Svobodné cestování v obytňáku. Lukáš Janoušek spolu s Mitonem spouští službu pro sdílení karavanů

janousek-campiri

Foto: Campiri

Lukáš Janoušek, zakladatel Campiri a bývalý marketingový ředitel Twista

0Zobrazit komentáře

Omezené spoje, zavřené hranice, nutnost testů či karanténa. To jsou podmínky, se kterými již při plánování cest do zahraničí počítáme. Cestování se sice vlivem pandemie zpomalilo a výrazně omezilo, rozhodně se však nezastavilo. V odvětví dochází k transformaci a zájmu se těší nové trendy, jako je cestování s karavanem či obytným vozem. A byť tento rozmach můžeme sledovat posledních několik let, až koronavirová doba tento trend roztočila na plné obrátky.

O karavany je enormní zájem, což potvrzují majitelé půjčoven, kteří nezvládají uspokojit masivní poptávku. Toho si všiml i bývalý marketingový šéf českého fintechu Twisto Lukáš Janoušek, který momentálně startuje sharingový startup Campiri zaměřený právě na sdílení karavanů a obytných vozů.

Již letos očekává obrat 50 milionů korun a v příštím roce chce expandovat za hranice. Na vývoj platformy má v tuto chvíli 14 milionů korun, přičemž kromě Janouška projekt zafinancovala také investiční skupina Miton, podnikatel Paul Tesar a angel investor Petr Jahn.

Karavan jako symbol svobody

„Téma svobodného cestování je nám velmi blízké. Jsme sami nadšenými karavanisty a vidíme, jak se tento způsob cestování rozmáhá. Snaha o ekologickou udržitelnost a social distancing tento trend ještě více akceleruje. Věřím, že Campiri nebude v tomto segmentu naše jediná investice,“ komentuje šéf Mitonu David Špinar.

campiri-1

Foto: Campiri

Cestování karavanem Campiri si díky expanzi bude možné užívat také ve Španělsku

Touhu občas někam vyrazit do přírody a nic neřešit má stále více lidí. Návaznost vlaků, nošení těžké krosny na zádech, hotelový check-out nebo skládání stanu – nic z toho člověk s karavanem neřeší. Nehledě na to, že otevřené bary, hotely s bazénem a animačním programem pro děti se z dnešního pohledu jeví jako přepych minulosti.

„Obytňáky a karavany jsou symbolem novodobé svobody,“ je přesvědčen osmatřicetiletý Janoušek. On sám jim propadl před dvěma lety. Ovšem jako každý boom i tento s sebou přináší svá úskalí. Výletníci například často hromadně parkují na okraji lesních cest či rezervací, rozdělávají oheň, jako by byli v kempu, a nezřídka po sobě ani neuklidí. Oblíbený web wildcamping.tips kvůli tomu dokonce ukončil provoz.

„Chovejte se v přírodě slušně, když dojedete na místo. Tam, kde je nepořádek, to ukliďte, prosím. Pokud spíte na divoko, spěte jako zvíře – večer zalehněte, ráno zase zmizte a nenechte tam po sobě vůbec nic. Žádný oheň, žádná párty, žádný nepořádek,“ apeluje bývalý provozovatel cestovatelského webu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Campari se snaží negativním dopadům svého podnikání předejít hned v začátcích. Primární je myšlenka sdílení, která má za cíl zamezit plýtvání a maximálně využít již vyrobené obytňáky a karavany. Lidé si tak nemusí kupovat vlastní auta a přívěsy, aby jim pak stály na ulici, ale místo toho si je půjčují.

„Naším cílem je vytvořit komunitu z majitelů obytných vozů a zákazníků, kteří si jejich vozy půjčí, a společně pracovat na myšlence udržitelnosti,“ zdůrazňuje Janoušek. Campiri má proto za cíl zákazníky edukovat a inspirovat k ekologickému chování. Zákazník například u každého vozu uvidí ekologické skóre a podle toho si bude moci vybírat.

V budoucnu pak budou ekologické vozy preferovány ve výsledcích vyhledávání. Janouškova vize jde však ještě dál. „Stejně jako u osobních vozů budou obytné vozy postupně přecházet na elektrické pohony. Obytné auto si kompletně vyrobí energii ze slunce, a to jak na vlastní pohon, tak i na pohon spotřebičů ve voze,“ zmiňuje jednatel firmy. V této oblasti má fotovoltaika význam i díky velké ploše karavanu.

david-spinar-miton

Foto: Miton

David Špinar, CEO investiční skupiny Miton

Šéf Campiri by chtěl, aby budoucí karavany parkovaly v nové generaci kempovacích míst, které budou zcela soběstačné a budou rovněž nabízet nabíječky poháněné sluneční energií. Tím pádem by veškerá energie využita na provoz aut měla pocházet ze slunečního záření. Jedno procento z obratu chce navíc firma investovat do rozvoje infrastruktury, jako je instalace košů nebo míst pro ekologickou likvidaci odpadů z obytných vozů.

