Téměř polovina Footshopu se prodala za 445 milionů. Teniskový e-shop teď vstoupí na burzu

První SPAC ve střední a východní Evropě míří do finále. Footshop prodal 49procentní podíl novým akcionářům a 1. srpna vstoupí na burzu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

peter-hajducek-footshop2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

0Zobrazit komentáře

V dubnu Peter Hajduček oznámil, že by chtěl se svým miliardovým e-shopem, který se specializuje na prodej tenisek a oblečení, vstoupit na burzu. Zvolil pro to v našich končinách netradiční cestu. Teď má za sebou ve spolupráci s finančníky z Wood & Company zásadní krok, po kterém by už samotnému vstupu na pražskou burzu nemělo nic bránit. Koncem června totiž byla podepsána akviziční dokumentace a následně došlo k vypořádání transakce, v rámci níž získali investoři z Wood SPAC One ve Footshopu 48,5procentní podíl. Šlo vůbec první transakci zvanou SPAC představující alternativu k tradičnímu vstupu na burzu v Česku.

Za téměř poloviční podíl zaplatili noví akcionáři uskupení ve Wood SPAC One celkem 445 milionů korun. Tento podíl nakonec získali namísto avizovaných 45 procent, a to díky tomu, že byla snížena hodnota společnosti (100procentní equity value) na úroveň 650 milionů korun a o 30 milionů korun navýšena suma, o kterou se bude posilovat kapitál cílové společnosti. Celkem 238 milionů korun půjde například na stavbu nových kamenných poboček po Evropě, expanzi na nové trhy, budování vlastní značky či optimalizaci kapitálové struktury.

Zbylých 207 milionů korun si odnesou stávající akcionáři, kteří odprodali části svých podílů. I nadále však ve firmě zůstávají všichni. Největším akcionářem je nově Wood SPAC One. Zakladatel Peter Hajduček drží 33,1 procenta (před transakcí 62,76 procenta), crowdfundingová platforma Crowdberry má 7,2 procenta (předtím 7,86 procenta), investiční fond Kaya (dříve Enern) si ponechal 6,5 procenta (předtím 20,37 procenta) a andělský investor Marcel Vargaeštók zůstává se 4,7 procenta (předtím 9,01 procenta). K finalizaci stvrzené fúze by mělo dojít 1. srpna a následně se začnou na pražské burze obchodovat všechny akcie cílové společnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Footshop byl dlouho rychle rostoucím dítětem. V posledních letech si zažil i pubertální rebelii a nyní je čas dospět. S novými prostředky zůstáváme soustředěni na profitabilní růst. Budeme budovat a soustředit se na fundamentální hodnotu – za pár dní spustíme mobilní aplikaci, otevřeme obchod v Bratislavě a v tomto duchu budeme pokračovat dál. Za dvanáct let jsme si vyzkoušeli mnoho cest a zjistili, které pro nás a naše zákazníky fungují. Nyní je čas získané zkušenosti využít,“ uvedl pro CzechCrunch Peter Hajduček.

Firma si pod jeho vedením prošla těžkým obdobím, ale kritické momenty přečkala a teď je připravena na další dobrodružství jako veřejně obchodovaná společnost. V loňském roce Footshop utržil 1,06 miliardy korun a upravený ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) činil 21 milionů korun. V letošním roce Hajduček a spol. dle zveřejněného prospektu očekávají růst tržeb o 11 až 17 procent. Významnějším způsobem má růst ukazatel ziskovosti, na který se bude firma soustředit, a to o 145 až 185 procent.

SPAC (Special Purpose Acquisition Company) je akciový produkt s potenciálem atraktivního zhodnocení a zároveň s možností spolurozhodovat o investici. Společnost vzniká jako prázdná schránka založená za účelem akvizice a slouží ke zrychlenému uvedení společnosti na burzu. Wood SPAC One je historicky prvním SPACem v rámci regionu střední a východní Evropy. Úpis probíhal od 10. února do 29. dubna 2022, společnost je obchodována na trhu Standard Burzy cenných papírů Praha.

„Toto je velký den pro milovníky tenisek a módy ve střední Evropě. Pro zákazníky tato investice znamená, že v regionu mají silného hráče, který přinese více limitovaných edic, nových značek a kolekcí. Už nechceme vzhlížet k obchodům na Západě, ale přinášet ten nejlepší sortiment a službu v Evropě,“ dodává Hajduček. Investorům, kteří Footshop neznají, v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch doporučoval, ať se na něj zeptají svých dětí.

