Trable koncernu Volkswagen. Klesl mu zisk i prodeje, Škodovce a jeho currywurstu se ale daří

Tržby necelých 700 miliard korun, provozní zisk 60 miliard. Škodovka může slavit, jejímu mateřskému Volkswagenu se ale tolik nedaří.

skoda-zellmer

Foto: Škoda Auto

Klaus Zellmer, předseda představenstva Škoda Auto

0Zobrazit komentáře

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se může radovat. Loni totiž vykázala historicky nejlepší hospodářské výsledky. Tržby se jí vyšvihly o 4,7 procenta na rekordních 27,8 miliardy eur (necelých 700 miliard korun),  provozní zisk dokonce o 30 procent na 2,3 miliardy eur (téměř 60 miliard korun). Firmě se dařilo kromě Česka zejména v Německu, Turecku a Spojeném království.

Tato čísla jsou podle Škodovky mimo jiné důsledkem vyššího odbytu – loni dodala zákazníkům po celém světě přes 926 tisíc vozů. Nejprodávanějšími modely Škody v roce 2024 byla tradičně Octavia, dařilo se ale i nové generaci hatchbacku Fabia. „Jsem hrdý na to, že mohu vést jednu z mála automobilových společností, které během této éry transformace vykazují rekordní výsledky,“ říká šéf automobilky Klaus Zellmer.

Tato čísla ostře kontrastují s výsledky koncernu Volkswagen, do kterého Škoda Auto patří. Jeho prodeje loni klesly na zhruba devět milionů aut, a to zejména kvůli slabší poptávce v Číně. Provozní zisk koncernu klesl o 15 procent na 19,1 miliardy eur (téměř 480 miliard korun) a čistý zisk dokonce o třetinu na 12,4 miliardy eur (asi 310 miliard korun). Podle společnosti jsou hlavní příčinou poklesu investice do elektromobility.

Napjatá situace donutila Volkswagen přijmout razantní úsporná opatření. Koncem roku 2024 prosákly na veřejnost plány managementu uzavřít nejméně tři továrny v Německu, propustit tisíce zaměstnanců a snížit mzdy o 10 procent. Plánované změny ovšem vyvolaly ostrý střet s odboráři – po sérii jednání se nakonec dosáhlo kompromisu, že do roku 2030 se v německých závodech nebude organizovaně propouštět.

Zatímco koncern čelil v roce 2024 různým výzvám a propadu zisku, jeho legendární VW Currywurst se dál těšil oblibě. Tento speciální druh klobásy, který se vyrábí přímo ve firemních kantýnách Volkswagenu, zaznamenal rekordní zájem. Podle serveru The Guardian byl VW Currywurst nejprodávanějším produktem Volkswagenu, což naznačuje, že v některých statistikách překonal i některé modely aut. Tuto pochutinu vyrábí VW už od roku 1973. Klobásy se tradičně servírují ve firemních kantýnách.

Každoročně se jich vyrobí miliony kusů – mají dokonce originální katalogové číslo Volkswagen, podobně jako automobilové součástky. V posledních letech se však budoucnost currywurstu zdála nejistá. Vedení Volkswagenu se totiž snaží prosazovat zdravější a udržitelnější firemní stravování a v roce 2021 oznámilo, že v hlavní kantýně ve Wolfsburgu přestane currywurst nabízet a nahradí ho vegetariánskými a veganskými alternativami.

currywurst

Foto: Flickr

Klobása s kečupem a posypaná kari je oblíbeným německým pokrmem

Tento krok vyvolal bouřlivou reakci – mezi nejhlasitější kritiky patřil například bývalý německý kancléř Gerhard Schröder, podle kterého je currywurst kulturním dědictvím. Volkswagen ale zareagoval flexibilně – currywurst se nevytratil úplně, ale přesunul se do jiných firemních kantýn a dostal modernější image, například v podobě variant s nižším obsahem tuku nebo s ekologičtějším obalem.

V rámci koncernu VW se Škoda Auto řadí mezi „premianty“ skupiny​. Už nyní je jednou z pěti nejprodávanějších značek v Evropě a podle strategie „Next Level – Škoda Strategy 2030“ si tuto pozici hodlá upevnit i v dalších letech. Do konce dekády plánuje pomocí modelů v dostupných segmentech a rozšířením palety elektromobilů růst i v Indii, Vietnamu nebo severní Africe.

Škodovka zároveň dál šlape do elektromobility. Ve čtvrtek naznačila přípravy velkého rodinného SUV s elektrickým pohonem, které vychází z konceptu Vision 7S. Ten automobilka představila už dříve jako vizi pro své budoucí elektromobily. Přesný název nového vozu zatím nebyl oznámen, ale pravděpodobně naváže na řadu Enyaq, případně dostane nové označení. Současně pokračují práce na elektrickém městském crossoveru Epiq.

Škoda Auto je už více než 30 let součástí koncernu Volkswagen. Provozuje tři výrobní závody v České republice, má také výrobní kapacity v Číně, na Slovensku, v Indii a na Ukrajině. Zaměstnává celosvětově více než 40 tisíc lidí a působí na téměř 100 trzích po celém světě.