„Udržitelnost není něco, co lze vyřešit tím, že někomu zakážeme pronajímat jeho předělanou dodávku. Je to běh na dlouhou trať a naším ultimátním cílem je dosáhnout toho, aby kempování jako celek bylo tzv. climate positive,“ říká Janoušek. V rámci osvěty chce firma komunikovat se zákazníky i půjčovnami mimo jiné o využívání ekologických prostředků a docílit, aby je zákazníci aktivně požadovali.

Spát uvnitř a přitom žít venku

Campiri vzniklo v minulém roce jako nápad podnikatele Michala Tyla, který ovšem ve stejném roce rozpracovaný projekt prodal Lukáši Janouškovi a Paulovi Tesarovi. Tesar se posledních sedm let věnuje budování podobných systémů, avšak k pronájmu lodí a jachet. Jeho vývojářská agentura Prague Labs aktuálně vyvíjí platformu také pro Campiri.

Díky zkušenostem, které má tým v oblasti marketingu, fintechu a především budování rezervačních systémů, bude digitální řešení venku již v březnu. Zahrnovat má přehled dostupných vozů, dynamicky nastavené ceníky a možnost doplňkových služeb k pronájmu, jako je půjčení kola či pojištění. Řešení by mělo být uživatelům dobře známé, neboť se bude blížit principům, na které jsou zvyklí například z Bookingu či Airbnb.

ccvc-ipad

Přečtěte si takéJe tu nový newsletter CzechCrunch VC. Měsíčník o dění ve světě startupových investic a venture kapitáluJe tu nový newsletter CzechCrunch VC. Měsíčník o dění ve světě startupových investic a venture kapitálu

Jako hlavní investor se do projektu zapojil letos v lednu i zmíněný David Špinar, šéf investiční skupiny Miton, která je na tuzemském trhu ostříleným investičním hráčem a má za sebou jak řadu zajímavých investic, tak úspěšné exity. V nedávné době například vstoupila do Blabu Petra Kováčika nebo digitálního deníku VOS a začala stavět fond zaměřený na duševní zdraví.

Právě Špinar kouzlu karavanů v loňském roce podlehl a pořídil si jeden od dánského výrobce Hero Camper. Během třítýdenního putování po Česku si ho oblíbil natolik, že se s manželkou stali jejich autorizovanými prodejci.

„Outdoorové cestování nás vždycky bavilo, ale s Hero Rangerem dostaly naše výlety zcela jiný rozměr. Jeho kvalita, praktický design a komfort nás nepřestávají bavit. Spát uvnitř a přitom žít venku. To je přesně to, co nám vyhovuje,“ popisuje Špinar.

Dva kamarádi z ústeckého gymplu chtějí změnit svět ubytoven. Jsou nejmladší investicí v historii Enernu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

accomangoStory

Foto: Accomango

Patrick Havlíček a Karel Zheng, zakladatelé startupu Accomango

0Zobrazit komentáře

Potkali se v Ústí nad Labem, když jim bylo jedenáct. Po společném studiu na tamním gymnáziu se jejich cesty rozešly. Z Patricka se stal v mladém věku velký hráč v realitách, Karel jezdil s největšími českými byznysmeny do Číny a poznával venture kapitálový svět. Po pár letech se zase dali dohromady, začali spolu podnikat a teď jsou nejmladší zakladatelé, do kterých kdy investovala tuzemská investiční skupina Enern. Nedělají přitom žádnou umělou inteligenci ani virtuální realitu, ale ubytovny.

K tomu, proč jsou ubytovny tak lákavé, že do startupu zvaného Accomango investoři neváhali poslat v úplných začátcích miliony korun a další už jsou na cestě, se ale dostaneme až později. Patricku Havlíčkovi i Karlu Zhengovi je sice teprve čtyřiadvacet let, do svého první společného startupu však rozhodně nejdou bez zkušeností. Naopak.

Patrick Havlíček strávil v pubertě každé léto na brigádách v litvínovském Unipetrolu. A právě tam tehdy spatřil svou první podnikatelskou příležitost. Pracoval totiž se svářeči, kteří se každý den po šichtě odebírali k noclehu kamsi na ubytovnu, která byla poměrně drahá a navíc nikterak komfortní. A tak ho napadlo, proč by je nemohl ubytovávat on sám a za lepší podmínky pro všechny?

