Tesla po dlouhé době zpomalila výrobu aut. Na vině jsou čínské odstávky z jara
Červen už ale byl podle automobilky jejím nejlepším výrobním měsícem v historii, dobrá čísla za něj hlásí i čínští konkurenti.

Montáž Tesly Y v berlínské továrně
Proud špatných zpráv z Tesly nekončí. Automobilka, která veřejnost v posledních dvou letech navykla na neustále rostoucí výkony, hlásí první zpomalení výroby. Do toho zavřela v rámci úspor svou kancelář v Silicon Valley. Naopak její čínští konkurenti za sebou mají nejlepší červen v historii. I když to vlastně Tesla také…
Tesla Tesla
„Ve druhém čtvrtletí jsme vyrobili 258 tisíc aut a zákazníkům jich doručili přes 254 tisíc. A to navzdory pokračujícím problémům s dodávkami a zavřeným továrnám, což je něco, co sami neovlivníme. Červen 2022 byl naopak nejlepší měsíc v historii Tesly, co se výroby týče,“ uvedla automobilka ve stručném investorském oznámení.
Pro srovnání – loni ve stejné době firma vyrobila 201 tisíc aut, takže meziročně jde o nárůst o 25 procent, jenže v prvním čtvrtletí 2022 to bylo 310 tisíc vozů, což představuje pokles o 18 procent. Na druhou stranu analytici něco takového čekali, podle výzkumné agentury FactSet odhadovali 256 tisíc vyrobených aut.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Šéf a spoluzakladatel Tesly Elon Musk je na to ostatně připravil, když v květnu hovořil o tom, že má firma trable s výrobou – jednak kvůli lockdownům v Číně, jednak kvůli problémům s řádným nastartováním produkce v továrnách v Texasu a Německu, o kterých hovořil jako o „spalovnách na peníze“. Výhled na celý rok ale prý zůstává pozitivní, ostatně zmínka o tom, že červen byl výrobně nejlepší měsíc, ukazuje, že největší problémy v Číně se snad podařilo zažehnat.
Své červnové výkony si totiž pochvalují i hlavní konkurenti Tesly na klíčovém čínském trhu. Nio, které se pokouší být jakousi asijskou odpovědí na Teslu a její luxusní auta, vyrobilo v červnu 13 tisíc aut. Xpeng prodal téměř 15 tisíc vozů a Li Auto také 13 tisíc, v každém z těchto případů jde o meziroční růst o vysoké desítky procent.
Jinak Tesla pokračovala v propouštění, které Elon Musk už opakovaně avizoval, neboť se obává ekonomické recese. Padáka dostalo 200 lidí z kanceláře v kalifornském San Mateu, kde mimo jiné vyvíjeli systém pro autonomní řízení.