé inteligenci. „Jakmile umělá inteligence vygenerovala kus dialogu, člověk zkontroloval, jestli to dává smysl, a buď kousek zařadil, nebo vymazal. Dali jsme si ale pravidlo, že použité repliky už nebudeme po umělé inteligenci upravovat,“ upřesňuje Studeník.

Ačkoliv repliky nemá na svědomí člověk, hra jako taková při čtení scénáře podle Studeníka vyznívá relativně lidsky a čtivě. „Je to příběh o lásce, vraždě, nenávisti, tedy bytostně lidských pojmech, a bude tak zajímavé sledovat, jak se s tím stroj vyrovná,“ popisuje Studeník. Herci začnou na představení zkoušet po novém roce. Kvůli opatřením bude premiéra online, a to od 25. ledna od 19.00 na Theaitre.com.

https://www.youtube.com/watch?v=zrSfb1D5C14&feature=emb_title

Tomáš Studeník vidí v celém projektu i jisté poetično. Říká, že stejně jako nechává prostor k volné interpretaci moderního umění, budeme moci přistupovat totožně také ke hrám vytvořeným náhodně, alespoň zčásti umělou inteligencí. Upozorňuje však, že je to teprve začátek dlouhodobých snah početného týmu.

Theaitre totiž spolufinancuje Technologická agentura České republiky (TAČR) v rámci dvouletého výzkumného projektu. „Dalším krokem tak bude, abychom skutečně zmáčkli tlačítko a vznikl celý divadelní scénář včetně režisérských poznámek. To zatím technologie neumí,“ nastiňuje budoucnost Studeník.

Kreativní umělá inteligence

Kolaborace mezi českými divadelníky a příznivci technologií je nejspíše jednou z prvních svého druhu na světě, která se pokouší o vytvoření skutečně relevantní a úplné divadelní hry. Například projekt Improbotics pracuje s chatbotem poháněným umělou inteligencí, který improvizátorům v reálném čase posílá repliky do sluchátka.

Experimentů s umělou inteligencí ve filmu je více, ale výsledky jsou většinou spíše vtipné a ukazují na prozatímní nedokonalosti systému. Například krátký film Solicitors, také na základě systému OpenAI, je především úsměvnou kreací, ale přesto se zajímavou zápletkou. OpenAI už ostatně v minulosti vytvořila básničky nebo celý článek britského deníku The Guardian.

fuckupnights

Foto: Fuckup Nights Prague / Facebook

Tomáš Studeník

The Beatles, jak jsme je ještě neviděli. Peter Jackson ukázal první záběry z chystaného dokumentu o legendární kapele

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

beatles

Foto: Wikimedia Commons / public domain / Eric Koch/Anefo

The Beatles v roce 1964 s Jimmiem Nicolem místo Ringo Starra

0Zobrazit komentáře

John, Paul, Ringo, George – The Beatles. Podle některých nejlepší kapela všech dob, v začátcích tak trochu boyband, široce ale uznávána jako jedna z nejvlivnějších hudebních skupin 20. století. Za deset let existence nahráli několik revolučních alb a vznikla o nich řada dokumentů. Příští rok se dočkáme dalšího, poskládaného z 56 hodin nikdy nezveřejněných záznamů. Pod názvem The Beatles: Get Back ho chystá režisér Pána prstenů Peter Jackson.

Kariéra novozélandského filmaře patří k těm nejzajímavějším v Hollywoodu. Ve svých začátcích natáčel extrémně nízkorozpočtová díla, extrémně brutální komediální horor a pokračoval Pánem prstenů. Po několika samostatných filmech sužovaných přílišným důrazem na počítačové efekty a trilogii Hobit pak v poslední době pracuje na historických dokumentech.

Před dvěma lety tak oslnil snímkem Nikdy nezestárnou, který v pečlivě restaurovaných, kolorovaných záběrech představil autentické záběry z každodenního života vojáků první světové války. Podobného ošetření se nyní dočkaly záznamy ze zákulisí The Beatles. Dokument z nich vytvořený se měl objevit už letos, kvůli pandemii nicméně vyjde až někdy příští rok.

the-beatles-get-back

Reprofoto: The Beatles/YouTube

The Beatles při posledním koncertu na střeše v dokumentu The Beatles: Get Back

Podle první několikaminutové ukázky, kterou Jackson pro zlepšení nálady zveřejnil, se je skutečně na co těšit. Režisér sice zdůraznil, že se prozatím nejedná ani o trailer, ani o ucelenou scénu ze snímku. Ze svého křesla ve střižně a šálkem kávy při ruce jen poznamenal, že je to malý „náhled do toho, na čem pracuje, a přiblížení nálady a energie, jakou bude hotový film mít“.

Zatímco poslední dokument poskládaný primárně z nahrávek The Beatles, Let It Be z roku 1970, má kvůli uzavírání kariéry kapely spíše hořkosladký tón, chystaná novinka bude především veselá. Sám Peter Jackson se přitom zpočátku dosud nezveřejněných záběrů spíše obával. „Říkal jsem si, když to, co jsme viděli, byly věci, co pustili na veřejnost, co bude v těch zbylých 55 hodinách,“ citoval režiséra magazín Rolling Stone.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nahrávání alba Let It Be měly provázet jedny z nejtěžších momentů v desetileté historii The Beatles a některé z nich se objevily právě ve starším dokumentu. Na nově odhalených záběrech ale kultovní čtveřici britských hudebníků vidíme hlavně při blbnutí ve zkušebně, zpívání se zavřenou pusou a všeobecném vtipkování.

Mnohokrát se objeví také manželka Johna Lennona Yoko Ono, která bývá neprávem označována za důvod rozpadu britské hudební skupiny. Podle všeho sice její přítomnost při nahrávání alb měla vliv na atmosféru při práci, sám McCartney ale už dávno řekl, že k ní necítí zášť. Už v záběrech z 60. let nyní navíc vidíme Yoko a McCartneyho se spolu vesele smát.

Zkrátka se na příští rok chystá dokument s dosud neviděnými záběry ze života legendárního hudebního uskupení, který ho ukazuje bez senzacechtivosti, s optimismem a obdivem k hravé kreativitě. Objevuje se také několik obrazů ze slavného posledního koncertu The Beatles na střeše. „Snad vám náš klip v těchto těžkých časech vytvoří úsměv na tváří,“ dodává Peter Jackson.

house-of-cards-kevin-spacey-3

Přečtěte si takéKevin Spacey převzal cenu v Cannes. Do Hollywoodu má ale dalekoKevin Spacey převzal cenu v Cannes a děkuje, že může znovu pracovat. Do Hollywoodu má ale daleko

Práce na filmu musely být letos pozastaveny kvůli koronaviru. Nový Zéland, kde probíhají, ale pandemii naštěstí zvládá dobře a nedávno se tedy tvůrci mohli bezpečně vrátit do studia. Podle režisérova odhadu je proces stříhání asi v polovině a premiéra hotového díla je nyní naplánovaná na 27. srpna příštího roku. O vydání, které by mělo proběhnout primárně klasicky v kinech, se stará Disney.

Dokument, pojmenovaném podle skladby z alba The Beatles Let It Be, doprovází také vydání knihy, jež obrazem i slovem poskytne další náhled do pozadí vzniku poslední studiové nahrávky kapely. Vyjít má 31. srpna příštího roku a nabídne stovky dosud neviděných fotografií. Celá jedna sekce knihy se má zaměřit pouze na již zmíněný finální koncert ze střechy sídla vlastního vydavatelství The Beatles Apple Corps.