Pro mnohé by mohlo být překážkou, že v tu chvíli ještě nevlastnil žádný byt, nikoliv však pro Patricka Havlíčka. „Prostě jsem šel do banky a řekl jim, že chci v Litvínově koupit osm bytů a začít s nimi podnikat,“ směje se mladý byznysmen. Jelikož si zařídil ručení a rovnou přinesl i podepsané budoucí nájemní smlouvy, půjčku od banky dostal a jedno prázdninové léto si do svých osmi bytů nastěhoval svářeče z Unipetrolu.

První třídou do Číny

„Původně jsem myslel, že budu strojním inženýrem, pořídím si dva byty a ty odkážu svým dětem. Nakonec jsem jich měl víc už ve dvaceti,“ popisuje Havlíček. Dnes má nejen v Litvínově, ale také v Mostě kolem 350 bytů (některé vlastní, jiné si pronajímá) a ubytovává v nich především cizince, kteří do regionu přijíždí za prací. Havlíček tím nastartoval slušně vydělávající podnik, ale to byl teprve začátek.

Zatímco Patrick se vyučil strojařem, jeho spolužák z ústeckého gymplu se vydal do hlavního města na matfyz. K podnikání to Karla Zhenga zpočátku příliš netáhlo. „Když jsem šel na vysokou, tak jsem si říkal, že když pak budu mít pěknou práci za 50 tisíc měsíčně, budu spokojen,“ vzpomíná Zheng, který žil od svých dvou do šesti let s rodiči v Číně. Umí tak perfektně česky i čínsky, což v roce 2016 hned v prvním ročníku na vysoké zhodnotil.

accomango3

Foto: Accomango

Karel Zheng a Patrick Havlíček, zakladatelé startupu Accomango

Tehdy totiž byly v kurzu česko-čínské vztahy, a tak Karel Zheng jako tlumočník poprvé nakoukl do světa velkého byznysu. „V prváku na matfyzu jsem létal první třídou do Číny a mohl jsem se bavit se všemi těmi velkými jmény tuzemského byznysu. Na konci dne to ale pořád bylo jen překládání,“ ohlíží se za cennou zkušeností Zheng.

Ve druháku ho zaujal consulting. Podařilo se mu vyhrát pár strategických soutěží, čímž zaujal světoznámé firmy jako McKinsey či BCG, a když pak zjistil, že se v consultingu i dobře platí, šel to jako mladý vysokoškolák vyzkoušet. Při své práci pro BCG se potkával se zajímavými osobnostmi a nakonec ho do svých řad jako juniorního analytika zlákal investiční fond Enern, pro který začal hledat investiční příležitosti.

„Ta práce mě bavila, ale kolegové v Enernu mi říkali, že by bylo dobré, abych si práci ve startupu osahal na vlastní kůži. Tou dobou jsme se již intenzivně bavili s Patrickem o společném podnikání a začátkem roku 2020 jsme si řekli, že do toho jdeme,“ ohlíží se Zheng. Možná už vás nepřekvapí, že tehdy ještě vlastně ani přesně nevěděli, co budou dělat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejprve si mladíci pohrávali s konceptem předčasného vyplácení části výplat zaměstnancům, se kterým v Česku taktéž loni přišel startup Advanto. Nakonec Havlíček se Zhengem skončili tam, kde měli zejména díky Patrickovi největší znalosti – v realitách. A tady se pomalu dostáváme k projektu Accomango, který nyní společně rozvíjí.

Patrick má sice na severozápadě Čech stále stovky bytů, ve kterých ubytovává dělníky, jenže jim dokáže nabídnout pouze dlouhodobé ubytování. Mnoho pracovníků tak je stále odkázáno na ubytovny, které přitom nenabízejí příliš dobrý servis, zejména směrem k firmám, jelikož nejsou nikde organizované a v mnoha případech v jejich řízení vládne tužka a papír.

„Když jedeme na dovolenou, zařídíme si ubytování přes Booking.com. Když ale firma přiváží pracovníky a zařizuje jim ubytování, nic jako Booking neexistuje,“ popisuje stav věcí Havlíček. A tak vzniklo Accomango, které chce digitalizovat ubytovny, propojit je s firmami a ve výsledku přinést hodnotu všem: ubytovnám větší tržby, firmám jednodušší zařízení ubytování a samotným pracovníkům větší pohodlí.

„Nahrazujeme Excel, papír a e-maily. Klasicky disruptujeme konzervativní trh.“

„Zaujalo nás, že mimo jejich plánu digitalizovat oblast ubytování agenturních zaměstnanců mají také ambici zásadně zlepšit často zanedbávanou kvalitu ubytovací služby pro tuto skupinu ubytovaných,“ říká Tomáš Obrtáč, partner investičního fondu Enern, který se loni rozhodl nový startup podpořit hned do začátku devíti miliony korun. Ve světě i v Česku sice zuřila pandemie, ale všichni v tom viděli příležitost.

