Z Tesly přicházejí samé špatné zprávy. Propouštění, zpomalení výroby, miliardy v trapu

Elon Musk připustil, že továrny v Berlíně a v Austinu pálí miliardy dolarů, protože se je nedaří nasadit do plného provozu.

teslaNewsletter

Foto: Tesla

Montáž Tesly Y v berlínské továrně

Všechno zdražuje. Takže žádný div, že nahoru jdou i ceny elektrovozů. V případě Elona Muska a Tesly jde ale jen o malou část komplexní skládačky problémů. Blbých zpráv z útrob populární automobilky teď přichází víc a víc. Propouštění, zdražování, prodělávající fabriky, zpomalení výroby…

Elon & The Musks #25

Rostoucí ceny pohonných hmot se propisují do zvýšeného zájmu o hybridy a elektromobily. Co z toho plyne? Že jejich ceny rostou. Fronta zákazníků je ale jen dalším z mnoha tlaků, kterým výrobci musí čelit. Aktuálně zdražuje koncern GM a v nedávné době to udělal i Ford nebo lídr na poli elektromobility Tesla, upozorňuje deník Wall Street Journal. Nejprodávanější Tesla 3 stála při startu prodeje na českém trhu počátkem roku 2020 zhruba 1,2 milionu korun, nyní její základní model vyjde o 170 tisíc korun dráž.

Do vyšších cenovek se promítá také například nedostatek surovin včetně lithia pro baterie. A zatímco ještě před pár měsíci se Elon Musk tvářil, že jeho firmě se daří výpadky a komplikace v dodávkách zvládat, aktuálně jako by i on musel volit méně optimistický tón.

„Jak továrna v Berlíně, tak ta v Austinu jsou aktuálně obří pece na peníze. Je to jasné? Měli byste slyšet ohlušující hluk toho, jak hoří peníze… Prodělávají miliardy dolarů,“ prohlásil Musk při rozhovoru s majiteli vozů Tesla. Jakýkoli jiný problém než pořádně rozchodit továrny v Texasu, Německu a Číně je prý v podstatě banalita.

Americkou fabriku trápí, že by měla do vozů už postupně montovat novou bateriovou technologii známou pod označením 4680, což se zatím nedaří podle plánu. Jenže starší součástky nejsou k dispozici a leží zaseklé v čínských přístavech. Šanghajská továrna se pak pořád ještě potýká s dozvuky covidové pandemie a čínské politiky nulové tolerance, která stále uzavírá podstatné části země do lockdownů.

elon

Ilustrace: Richard Cortez/CzechCrunch

Newsletter Elon & The Musks

A Německo je kapitola sama pro sebe. Na jedné straně drží tamní gigafactory zpět komplikace s dodávkami, na druhé vážné personální problémy – Tesla pořád ne a ne sehnat dost lidí, aby mohla vyrábět tak, jak si Elon Musk a jeho manažeři naplánovali. Na vině jsou podle všeho peníze, jak v rozhovoru pro agenturu Bloomberg uvedla Birgit Dietze, lokální šéfka vlivné odborové organizace IG Metall.

„Je spousta lidí, kteří by chtěli jít pracovat pro Teslu, ale nakonec se rozhodnou, že to neudělají. Jedním z důvodů je, že si na svých dosavadních pozicích v automobilovém průmyslu vydělají výrazně víc,“ uvedla Dietze. Na to, že Tesla není kdovíjak štědrý zaměstnavatel, už v minulosti upozornilo několik dalších znalců německého pracovního trhu.

Elon Musk kvůli problémům, které automobilový průmysl po celém světě potkávají, už připustil, že Tesla bude muset propouštět. Mají odejít jednotky procent z jejích 100 tisíc zaměstnanců po celém světě. Zároveň ale pořád ještě platí ambiciózní plán, že letos z výrobních linek sjede 1,5 milionu vozů. Je ovšem otázkou, zda nedojde během léta k přehodnocení i těchto výhledů.

***

Tweet týdne

***

Letem Muskovým světem…

  • 💰 Odchod legendy. Zemřel jeden z nejvlivnějších a zároveň nejtajemnějších bankéřů na Wall Street – Michel-David Weill z Lazardů.
  • 🚀 Dobývání vesmíru. Někdejší vysoce postavená manažerka NASA vzpomíná, jak ji kolegové zesměšňovali, když před lety vsadila na úspěch SpaceX.

***

EM Composite aneb Index Elona Muska

🚀 + 8,2 %

89 IEM*

Luboš Kreč

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.