S vlastnictvím elektromobilu se neodmyslitelně pojí i nutnost naučit se strategii efektivního nabíjení. Evropští majitelé vozů americké automobilky Tesla k tomu mohou využívat i stanic Supercharger, které začaly být v Evropě budovány před deseti lety. A právě v rámci desetiletého jubilea je právě dnes možné na Superchargerech nabíjet zcela zdarma, což platí pro majitele vozů Tesla a na některých místech i pro majitele elektromobilů jiných značek.
Dnes na den přesně se před deseti lety v Norsku otevřelo hned šest stanic Supercharger pro rychlé nabíjení elektromobilů značky Tesla. Jednalo se o první stanice v Evropě, přičemž Norsko bylo zvoleno coby nejsilnější evropský trh automobilky.
V následujících deseti letech se síť stanic postupně rozrostla do téměř všech zemí Evropy, především těch západních, ale také na Blízký východ a do Afriky. V roce 2016 se prvního Superchargeru dočkali i majitelé Tesel v Česku. První Supercharger vyrostl u Humpolce a další stanice začaly navazovat.
Dnes je po celé republice celkem sedm Superchargerů, které dohromady nabízejí k dispozici 52 nabíjecích stojanů. Každý ze Superchargerů nabízí šest či osm stojanů s maximálním nabíjecím výkonem 150 a 250 kW. K nalezení jsou v Kamenném Újezdu, Brně, Humpolci, Praze, Lovosicích, Olomouci, Plzni a Vestci u Prahy. Právě v Praze by měl během příštího roku otevřít druhý Supercharger, další přibude i v Ostravě.
A právě dnes by na těchto místech mohlo být živěji než obvykle. V rámci desetiletého jubilea totiž Tesla umožňuje nabíjet u stojanů Superchargerů elektromobily zcela zdarma. Nabídka je platná do dnešních 23 hodin a 59 minut s tím, že zdarma svůj vůz budou moci nabít i ti, kteří nabíjení zahájí v poslední minutě této nabídky. Veškeré podmínky akce jsou dostupné na tomto odkazu.
Nabíjení zdarma navíc neplatí jen pro majitele vozů Tesla, ale 70 % stanic v Evropě a na středním Východě je od listopadu 2021 otevřeno v rámci pilotního programu i majitelům elektromobilů jiných značek. Bohužel v České republice nebyl tento program prozatím spuštěn.
Enzo Ferrari, zakladatel stejnojmenné automobilky, kdysi prohlásil: „Ferrari bude vždy vyrábět o jedno auto méně, než jaká je poptávka.“ Firma se tohoto motta drží dodnes a i díky němu lze o jejích vozech hovořit jako o investicích. Přestože cena základního modelu Roma startuje na pěti milionech, i v Česku je o auta se vzpínajícím se koněm ve znaku obří zájem. A pokud na ně nemáte? Můžete zkusit akcie, které také letí vpřed.
Ferrari bylo dlouho součástí koncernu Fiat Chrysler (který se předloni spojil s francouzským PSA a vznikl Stellantis), ale od roku 2016 je to veřejně obchodovaná společnost, která má na burze v New Yorku přes 67 procent svých akcií. Zbytek náleží italské rodině Agnelliových a Ferrariho potomkům. A zatímco valuace Stellantisu, pod nějž patří značky Jeep, Chrysler, Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Alfa Romeo nebo Maseratti, činí 56,4 miliardy dolarů, u Ferrari to je bez pár drobných 60 miliard dolarů.
Ještě jedno srovnání: Stellantis letos od ledna do června dodal zákazníkům přes tři miliony aut a utržil 106 miliard dolarů, Ferrari prodalo 6 959 vozů a obrat mělo 3,13 miliardy dolarů. Jak je pak možné, že je Ferrari celkově dražší? Ferrari je například procentuálně mnohem profitabilnější, jeho hrubá marže dosahuje 40 procent, zatímco Stellantis (podobně jako další velkoobjemové automobilky) má „jen“ 14 procent.
A pak to je podobný příběh jako s Porsche a jeho matkou Volkswagenem: přestože VW sportovní značku ovládá, jeho celková hodnota je 63 miliard a u Porsche (na burze se obchoduje jen minoritní podíl) svítí 46 miliard. Investoři zkrátka věří, že prémiové značky se na trhu bez větších problémů udrží, líbí se jim jejich potenciál i stabilní klientská základna, zatímco spletence mnoha mainstreamových značek, které čelí nájezdu čínských konkurentů a výzvám elektromobility, v nich tolik optimismu nebudí.
