Švýcarský alpský vlak mění rozchod za jízdy. Designéry má od Ferrari, sedačky a zábavu z Česka

Přes 150 let řešili, jak propojit tři letoviska jedním spojem. Že to jde, označují Švýcaři za technický zázrak. Vlak je ikonou, ke které přispěli i Češi.

Iva BrejlováIva Brejlová

švýcarský vlak

Foto: MOB – GoldenPass

Švýcarský vlak GoldenPass Express

0Zobrazit komentáře

Zdejší trať má víc než 115 kilometrů a převýšení přes 900 metrů. Ale větším problémem jsou tu dva různé typy kolejí. Jejich rozchod, tedy vzdálenost jedné od druhé, se mění o skoro půl metru. I když švýcarská letoviska Montreux, Gstaad a Interlaken jsou vyhledávanými turistickými destinacemi, propojit je jedním vlakem se doteď nedařilo. S nápadem, že by to šlo, tu přišli před více než 150 lety. Jenže ne úplně lehkým – k uskutečnění došlo až teď. Významnou stopu u toho nechali Češi.

Vlak GoldenPass Express je malý technický zázrak. Podvozek dokáže za jízdy plynule měnit rozchod z 1000 milimetrů na 1435 a zase zpátky. Výška vagónů se mění o 20 centimetrů podle nástupišť. A v jednu chvíli ve stanici musí vyměnit celou elektrickou soustavu, tedy i lokomotivu. Vagóny ale zvládnou kompletní cestu bez zaváhání a cestující si tak změny vůbec všimnout nemusejí.

Jen na tomto technickém řešení podvozku francouzský výrobce Alstom, který dodává vlaky do celého světa, pracoval 15 let. A pak je tu design. Vagóny nechali navrhnout u společnosti Pininfarina, tedy firmy, která se podepsala pod luxusními supersporty Ferrari. Zbrusu nový vlak GoldenPass Express dal dohromady mnoho zvučných jmen drážního světa. Zařadila se mezi ně hned dvě česká – společnost Passengera, která tu zajišťuje systém podobný infotainmentu známému z letadel, a fryčovický Borcad, jenž sem dodal sedačky.

GoldenPass Express

Foto: GoldenPass Express

Vlak dokáže překonat nepříznivé podmínky

„GoldenPass Express se zařazuje mezi ostatní ikony švýcarské železnice, a to ve všech kategoriích: inženýrství, designu i digitalizaci,“ říká Jan Kolář, CEO Passengery. Ta zajišťuje připojení vlaků k internetu a v rámci infotainmentu poskytuje cestujícím i digitální služby v podobě dynamických údajů o trase na obrazovkách ve vlaku doplněných o interaktivního turistického průvodce.

Borcad si Švýcaři vybrali pro dodávku sedaček do všech cestovních tříd, včetně té nejluxusnější. Na palubě je totiž kromě první a druhé třídy i oddělení Prestige, celkem 18 křesel o 40 centimetrů vyvýšených proti zbytku vlaku tak, aby si cestující mohli plně užívat výhled z panoramatických oken. Křesla jsou elektricky nastavitelná. Jsou vyhřívaná a otočná – takže pokud chtějí, lidé cestují po směru po celou dobu jízdy vlaku.

Nekonečný internet

„Nabídnout spolehlivou konektivitu uprostřed švýcarských Alp není jednoduché, ale Passengera má roky zkušeností z úspěšných spoluprací s Bernina Expressem či Glacier Expressem,“ popisuje Kolář.

Hovoří o světově známých trasách, které musejí překonávat jak složité povětrnostní podmínky, tak velké převýšení. Bernina je jedna z nejvyšších železničních tratí v Alpách. Glacier Express, „ledovcový vlak“, má trasu vedenou po vysoko položených úzkorozchodných tratích poblíž velkých švýcarských ledovců a pohybuje se přitom ve výšce od zhruba 580 metrů nad mořem až po víc než 2000.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Passengera má ale na svědomí další zajímavé projekty – zajištění konektivity pro saúdskoarabské metro v Rijádu, které má být jednou nejdelším na světě se skoro 180 kilometry. Celou délku má pokrýt technologiemi právě česká firma. Přitom i zmíněné metro má mít nejen špičkové technologie, ale být i prostorem pro kochání – uzlovou stanici a okolí ve finanční čtvrti tu navrhlo studio Zaha Hadid Architects.

Podobně se tuzemská firma poprala s tím, jak zajistit připojení pro luxusní katamarán společnosti Austal, který bude brzy brázdit vody ve Francouzské Polynésii. Celkem uvedla Passengera svá digitální řešení pro vlaky, autobusy a další dopravní prostředky na pěti kontinentech. Čeští cestující se s nimi setkají například ve vlacích Pendolino, RailJet, InterJet či ve vybraných EC/IC spojích Českých drah. Aktuálně má nasmlouvané zakázky za více než 10 milionů dolarů, tedy skoro čtvrt miliardy korun.

