Náročný rok české e-commerce Footshop zvládl. Utržil přes miliardu a dostal se do zisku

Český streetwearový prodejce ustál složité období a spolu se značkou Queens vyrostl. Úspěchem byla i spolupráce s Nike.

Filip HouskaFilip Houska

peter-hajducek_1-1

Foto: Footshop

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Platí za jednoho z největších streetwearových prodejců ve střední Evropě a svou odolnost potvrdil i loni, kdy se celá e-commerce otřásala a nebylo jisté, kdo z krize vyjde živ. Česká společnost Footshop to ale dokázala. A byť během roku 2022 zaznamenala meziroční pokles tržeb, i tak se její obrat vyšplhal nad jednu miliardu korun a podle vyjádření pro CzechCrunch skončila v zisku.

„I přesto, že se celý minulý rok nesl v duchu komplikovaných geopolitických a makroekonomických událostí, budu na něj vzpomínat jako na úžasný rok historie Footshopu a značky Queens (kterou firma předloni koupila – pozn. red.). Náš tým se zocelil a díky tomu jsme zlepšili spoustu vnitřních procesů,“ uvádí zakladatel a šéf Footshopu Peter Hajduček.

Uplynulý rok byl pro známého prodejce tenisek a oblečení zajímavý v několika oblastech. Dodnes se tým sídlící v pražském Karlíně plácá po ramenou za poměrně unikátní reklamu, kterou firmě udělal gigant na sportovním poli Nike, když ji jako jedinou z regionu střední Evropy zařadil do své komunitní aplikace SNKRS, čímž značku představil prakticky celému světu.

Úspěch zažil Footshop také se svou online službou FlexDog, která slouží jako katalog pro hledání zpravidla prémiových tenisek. Do ní totiž loni putovala velká investice ve výši desítek milionů korun, na níž se podílel mimo jiné Tomáš Čupr z Rohlíku a investoři z fondů Credo Ventures a Kaya, kteří v ní drží menšinové podíly.

peter-hajducek_2

Foto: Footshop

Peter Hajduček s krabicí od Footshopu

Klíčová byla pro firmu i práce se streetwearovou značkou Queens, kterou v roce 2021 koupila a měla ji v plánu zakomponovat do filozofie Footshopu. „S Queens se více soustředíme na dámy a sortiment, jenž oslovuje širší skupinu zákazníků. Letos významněji šlápneme do vlastní výroby a Queens v ní bude hrát roli,“ doplňuje Hajduček pro CzechCrunch.

Právě i díky Queensu loni Footshop zaznamenal obrat přesahující jednu miliardu korun, byť oproti předloňskému roku poklesl o zhruba jedenáct procent. Ve srovnání s rokem 2021 se nicméně firma dokázala dostat do černých čísel a vykázala provozní zisk, odmítla však komentovat jeho výši. Co se objednávek týče, tam se loni dostala nad hranici 450 tisíc.

„Jedenáct let na trhu jsme pak na konci roku oslavili speciálním projektem, v rámci kterého malíř Martin Lukáč integroval naše logo do jedenácti unikátních obrazů, které jsme na týden vystavili v centru Prahy v Galerii Mánes, kam na otevírací vernisáž přišlo přes 500 návštěvníků,“ uvádí Hajduček. Oslava se tak loni nenesla v duchu nových tenisek, s nimiž si obchod gratuloval k deseti letům na trhu v roce 2021.

Podle Footshopu generovala dobrá čísla i návštěvnost kamenných prodejen, které má vedle Česka také v Rumunsku a Maďarsku. Pobočky na pražské ulici Na příkopě, v Bukurešti a Budapešti mělo navštívit přes 615 tisíc zákazníků – a toto číslo se má letos výrazně zvednout, jelikož se firma chystá otevírat další. Konkrétně v Polsku a znovu na Slovensku, odkud se v minulosti stáhla. Queens pak chce otevřít prodejnu v Praze.

„V roce 2023 má Footshop v plánu zvýšit svůj obrat na e-shopu nejméně o deset procent, v případě Queens o třicet pět procent. Cílem je pokračovat ve zvyšování ziskovosti obou obchodů, otevírání nových fyzických prodejen, posilování nabídky jinak těžce dostupných kolekcí a zahájení vlastní produkce oblečení,“ zmiňuje plány Hajduček.