Ferrari, které před pár dny zveřejnilo své výsledky za první polovinu roku, dobrou kondici jen potvrdilo: v obratu i zisku šlo výrazně nahoru, zatímco v produkci aut stagnovalo. Jinými slovy zdražilo, aniž by to jakkoli ovlivnilo zájem. Šéf firmy Benedetto Vigna pak pro stanici CNBCuvedl: „Nás nezajímá velká produkce, to nikdy nebude naše cesta. Klidně bychom mohli výrazně víc vyrábět, zájem tu je, ale my to nebudeme dělat.“ To je přesně ta byznysová filosofie, kterou do DNA společnosti vetkl její zakladatel, když ji ve 20. letech minulého století začal ještě pod křídly Alfy Romeo budovat.
Pohled na chování akcií Ferrari, které zdobí symbolický ticker RACE, je podobně osvěžující, jako na její supersporty. Za letošní rok už přidaly přes 40 procent, od jejich burzovní premiéry z před sedmi let vykázaly růst o 607 procent. „Získat Ferrari není nic, co by mělo být nějak extra snadné,“ zdůraznil CEO společnosti Vigna, když navštívil slavnou automobilovou přehlídku v kalifornském Pebble Beach.
To je poznat z dodacích lhůt, protože zatímco taková Škoda Auto ústy člena svého představenstva Martina Jahna uklidňuje zákazníky, že na nové vozy už budou čekat maximálně pár měsíců, v Maranellu se to počítá v letech. Ať je klient z USA nebo z Prahy. „Poptávka po vozech Ferrari je celosvětově dlouhodobě stabilní a průměrná čekací doba pro dodání nového vozu Ferrari se pohybuje nyní kolem 24 měsíců od data podpisu smlouvy,“ vysvětluje Richard Vegera, který je generálním manažerem prodeje značky v Česku v rámci společnosti Scuderia.
Foto: Ferrari
Ferrari 296 GTB
Firmě se v Česku daří svým způsobem lépe než jinde ve světě, protože za prvních sedm měsíců roku 2023 se tu zaregistrovalo 86 nových Ferrari a loni za stejnou dobu to bylo 77 vozů. „Souvisí to s navýšením výrobní kvóty nových vozů pro Českou republiku,“ upřesňuje Vegera s tím, že podobně jako jinde ve světě roste i zájem mladších klientů, což ve zmíněném interview pro CNBC zmínil i Benedetto Vigna.
Čím to je, že Ferrari víc než dřív láká nastupující generaci? „Rozšíření nabídky produktů o nové hybridní technologie se odrazilo i v zájmu mladších zákazníků o koupi našich vozů,“ vysvětluje Richard Vegera. Ferrari zatím nemá v nabídce čistě elektrický vůz, ten by se světu měl ukázat až za dva roky, v portfoliu má ale plug-in hybridy SF90 Stradale nebo 296 GTS.
A pak tu je fenomén SUV, na který muselo naskočit – podobně jako Lamborghini s Urusem – i Ferrari, což řada pravověrných fanoušků těžce nesla. Jeho zástupcem v tomto segmentu (jakkoli Ferrari nechce, aby se modelu říkalo SUV) je Purosangue. A vůz, který se na trh dostal teprve letos s cenovkou začínající na devíti milionech korun, podle očekávání vzbudil velký zájem. „Purosanque je typickým příkladem úspěšného produktu Ferrari. Vůz byl vyprodán již během několika hodin po své premiéře. Poptávka po tomto modelu na celém světě včetně České republiky několikanásobně převyšuje možnosti nabídky,“ krčí rameny Vegera ze Scuderie.
Srovnání s Lamborghini, které je produkcí zhruba poloviční oproti Ferrari, ale i ono se těší mimořádné popularitě a je velmi ziskové, se nabízí i z jiného pohledu – při pohledu na to, jak se daří Ferrari nebo i Porsche na burze, je jen otázkou času, kdy Volkswagen na veřejný trh pošle i část akcií Lamba. Že tak učiní, se spekuluje už několik let.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.