Borcad je velkým evropským výrobcem železničních technologií. Nabízí řadu produktů pro interiéry vozů, od standardních sedadel pro regionální vlaky až po luxusní sedačky s plně elektrickým ovládáním pro dálkové vlaky. Společnost má třicetiletou historii, za kterou vyrobila téměř 500 tisíc sedadel pro zákazníky po celém světě.

Češi odhalí světu nové brýle pro virtuální realitu. Podílí se na nich tvůrci metaverza i Průša

Na technologii se spojily společnosti Somnium Space, Prusa Research a Vrgineers. Části brýlí si půjde stáhnout z internetu a upravit podle svého.

Iva BrejlováIva Brejlová

somnium space

Foto: Somnium Space

Headset vzešlý ze spolupráce Somnium Space, Prusa Research a Vrgineers

0Zobrazit komentáře

Je to největší světový veletrh spotřební elektroniky, na kterém se už desítky let objevují lídři technologických oborů, aby tu ukázali to, na čem poslední roky pracují – a co podle nich příští roky změní jejich obor. CES se koná za několik dní a na svou velkou premiéru tady čeká i projekt tří českých spřátelených firem, které hodlají značně rozšířit publikum virtuálních světů. Češi ze Somnium Space, Prusa Research a Vrgineers právě ukázali, jak vypadá jejich set pro vstup do virtuální reality, který má mít špičkové vlastnosti. A jehož části si lidé budou moct doma podle své libosti upravovat a pak třeba sami tisknout na 3D tiskárně.

Každá z nich je ve svém oboru velkým světovým hráčem. Česká společnost Somnium Space pod vedením Artura Sychova vytvořila metaverse, virtuální vesmír, který chodí navštěvovat tisíce lidí a protočily se v něm už miliardy korun. Právě ta celý projekt vede. Prusa Research posílá 3D tiskárny do celého světa a letos zřejmě utrží kolem 2,5 miliardy korun. A Vrgineers umí tak dobře simulovat virtuální realitu, že s jejími přístroji cvičí NASA i americké letectvo.

Jejich spojení dalo vzniknout brýlím, které jsou vybavené čočkami s vysokým rozlišením a senzory, jež jsou schopné sledovat oči a vnímat tak, kam se člověk dívá – a na základě toho mu upravovat ukazovanou realitu. Nebo dalšími, které sledují ruce a podle toho zobrazují pohyb ze skutečné reality v té virtuální či smíšené. Člověk tak nemusí držet žádná ovládání, přesto jeho ruce vyobrazené ve světě metaverza kopírují pohyb přesně tak, jak jej dělá třeba doma.

Brýle Somnium Space VR1 se chlubí vysokým rozlišením i dalšími zajímavými parametry, kromě nich je ovšem důležitou součástí celé technologie skutečnost, že je set otevřeným systémem. Koupit jej jde jako celek, ale také je možné si pořídit jen optiku a senzory – a další části stáhnout z internetu, případně si upravit podle sebe, a pak doma vytisknout ve vlastní variantě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naším cílem je přinést na trh nejvšestrannější a nejrobustnější headset. Je určený nadšencům, kteří chtějí plně vlastnit svůj VR hardware, a těm, kteří si rádi hrají s hardwarem a softwarem, aby ze zážitku získali maximum,“ říká Artur Sychov, zakladatel a generální ředitel společnosti Somnium Space. Zdůrazňuje, že to „bude to nejlepší, co teď umí vyrobit a nabídnout“.

Společnost původně plánovala uvést samostatný headset, který by fungoval bez nutnosti připojení k počítači. „Kvůli omezením v dodavatelském řetězci a náročnějším vyjednávání s klíčovými dodavateli, než jsme očekávali, se společnost rozhodla plně soustředit úsilí na VR headset pro PC a odložit vydání samostatné verze,“ vysvětluje Sychov. Na CES si půjde technologii vyzkoušet, finálně ale bude na trh uvedena po vlastní akci metaverza Somnium Connect v příštím roce.

Tvůrce brýlí podporují i bratři Winklevossovi

macaly-founders2

Přečtěte si takéStartup prodali za stovky milionů, teď možná narazili na zlatou žíluPrvní startup prodali za stovky milionů, se druhým se rok plácali. Teď možná narazili na zlatou žílu

Somnium Space je virtuální svět, kde jde trávit čas velmi podobně jako v tom reálném. Není to hra – lidé tu komunikují s dalšími a vytvářejí si nové sociální vazby, ale i zážitky. Sychov ho staví zcela veřejně jako protiklad k systémům, se kterými přichází třeba společnost Meta pod taktovkou Marka Zuckerberga, a podporují ho v tom i bratři Winklevossovi. To jsou ti, kteří kdysi Zuckerberga žalovali za to, že jim ukradl nápad.

Podobně vidí potřebu otevřeného virtuálního světa i Prusa Research, který staví na kódu otevřeném pro uživatele. I firma VRgineers, do níž Sychov a Prusa Research zároveň investovali, aby jí pomohli s vývojem pokročilých brýlí pro piloty. Aktuální projekt je financován společností Somnium Space. Jeho tvůrce zdůrazňuje, že je postaven jako alternativa k centralizovaným výrobcům VR hardwaru s uzavřenými platformami, naráží tak především na plány Mety.