Další výpad na Západ. Češi digitalizují prodej aut a za více než miliardu kupují dvě německé firmy

Česká skupina EAG pokračuje ve své akviziční jízdě. Za devět měsíců pohltila pět firem, aby se mohla prosadit na západních trzích.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

eag

Foto: EAG

Pavel Svoreň, Petr Kratochvíl a Jakub Šulta, zakladatelé skupiny EAG

0Zobrazit komentáře

S novými i ojetými vozy se obchoduje dekády a někdy to vypadá, jako by všechny procesy na to navázané opravdu zůstaly někde před příchodem milénia. Česká skupina EAG se proto před několika lety rozhodla postavit pro tyto potřeby moderní řešení, které bude využívat softwarové, datové a analytické nástroje, a výhledově v této oblasti konsolidovat roztříštěný evropský trh. V obou ohledech dělá skupina kolem Pavla Svoreně, Jakuba Šulty a Petra Kratochvíla významné kroky. Kupuje jednu firmu za druhou a teď hlásí dvě další akvizice v Německu.

Do skupiny EAG, kterou zmíněná trojice podnikatelů založila v roce 2018, dnes patří digitální platforma Omnetic, online služba Carvago a datový nástroj CarsData. V rámci nich pokrývá celý životní cyklus automobilu od výběru, financování, nákupu, pojištění, provozu a servisu až po jeho odprodej – a to i díky značkám a službám jako Cebia, Fastback, Teas nebo Softvig, které v posledních letech EAG pohltilo. Teď vyrazilo na nákupy znovu a pro posílení platformy Omnetic koupilo další dvě německé společnosti.

Celková hodnota akvizic značek Dotzilla a CarObserver měla podle EAG přesáhnout jednu miliardu korun. „Ve střední Evropě již naše platforma Omnetic pokrývá celý životní cyklus automobilu – od jeho výběru a nákupu přes provoz až po následný prodej. Novými akvizicemi nyní plnohodnotně vstupujeme na západní trhy, jež jsou stěžejní pro to, abychom se na poli automotive IT stali celoevropskou jedničkou,“ popisuje investiční ředitel a člen představenstva skupiny EAG Petr Kratochvíl.

EAG má dnes působit ve třinácti evropských zemích a v letošním roce podle svého vyjádření očekává provozní zisk EBITDA (před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) na úrovni 600 milionů korun. Za posledních devět měsíců provedlo celkem pět akvizic. Loni v květnu koupilo polskou společnost JBR Rogowiec, v červenci pohltilo konkurenční německou platformu InstaMotion a v říjnu oznamovalo akvizici německého dodavatele IT systému pro automobilový průmysl Autrado.

eag-omnetic-planner

Foto: Omnetic

Omnetic vyvíjí nástroje pro prodejce automobilů

Tehdy zástupci EAG hovořili o tom, že by chtěli rok 2024 zakončit při obratu celé skupiny ve výši 170 milionů eur (4,3 miliardy korun) při zisku EBITDA 18,5 milionu eur (470 milionů korun), a nyní pro CzechCrunch uvedli, že cíle pro loňský rok byly splněny. Dalšími dvěma akvizicemi v Německu nyní celá skupina posiluje svou pozici na západních trzích, kde chce dlouhodobě uspět. Dotzilla tvoří a rozvíjí komplexní ekosystém pro správu a prodej vozidel, CarObserver zase nabízí prodejcům aut špičkové řešení pro optimalizaci marží.

Obě řešení EAG zařadí do své platformy Omnetic, na jejíž akviziční rozvoj má k dispozici v rámci převážně dluhového financování celkem 100 milionů eur, tedy zhruba dvě a půl miliardy korun, od evropských fondů Kartesia a CVI. „Jsme rádi, že můžeme zblízka sledovat pokračující růst skupiny, která těmito transakcemi potvrzuje své schopnosti uspět i na vysoce konkurenčních západoevropských trzích. Opakovaně dokládá, že je schopna plnit ambiciózní růstové plány, pro které jsme se rozhodli ji v minulosti podpořit,“ uvádí Jean Diercxsens, Partner & Head of Netherland and Belgium v Kartesii.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Součástí obou transakcí je dohoda, že zakladatelé CarObserveru i Dotzilly budou ve svých pozicích pokračovat i pod novým majitelem a budou se podílet na integraci technologických řešení do platformy Omnetic. Dlouhodobé plány EAG v podobě zdvojnásobení hlavních hospodářských ukazatelů v příštích třech letech má v letošním roce podpořit ještě minimálně jedna akvizice v západní Evropě, která je prý již v procesu.

Největším akcionářem skupiny EAG by měla podle loňského vyjádření jejích zástupců být skupina Portiva investorky Ivy Šťastné, pod jejíž hlavičkou před lety celý byznys rozbíhal její tehdejší šéf Pavel Svoreň. Ten se od ní loni odpojil a založil vlastní skupinu Axelor, která měla v EAG držet podíl právě prostřednictvím Portivy. Zbylý podíl patří Jakubu Šultovi a Petru Kratochvílovi. Nyní zástupci EAG bez větších detailů doplnili, že podíly v jednotlivých divizích mají být rozděleny mezi zakladatele a finančního investora, kde zakladatelé mají majoritu na transakční a datové části a finanční investor na provozní části.