TikTok je k nezastavení. Jsou na něm téměř dva miliony Čechů, generace Z ho má i místo Googlu

Populární sociální síť by letos mohla mít až trojnásobný obrat oproti loňsku. I ryze čeští tvůrci už TikToku získávají přes milion příznivců.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

tiktok

Foto: Kon Karampelas/Unsplash

Aplikace sociální sítě TikTok

0Zobrazit komentáře

Už dávno není jen o tanečních videích. Vlastně už není nutně ani pouze pro děti, kteří se baví nad obsahem, jenž určuje trend. Právě naopak – takřka každá statistika z poslední doby svědčí o tom, že TikTok dobývá stále vyšší místa na pomyslném internetovém žebříčku. Rapidně se rozšiřuje také v Česku, ačkoliv s tím jdou ruku v ruce i bezpečnostní rizika.

Podle různých údajů, které shromáždil server MediaGuru, se počet českých uživatelů TikToku pohybuje mezi 1,7 a 1,9 miliony. Co do velikosti se tak už dotahuje například na LinkedIn. Pro srovnání – Facebook má v Česku přibližně polovina populace, na Instagramu jsou asi čtyři miliony lidí. Ještě loni v září měl TikTok v tuzemsku zhruba 1,5milionové publikum.

Už vyvráceným mýtem je také tvrzení, že se jedná o síť, na které jsou jen děti. Většinu uživatelů českého TikToku, tedy přes milion lidí, tvoří uživatelé ve věku 18 do 24 let, ale poměrně hojně jsou zastoupeny i starší věkové kategorie. V kategorii mezi 35 a 44 lety si k TikToku našlo cestu 192 tisíc lidí, ve skupině 45 až 54 let pak až 85 tisíc lidí.

O stále větší sledovanosti svědčí i čísla některých českých tiktokerů. Z ryze českých tvůrců se Adam Kajumi stal nedávno prvním, který překonal hranici jednoho milionu sledujících, následován byl Tarasem Povoroznykem alias Tarym. Nad 800 tisíci se pohybuje už hned několik tvůrců, například Tereza Kovářová alias Terysa18 nebo Anna Šulcová. O řády větší publikum ale mají čeští tvůrci, kteří přešli do plně anglické tvorby.

tiktok-2

Foto: A. Podrez/Pexels

Na TikToku už nejsou jen pošetilé tanečky

Vůbec nejvýše je tak ostravský tiktoker Ondy Mikula, který se s téměř 40 miliony sledujícími řadí s velkým odstupem nejen na českou špičku, ale i 33. místo v globálním žebříčku nejsledovanějších tvůrců na této síti. Má tak například větší publikum než americký youtuber MrBeast a dotahuje se na modelku Kylie Jenner. Pro srovnání – nejsledovanější tiktoker světa Khaby Lame má přes 147 milionů sledujících.

Zhruba před půl rokem se TikTok začal soustředit i specificky na český trh. V rozhovoru pro Forbes to uvedla středoevropská šéfka sítě Paula Kornaszewska, která mluvila i na nedávném karlovarském filmovém festivalu. Zatímco individuální tvůrci již zde tvoří několik let, firmy své profily začínají rozjíždět až v poslední době. Kornaszewska se tak chce zaměřit i na zvyšování reklamního potenciálu. „Do naší berlínské centrály budeme nabírat lidi zodpovědné za český trh – a měli by to být Češi. Stále ale hlavně testujeme zdejší vody,“ řekla.

Hledání restaurace v mapách? Ne, raději TikTok

S větší popularitou ale stále více vyvstává na povrch problém v podobě původu aplikace. Vlastní ji totiž čínský koncern ByteDance, což vzhledem k rozsáhlým informačním operacím Číny na západě zvedá nejedno obočí. TikTok sice tvrdí, že s komunistickou vládou informace o svých uživatelích nikdy nesdílel (a ani tak činit nebude), nicméně jak tento týden podotknulo Aktuálně.cz, tamní zákony takovou žádost nedovolují odmítnout.

TikTok kromě dat potřebných k tvorbě videí může vyžadovat i přístup k pohybu telefonu, telefonnímu číslu, kontaktům nebo kalendáři. Například na iPhonu však lze tyto přístupy aplikaci odepřít.

Role TikToku ve společnosti je přitom čím dál tím silnější. Zatímco dřív sloužil jen na zábavu, dnes už síť nabízí široce diverzifikovaný obsah prakticky o jakémkoliv tématu. Oceňovaný algoritmus také dokáže poměrně rychle zjistit, co přesně daného uživatele zajímá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Se zajímavým zjištěním přišel nedávno i Google. Jeho viceprezident Prabhakar Raghavan naznačil, že demografická skupina známá pod pojmem generace Z začíná využívat TikTok také k účelům, ke kterým bychom běžně použili například právě googlovský vyhledávač.

