Toyota začala stavět svoje město budoucnosti. Ekologické Woven City bude plné autonomních vozidel a robotů
Ve 4. století před naším letopočtem si Platón v zásadě vybájil ostrov Atlantidy. Měla zde žít vysoce vyspělá společnost, jaké se ani mnoho tisíc let po jejím zániku nedokázal nikdo přiblížit – utopie. Mytická civilizace, kterou bychom měli napodobovat, téměř jistě neexistovala, stejně si z ní ale můžeme vzít příklad. Je skvělé mít nějakou konkrétní představu dokonalého města, k níž směřovat. Toyota právě začala jedno takové stavět na úpatí hory Fudži v Japonsku.
Jeho název Woven City, neboli protkané město, má hned několik významů. V základu odkazuje na samotné počátky Toyoty, jejíž zakladatel Sakiči Tojoda vynalezl automatický tkací stroj usnadňující lidem práci. Další rovina významu pak směřuje k samotné organizaci prostoru a technologií v něm. Obyvatelé města budou využívat více vzájemně se prolínajících způsobů dopravy od chůze po autonomní vozidla, jejichž umělá inteligence se rozšíří až do domovů s roboty-asistenty.
Obecným cílem je vybudovat chytré město pro dva tisíce obyvatel, kam nebudou mít přístup lidmi řízená auta a potraviny do ledniček budou doplňovat roboti. Japonská firma zde chce do praxe převést moderní představy o životě ve vyspělé civilizaci za několik dekád. Jelikož většina technologií pro ně existuje už dnes a řeší se spíše otázky jejich aplikace v reálném světě, proč se do jejich odpovídání neponořit naplno.
Zvyšující se míra automatizace, alternativních pohledů na energetiku nebo eliminace lidských emisí uhlíku totiž nejsou jen cíli pro jakési zpohodlnění nebo zefektivnění života. Vše reaguje na naléhavé problémy současnosti, které pro zajištění dlouhodobě fungující a prosperující společnosti musíme překlenout. Chytré domácnosti například prodlouží samostatnost stárnoucí populace Japonska, využívání vodíku pro pohon zase sníží uhlíkovou stopu města.
Zmíněné koncepty a ambice jsou také protkané jednou nití. Pro ekologická, bateriemi poháněná auta je přirozená digitální vrstva umožňující jejich autonomní řízení. Díky němu se z mobility podle Toyoty stává služba a prostředí vozidla může kromě místa pro sezení pasažérů zastat i nákladový prostor pro zásilky, pohyblivé obchody nebo dokonce malé pojízdné hotelové pokoje. Firma svému konceptu mobility jako služby říká Autono-MaaS.