Tesla získá až 2 miliardy eur od skupiny Fiat-Chrysler. Ta díky tomu splní přísné emisní normy EU
Evropská unie postupně zpřísňuje emisní pravidla pro jednotlivé výrobce automobilů. Limit objemu vyprodukovaných emisí se stále snižuje a někteří výrobci mají velký problém se do něj vejít. Legislativa je však neúprosná a každého, kdo poruší pravidla, čekají vysoké finanční pokuty.
Problémy s dodržováním emisního limitu má mimo jiné i skupina FCA (Fiat-Chrysler Automobiles), pod kterou spadají automobilky jako Fiat, Alfa Romeo, Ferrari, Maserrati, Jeep, Dodge, Chrysler a další. Již v loňském roce byl odhad analytiků takový, že automobilka překročí dané limity o 6,7 gramu na kilometr, za což by skupině hrozila pokuta ve výši několika miliard eur. FCA proto potřebuje obejít nová evropská nařízení, která na příští rok stanovují nový emisní limit prodaného vozu na 95 gramů CO2 na kilometr.
FCA je však s výrobou elektromobilů pozadu, a proto musela najít jinou cestu, jak tohoto limitu dosáhnout. Rozhodla se tak využít nabídky americké automobilky Tesla, se kterou spojí své evropské prodejní statistiky, a koupí tzv. emisní kredity. Emisní kredity dostávají automobilky ve Spojených státech za produkci elektromobilů, a jelikož Tesla produkuje pouze elektromobily, má těchto kreditů na rozdávání.
To se nedá říci o ostatních producentech automobilů, Tesla jim proto své kredity s radostí za úplatu poskytuje. Zatímco původní odhady z minulého měsíce hovořily o částce ve výši několika stovek milionů eur, které FCA Tesle za uzavřenou dohodu zaplatí, aktuální odhadovaná částka je daleko vyšší. Financial Times ve své poslední zprávě uvádí částku ve výši až 2 miliard eur, tedy přibližně 52 miliard korun.
Skupina FCA potřebuje využít takto nákladného spojení s Teslou pouze v příštím roce, protože od roku 2021 již bude nabízet takové množství elektromobilů, díky kterému bude moci spojení výrazně omezit a v roce 2022 by se měla stát již zcela samostatnou. Nicméně tento případ ukazuje, že nařízení Evropské komise se setkávají s úspěchem a automobilky raději co nejrychleji investují do vývoje elektromobilů, než aby své peníze poskytovaly konkurenci.
Pro Teslu se jedná o solidní zdroj příjmů, který ji i v minulých letech přinášel i několik stovek milionů dolarů ročně. Peníze se navíc Tesle hodí, protože se v současné době nenachází v nejlepší situaci a již nyní musí navyšovat kapitál prodejem svých akcií a dluhopisů.
Dle posledních informací chce takto automobilka Elona Muska získat až 2,7 miliardy dolarů. Sám Musk navíc nedávno odkoupil další akcie Tesly za 20 milionů dolarů a posunul tak svůj podíl na hranici 20 %. Při aktuální hodnotě kalifornské společnosti tak drží podíl v hodnotě 8 až 9 miliard dolarů. Peníze se Tesle budou hodit především na pokrytí zásadních ztrát z minulých období, které budou pokračovat i v aktuálním čtvrtletí. Poté by se automobilka měla znovu přesunout do zisku, kterého naposledy dosáhla v posledním loňském čtvrtletí.