„Když například mladí lidé hledají místo, kam zajít na oběd, podle našich studií něco kolem 40 procent z nich nejde na Mapy Googlu nebo do vyhledávání Googlu, nýbrž na TikTok nebo Instagram,“ prohlásil Raghavan na konferenci před dvěma týdny. Data jsou nicméně založená na americké populaci ve věkové skupině 18 až 24 let.

Loni se TikTok také stal vůbec nejnavštěvovanějším webem a nestahovanější aplikací. Globálně ho používá více než jedna miliarda lidí, čehož ostatně dosáhl nejrychleji ze všech zavedených sociálních sítí. O jeho explozivním růstu svědčí i finance. Podle agentury Bloomberg loni dosáhl na obrat ve výši čtyř miliard dolarů (94 miliard korun), letos by to měl být trojnásobek.

Ceny obědů v restauracích letí vzhůru. A Češi hledají způsoby, jak by na nich ušetřili

Žádnému strávníkovi neuniklo, že musí při návštěvě restaurace sahat hlouběji do kapsy. Ochota platit za obědy stále víc však začala klesat.

Obědy

Foto: Ambiente

Ceny obědů v restauracích letí vzhůru

0Zobrazit komentáře

Od začátku letošního roku stoupala cena obědů každý měsíc o korunu až dvě. Náklady na provoz restaurací rostou a jejich majitelé si nemohou dovolit všechny nést. Marže v gastronomickém sektoru je totiž velmi citlivá na jakékoliv ukrajování. Průměrná cena oběda se tak v červnu vyšplhala na 160,20 koruny, což o 10,1 procenta více než před rokem. A zdá se, že jde o částku, která pro mnohé Čechy představuje strop finančních možností.

Z dat Českého statistického úřadu a z Ticket Restaurant Card Indexu vyplývá, že ceny v restauracích se v meziročním srovnání v červnu zvýšily o 23,5 procenta. Zároveň se ale zvyšuje rozdíl mezi výší útrat a tím, kolik jídlo stojí. V květnu tak rostly ceny v restauracích o 11,6 procenta rychleji než útraty, v červnu byl rozdíl již 13,4 procenta.

Což znamená jediné – hosté z jídelních lístků vybírají levnější položky, odepírají si saláty, nápoje a poobědovou kávu s dezertem považují za čím dál větší luxus. Někteří lidé dokonce přestávají na obědy chodit úplně.

„Restaurace mají v porovnání s předcovidovým obdobím aktuálně pouze 53 procent obědových hostů. Nezdá se, že by tato letní sezóna – jako tomu bylo třeba při prvním covidovém rozvolnění v létě 2020 – restauratérům výrazně pomohla nahradit ztráty,“ říká Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred, která vydává Ticket Restaurant Card Index.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cena oběda hraje totiž při výběru restaurace zásadní roli. Podle průzkumu společnosti BC21, která se věnuje projektům a konzultacím v gastronomii, se 48 procent českých zaměstnanců rozhoduje právě podle ceny. Kvůli současnému zdražování tak nyní 54 procent lidí obědvá v gastronomických zařízeních méně často než před pandemií v roce 2019. Častěji si pak oběd v restauraci dopřejí lidé, kteří dostávají stravenky, navíc za něj utrácejí více než lidé bez stravenek.

Podle údajů, které představila společnost Edenred, se nejdráž naobědvají lidé v Praze, kde se průměrná cena poledního jídla v červnu vyšplhala na 179 korun. Druhým nejdražším obědovým městem je Brno – tam obědy vyšly v průměru na 171 korun. Nejlevněji se dá najíst v Olomouci (143 korun) a v Karlových Varech (147 korun). A například v Ostravě došlo procentuálně k nejvyššímu růstu: v červnu 2020 stál oběd 126 korun, letos už 157 korun.

Češi tak stále častěji obědy v restauracích vynechávají. Společnost BC21 uvádí, že do práce si častěji nosí doma připravené jídlo ženy, větší oblibě se pokrmy v krabičkách těší spíše u mladších lidí. Oběd z domova či přímo doma mívá ve všední den podle průzkumu 45 procent zaměstnanců. A třetina lidí tuto formu volí častěji než v roce 2019.

Restauratéři očekávají v nadcházejících měsících další úbytek hostů a tržeb. Dařit se bude spíše levnějším podnikům a pak těm, které nabídnou výborný zákaznický zážitek za přijatelnou cenu.

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

martin-cigler

Přečtěte si takéČeská skupina Seyfor stamilionovou akvizicí vstupuje do MaďarskaDalší stamilionový deal a hurá do Maďarska. Martin Cígler se Slováky v zádech dál rozpíná svůj byznys

Newsletter Deli | Poslední vydání