Tesla Model 3 v Evropanech zažehl zájem o elektromobilitu. V Norsku elektrické vozy boří rekordy

tesla-Model-3-MountainPearl1

Tesla Model 3, jehož produkce v posledních týdnech značně vzrostla

0Zobrazit komentáře

Elektromobilita se postupem času přeměňuje ze zajímavosti na zcela respektované odvětví automobilového průmyslu. Prodejní statistiky neustále rostou a elektromobily si ročně ukrajují stále vyšší prodejní podíly. Tento trend byl až doposud spíše pozvolný, ovšem s příchodem Tesla Modelu 3 do Evropy byla na starém kontinentu rozpoutána malá elektrická revoluce.

Model 3 od Tesly je prémiový kompaktní sedan s elektrickým pohonem, který je v současné době tím nejlevnějším, co Tesla nabízí. Na evropské trhy dorazil začátkem tohoto roku a již nyní se mu daří měnit statistiky prodejů elektromobilů v jednotlivých evropských zemích. Největšího úspěchu se dočkal v Norsku, které je vůči elektromobilitě velice otevřené. Stát odměňuje majitele elektromobilů celou řadou benefitů, včetně odpuštění daně z přidané hodnoty, a snaží se motivovat i ty, kteří elektromobilem ještě nejezdí.

I z toho důvodu zde jen za minulý rok vzrostl počet registrovaných elektromobilů o 40 % a vozy na čistě elektrický pohon představovaly 31,2 % všech prodaných osobních automobilů. S příchodem Modelu 3 na norský trh začala tato čísla růst ještě výrazněji. Jen za březen bylo v zemi registrováno přes 5 tisíc kusů a elektromobily díky sedanu od Tesly překročily 50% prodejní podíl v rámci všech prodaných automobilů za měsíc březen. Sám Model 3 pak představuje rovnou polovinu z nich.

oslo-electric-cars-charging

Elektrických aut se v Norsku prodává stále více

Norsko je pro Teslu, co do počtu prodaných elektromobilů na počet obyvatel, největším trhem na světě a jen Modelů 3 tu v současné době jezdí přes 7 tisíc kusů. Tato čísla se navíc budou stále zvyšovat, protože sama norská vláda má za cíl, aby se už od roku 2025 prodávaly pouze elektromobily, což je z dnešního pohledu skutečně velmi ambiciózní. Nicméně zmíněné překročení 50% podílu elektrických aut na všech prodaných vozech v posledním měsíc naznačuje stoupající trend.

Není to jen o Norsku

Díky norské náklonnosti vůči elektromobilitě byl úspěch Modelu 3 v této zemi předvídatelný, i když jeho míra překonala i ty nejoptimističtější odhady. Model 3 však boduje i na jiných evropských trzích. I přes logistické problémy, které vozy přivážené ze Spojených států potkaly, se Tesle daří vyřizovat jednotlivé objednávky ve velmi svižném tempu.

Hned po Norsku se stal Model 3 velmi žádaným zbožím také v Německu. Zde se Tesle s předchozími modely příliš nevedlo, ovšem s příchodem Modelu 3 na místní trh zaznamenala v Německu 500% nárůst tržeb. Celkový počet objednávek zde míří k hranici 5 tisíc kusů a podle odhadů čísla porostou i nadále.

Nejprodávanějším elektromobilem se stal Model 3 rovněž v Nizozemsku, kde se počet dodaných kusů pohybuje stejně jako ve Švédsku kolem jednoho tisíce kusů. Tesle se daří i na menších trzích, jako je ten rakouský se 752 dodanými modely za měsíc březen, ale také ve Španělsku či Francii, kde však nejsou prodejní čísla tak vysoká.

Někteří stále vyčkávají

Dalo by se předpokládat, že se nákupní horečka kolem Modelu 3 začne postupně uklidňovat. Ovšem Tesla drží v rukávu ještě jeden trumf, kterým je nejlevnější verze Modelu 3. Zatímco v Evropě jsou prozatím nabízeny pouze dvě dražší verze vozu, ve Spojených státech se prodává i nejlevnější verze tohoto elektromobilu za 35 tisíc dolarů (přibližně 800 tisíc korun). A ta by se měla v horizontu několika příštích měsíců dostat i na evropský trh a lze předpokládat, že na tento okamžik čeká velká spousta zájemců, byť reálná evropská cena bude ještě o něco vyšší a měnit se bude v závislosti na úlevy v jednotlivých zemí.

advantage-cars

Tesla bude mít servis vedle showroomu Advantage Cars v pražských Vysočanech

Prozatím na elektromobily od Tesly, nejen Model 3, čekají i Češi. Již brzy by se nicméně mělo v České republice otevřít oficiální servisní středisko kalifornské automobilky, které je již prakticky připraveno v pražských Vysočanech a dolaďují se poslední detaily. Zároveň snad nedlouho poté je v plánu otevření také českého konfigurátoru na webu Tesly, díky kterému by si mohli elektrické vozy snadno objednat a koupit i čeští zákazníci. Podle neoficiálních informací je totiž i v České republice především o nejlevnější Model 3 velký zájem.