Z Footshopu během dvanácti let vybudoval evropského maloobchodního prodejce, který má významné zastoupení v devíti zemích a e-shop kombinuje s třemi kamennými obchody v Praze, Budapešti a Bukurešti. Další brzy otevře v Bratislavě, kde už dříve kamenná prodejna Footshopu byla, ale tentokrát vyroste na jiném místě. Více než 70 procent tržeb plyne ze zahraničí, největšími trhy jsou Bulharsko, Česko, Francie, Maďarsko, Německo, Polsko, Rumunsko, Řecko a Slovensko. Součástí Footshopu je taktéž značka Queens.

„Je velmi uspokojivé vidět, že první SPAC, do kterého jsme se pustili teprve před šestnácti měsíci, je u konce. Jsem přesvědčen, že se nám podařilo naplnit původní záměr a příslib investorům, se kterým jsme do tohoto unikátního počinu šli. Nyní budeme s očekáváním sledovat, jak si akcie Footshopu povedou, a držet této dynamické společnosti palce při dalších byznysových aktivitách,“ říká Oliver Polyák, manažer oddělení investičního bankovnictví Wood & Company, který je zároveň členem představenstva Wood SPAC One.

Jižní Morava je podnikatelským regionem evropského formátu, získala za to prestižní ocenění

Evropský výbor regionů vyzdvihl především dlouhodobou strategii Jihomoravského kraje, která podporuje inovace, udržitelnost a digitalizaci firem.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

eer_predavani-cen-v-bruselu_mobilequality_5-1

Foto: JIC

Petr Chládek (agentura JIC), Anna Putnová (město Brno) a Jan Grolich (Jihomoravský kraj) s cenou EER 2024

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv jsou to dnes světově známé značky, letenková společnost Kiwi.com nebo softwarová firma Y Soft začínaly na jižní Moravě. Tamním inovačním ekosystémem projde každý rok více než stovka firem, a tak se v druhém největším městě Česka i jeho blízkém okolí rodí celý podnikatelsky nakloněný ekosystém. Všímá si toho i Evropský výbor regionů, který teď Jihomoravskému kraji udělil prestižní ocenění Evropský podnikatelsky zaměřený region 2024 (EER).

Porota ocenila především dlouhodobou inovační strategii, která je na jižní Moravě v běhu, a ambice na její další rozvoj. Znamená to podporu podnikavosti studentů, navýšení počtu dynamicky rostoucích startupů i firem mířících na mezinárodní trhy i snahu o udržitelnou prosperitu. Jen v okolí Brna probíhá několik iniciativ v tomto duchu. Na digitální transformaci se zaměřuje Edih Digimat, na sociální inovace Up2Circ, výzkum v kyberbezpečnosti řeší Cybersecurity Excellence Hub a Velvet Innovation propojuje aktéry inovačního ekosystému.

„Úzce spolupracujeme s firmami, výzkumnými organizacemi i neziskovým sektorem. Můžeme se spolehnout na silná regionální odvětví, jako jsou elektronová mikroskopie nebo IT, zejména ale vývoj her či kyberbezpečnost. Úspěšný firemní výzkum a vývoj rozšiřuje možnosti spolupráce, přitahuje talenty a posiluje celý region,“ zdůrazňuje Jan Grolich, hejtman Jihomoravského kraje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Snahy o rozvoj regionu úzce souvisí s činností inovační agentury JIC, která letos slaví dvacetileté výročí. Různou roli hraje ve všech cílech a projektech ohodnocených v rámci zisku titulu EER včetně toho, že tvoří místní inovační komunitu.

„Chceme, aby na jižní Moravě vyrůstaly silné a globálně úspěšné firmy. Díky nim je region ekonomicky stabilní, posiluje to jeho prestiž v zahraničí a vznikají tu nová pracovní místa pro kvalifikované lidi. Věřím, že firmy z jižní Moravy můžou lidem po celém světě pomáhat čelit globálním výzvám a posilovat tím zároveň roli celé Evropy na mezinárodním poli,“ doplňuje Petr Chládek, ředitel agentury JIC.

Ocenění se tento týden předávalo v Bruselu mimo jiné i za účasti jihomoravského hejtmana Jana Grolicha. Jak prozradil ve tweetu, cena, kterou převzal, zaujala i belgické pracovníky letištní kontroly. Jihomoravský kraj a město Brno se staly prvním českým nositelem tohoto ocenění, které se uděluje od roku 2010. Dalšími letos oceněnými regiony byly portugalské Vila Nova de Famalicão a Furlansko-Julské Benátsko v Itálii. Porota také zmínila region Malopolsko, který se stal jedním z útočišť pro prchající ukrajinské podnikatele.