„Co na první pohled nemusí být úplně jasné, je, že tento trh má obrovský potenciál. Jenom v Evropě dnes firmy potřebují ubytovat přes 15 milionů zaměstnanců, což představuje velikost trhu v desítkách miliard eur,“ dodává Obrtáč a oba zakladatelé Accomanga, což je název spojující slova accomodation a management, mu přitakávají.

Ubytovny na internet

Zatímco na trhu s hotely a dalšími ubytovacími kapacitami pro osobní potřeby vládne zmíněný Booking, mezi ubytovnami je pusto prázdno. Žádný velký hráč v ubytovnách není, ani offline, ani online. „Největší hráčem, kterého známe, je člověk, který vlastní čtyři ubytovny, kde má zhruba 800 lůžek. Jen ve svých bytech mám čtyřnásobnou kapacitu,“ říká s úsměvem Havlíček.

Ve světě se na plánování cest a zařizování ubytování zaměstnanců v rámci firem specializuje například TravelPerk. Úspěšný španělský startup už dokázal nabrat od investorů přes 130 milionů dolarů a před pár týdny koupil svého amerického konkurenta NexTravel. TravelPerk má sice podobnou propozici jako Accomango, ale sází hlavně na ubytovací kapacity, které už jsou třeba právě na Bookingu.

Ubytovny proti tomu často online vůbec nejsou, a tak je musí digitalizovat a „dát na internet“ vývojáři z Accomanga. I na to, tedy na vybudování robustní softwarové platformy, získala mladá firma úvodní investici. Právě software má být srdcem firmy.

accomango

Foto: CzechCrunch

Accomango buduje obdobu Booking.com pro ubytovny

„Firmám nabídneme kompletní SaaS řešení pro ubytování jejich zaměstnanců. Automaticky uvidí, kde je kdo ubytovaný, kolik za něj platí a také na konci měsíce dostane místo deseti náhodných faktur pouze jednu souhrnnou. O vše ostatní včetně komunikace s ubytovnami se postaráme,“ vysvětluje princip fungování Accomanga Karel Zheng.

Benefit to bude mít pochopitelně i pro samotné ubytovny, které teď často nedokáží naplnit své kapacity na maximum. „Mají například 80 lůžek, ale běžně jich mají zaplněných třeba jen 40 až 50. Díky digitalizaci kapacit a našemu softwaru jim dokážeme zbývající lůžka zaplnit mnohem efektivněji. A když jim ukážeme, že umíme obsadit pár lůžek, pustí nás pak na celou ubytovnu,“ plánuje Havlíček.

in20-boxed

Přečtěte si takéJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit ČeskoJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit Česko

Ubytovny často bývají jen lokálními hráči, a tak je znají jen firmy z okolí nebo ty, co na místě dlouhodobě podnikají. Neexistuje žádná stránka, kde byste si mohli nechat všechny ubytovny vyjet, natož si u nich rovnou jednoduše zarezervovat lůžko. I proto obvykle nedokáží naplnit své kapacity – firmy totiž ani neví, že nějaké volné mají.

„Od ubytovny nakoupíme lůžko levněji, protože jim ho zaplníme, jinak by zůstalo prázdné. Firmě ho pak můžeme nabídnout minimálně za stejnou cenu jako dosud, ale s tím, že za ní vše vyřešíme a ušetříme jí papírování i čas,“ dodává k byznys modelu Havlíček s tím, že si chtějí výhledově ukrajovat svůj podíl jak na straně ubytoven, tak i na straně firem.

accomango5

Foto: Accomango

Spoluzakladatelé startupu Accomango s Tomášem Obrtáčem z Enernu (vlevo)

Firma si pak jen vybere, kolik zaměstnanců a v jakém místě chce ubytovat, a vypadne na ní přehled volných ubytoven, jako to známe třeba ze zmíněného Bookingu. „Nahrazujeme Excel, papír a e-maily. Klasicky disruptujeme konzervativní trh,“ hlásí Zheng.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

V Česku je dle Accomanga podobně ubytovaných 350 tisíc lidí, přičemž průměrná cena za lůžko vychází zhruba na 5 tisíc korun měsíčně. Jednoduchým propočtem tak zjistíme, že trh je obří, jen u nás v řádu desítek miliard korun. A dvojice dravých podnikatelů si z něj chce uloupnout alespoň patnáct až dvacet procent.

Jakmile bude mít dostavený produkt, který půjde dál škálovat, chce zamířit za hranice. V následujících letech Accomango láká například Německo či Polsko, kde jsou trhy se zaměstnanci ještě větší. Zatím je ale startup jen kousek za startovní čárou. Letos by měl vykázat první významnější tržby a také uzavřít další investiční kolo nutné pro investice do rozvoje.