Foto: Carlos Bryant/Flickr

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Vesmírná sprcha. Díky švédskému startupu se můžete sprchovat jako astronauti z NASA a šetřit až 90 % vody

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

orbital-systems-small
0Zobrazit komentáře

Na jednu stranu je pro většinu lidí na planetě Zemi vesmír zcela nedosažitelným místem, na stranu druhou se však právě z vesmírného byznysu dostává mezi běžnou populaci stále více technologií, které různými způsoby zlepšují náš život. Příkladem je i švédský startup Orbital Systems, za nímž stojí mladý průmyslový designér Mehrdad Mahdjoubi, který z vesmíru na Zemi přináší speciální sprchu.

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak se sprchují astronauti ve vesmírných raketoplánech NASA? Jelikož s sebou mají na palubě jen minimální množství vody, musí využívat co nejvíce efektivní technologie, aby s vodou maximálně šetřili. Na základě toho vznikl i inovativní digitální recirkulační sprchovací systém, s nímž přišel v roce 2016 zmíněný švédský designér. Pracoval na něm v rámci projektu NASA, v němž se vymýšlely způsoby, jak ušetřit vodu při vesmírné misi na Mars.

Mehrdad-Mahdjoubi-orbital-systems

Mehrdad Mahdjoubi, CEO Orbital Systems

Mehrdad Mahdjoubi se navíc rozhodl, že nechce zůstat pouze u vesmírných misí, a proto inovativní sprchovací systém, který nazval Oas, v rámci svého startupu Orbital Systems dostává mezi širokou veřejnost. A nově si ji mohou objednat také zákazníci v České republice, kterým autoři slibují ušetřit desítky procent jak vody, tak také spotřebované energie.

Klíčovou součástí celé digitální sprchy, která je pochopitelně napojena také na cloud a mobilní aplikaci, je čidlo, jež během vteřiny rozpozná, jestli má vodu vypustit, nebo ji vrátit do oběhu. Princip sprchy od Orbital Systems tkví v recyklaci, což znamená, že se člověk pod ní umyje hned několikrát stejnou vodou. Recyklovaná voda přitom může být dokonce čistší než voda z vodovodního řadu, protože zmíněné čidlo doplňují ještě další technologie.

Axel-Guldsmeden-hotel-orbital-systems

Sprcha od Orbital Systems je i v kodaňském hotelu Axel Guldsmeden

Jakmile čidlo, na které má Orbital Systems patent, určí, že se voda může vrátit zpět do oběhu, přichází na řadu UV lampa a filtr, které dokáží velmi rychle a účinně vyčistit jindy „odpadní“ vodu na vodu čistou a pošlou ji zpátky do hlavice. Švédský startup dnes drží přes 30 patentů, jež jsou certifikované jako vesmírné technologie, a Švéd Mahdjoubi pracuje na jejich rozšíření napříč firmami i domácnostmi. Aktuálně jich je ve světě instalováno zhruba devět tisíc a nově se dostávají také do České republiky.

Návratnost investice do pár let

Na desetiminutové sprchování spotřebuje sprcha Orbital Systems pouze pět až deset litrů vody, zatímco během tradičního sprchování je spotřebováno zhruba 75 až 100 litrů vody. „Češi se sprchují v průměru 7 až 10 minut. Průměrná denní spotřeba vody na čtyřčlennou rodinu je 300 až 400 litrů, takže když by se sprchovala tímto úsporným systémem, znamenalo by to, že denně ušetří zhruba 270 až 360 litrů tedy 90 procent,“ popisuje Roman Nedvěd ze společnosti Agemon, která Orbital Systems zastupuje ve střední Evropě.

Inovativní technologie pochopitelně něco stojí. Aktuální pořizovací cena je kolem 90 tisíc korun, ale jednak tvůrci očekávají, že s rozšiřováním produkce a poptávky bude klesat i cena produktu, až na 20 až 25 tisíc korun, a navíc je třeba počítat s úspornými efekty, které Orbital Systems přináší. Šetří se jak voda, tak spotřebovaná energie na ohřev vody a podle Nedvěda je v běžné domácnosti návratnost vesmírné sprchy už do pěti let.

Navíc ve větších komerčních provozech, jako jsou bazény, sportovní centra nebo hotely a lázně, je návratnost podle výrobce poloviční, klidně jeden až dva roky. Je ovšem mít na paměti, že klíčovým komponentem celého recirkulačního systému jsou filtry, obsahující skutečnou technologii čištění, které nečistoty ve vodě absorbují. Podle Orbital Systems je pak potřeba takový filtr, který stojí 60 dolarů (1 400 korun), při každodenním sprchování po dobu 15 minut vyměnit zhruba třikrát až čtyřikrát za rok. S těmito náklady je podle všeho nutné počítat nad rámec výše zmíněných propočtů.

orbital-systems2

Debata se nicméně nevede pouze o úsporách jako takových, ale o dalekosáhlejších problémech, které jsou spojené s nedostatkem vody a také sucha, které stále více sužuje i Českou republiku, byť podobné problémy jsou v jiných koutech ještě mnohem zásadnější. Některé obce nicméně i u nás už loni vydaly zákazy například v napouštění soukromých bazénů.

„V letních měsících bývá stále častěji méně vody povrchové, ale ubývá i voda podzemní. Právě pokles její hladiny může mít vliv na náš ekosystém. K šetření vodou by se mělo přistupovat vážně a zodpovědně. Orbital Systems může být jednou z cest,“ uzavírá Nedvěd.

orbital-systems3
orbital-systems4