Travelking přepnul na lokální turismus a díky silnému létu rok 2020 ustál. Sice klesl na polovinu, ale udržel se v zisku

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_4069-min-1

Foto: Travelking

Spoluzakladatelé Travelkingu Tomáš Čmelík a Peter Kóša

0Zobrazit komentáře

Rok 2020 byl zatěžkávací zkouškou pro celý segment cestovního ruchu. Mezinárodní turismus se téměř zastavil a tuzemské zážitkové portály byly nuceny se přeorientovat na domácí zájezdy, čímž alespoň částečně dokázaly udržet svůj byznys v chodu. Taková situace nastala i v případě českého Travelkingu, jenž na jaře spadl na úplnou nulu, kterou pak díky zaměření na domácí pobyty v létě vystřídal raketový růst.

Firma aktuálně finalizuje svá čísla za loňský rok, ovšem podle předběžných údajů, které prozradila pro CzechCrunch, se v tržbách meziročně propadla o polovinu na úroveň necelých 200 milionů korun. Díky úsporným opatřením zaměřeným na efektivitu fungování se však navzdory propadu dokázal Travelking udržet v zisku, což je obdobná situace jako u konkurenčního Slevomatu i agregátoru Skrz.

„Naší filozofií je fungování v zisku a jsme nesmírně rádi, že se nám zisk, i když jen kosmeticky, podařilo udržet i v roce 2020,“ komentuje výsledky Peter Kóša, který je společně s Tomášem Čmelíkem jedním ze zakladatelů Travelkingu, jehož příběh odstartoval ještě pod názvem Slevoking, aby v roce 2019 prošel rebrandingem.

img_4084-min

Foto: Travelking

Peter Kóša, spoluzakladatel a ředitel Travelkingu

„Jednotková ekonomika v Travelkingu funguje za standardních podmínek velmi dobře. Proto v momentě, když se situace začne dávat do pořádku, předpokládáme, že budeme efektivní a zisková firma. Zužitkujeme projekty, na kterých makáme během této krize, a budeme dál růst, rozvíjet se a bavit se naší prací,“ popisuje Kóša.

Podle devětadvacetiletého podnikatele přitom v loňském roce bylo škrtání nákladů nutné. Období propadu tak firma, jež je podle svých zakladatelů dlouhodobě ekonomicky zdravá, využila k ještě větší optimalizaci, aby byla schopna obsluhovat více úkonů v menším počtu lidí. Díky tomu si Travelking dokázal na jaře naplánovat ranvej do konce roku 2020 v takovém formátu, že by krizi přežil, i kdyby nepřišla jediná objednávka.

Snížení nákladů o 75 procent

„To se naštěstí nestalo. Léto jako naše hlavní sezona bylo nadprůměrně dobré, ale zbytek roku za mnoho nestál. Rozhodli jsme se rozložit naše rezervy tak, abychom vydrželi v podobném režimu i letos, a snížili jsme firemní náklady o 75 procent. Nikdy bychom netušili, že firmu dokážeme při zachování všech klíčových lidí až tak zefektivnit,“ přidává podrobnosti Kóša.

Na trhu Travelking zaznamenal letní boom, který ustal v polovině srpna, a od té doby cestování zažívá velký útlum. Prodej je od podzimu na pěti až deseti procentech normálu, nakupující zákazníci si přitom kupují dovolené s dlouhou platností využití nebo si rezervují konkrétní a zároveň velmi vzdálený termín.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I tak však pořád panuje nejistota a například cílová skupina Travelkingu se často obává o své zdraví. Na druhé straně hotely vůbec nevědí, jestli a kdy budou cestování a možnost sjednat si ubytování povolené, jestli do té doby přežijí, a pokud ano, za jaké ceny budou prodávat.

„V zásadě všichni řeší jen vnitrostátní cestování. Tato strategie však není vždy účinná, kvanta zákazníků si takto nakoupili například silvestrovské pobyty, které se později všechny do jednoho vystornovaly kvůli nemožnosti jejich využití,“ říká Kóša a doplňuje, že v souvislosti s tím Travelking vyslyšel přání klientů a pro přehlednost sjednotil storno podmínky hotelů, čímž ulehčuje vyhledávání informací.

img_4135-min

Foto: Travelking

Tým Travelkingu

Mezi velkými novinkami cestovního portálu je také nová produktová řada související s primárním produktem, tedy pobyty. Konkrétně jde o prodej vstupů do aquaparků, koupelí, wellnessů a dalších atrakcí, mezi kterými jsou i plavba lodí či skipasy. Zákazníci si tak mohou koupit pobytový balíček a k němu dodatečné služby, které budou přibývat podle vývoje poptávky.

Zároveň se Travelking víc pustil do zahraniční expanze, což je i součástí jeho dlouhodobé vize. Už na jaře začala firma pracovat na otevření maďarského trhu s lokalizovaným webem, což bylo logickým krokem díky už existujícímu personálnímu i produktovému zázemí.

„Jako první vždy ožije vnitrostátní cestování, takhle jsme schopni nabídnout naše maďarské portfolio i maďarským klientům. Zároveň oproti tamním portálům máme určitou technologickou výhodu a největší portfolio v příhraničních zemích,“ popisuje Kóša s tím, že další expanzní kroky Travelkingu budou směřovat do Polska, Rakouska a Německa. Cílem firmy je tak perfektní připravenost na spuštění lokalizovaných webů, když bude cestování opět možné.

„Ze státní pomoci pro cestovní ruch jsme nedostali ani korunu.“

V mezičase se tak musí Travelking postarat sám o sebe. Jak totiž říká Kóša, portál prodává výhradně dovolené v hotelích, jež stát zavřel. „Nás sice nezavřel, ale de facto nám znemožnil podnikání. Jsme tak jedním z podniků, které propadly sítem,“ popisuje s tím, že v tomto ohledu do budoucna optimistický není.

Firmu totiž úplně obešla pomoc lázním i hotelům, které jsou zavřené, zároveň Travelking neměl nárok ani na kompenzační bonusy pro cestovní kanceláře, protože ty byly podle Kóši šité na míru cestovkám prodávajícím zájezdy k moři a společnostem specializovaným na příchod zahraničních turistů.

„Ze státní pomoci pro cestovní ruch jsme nedostali ani korunu. Kontinuálně navíc kontaktujeme kompetentní orgány, zatím však bez jakékoliv odezvy. Místo toho, abychom dostali efektivní podporu, jsme nedostali nic. Roste nám jen časový náklad, který do procesu investujeme,“ popisuje spoluzakladatel cestovního portálu.

„Je nutno dodat, že Travelking je od začátku řízený příkladně. Firma je registrovaná v Česku, bez zahraničního kapitálu, zahraničních vlastníků a jakýchkoliv státních dotací. Bez dluhů vůči státu či komukoliv jinému. Řízená transparentně, zveřejňujeme všechny účetní závěrky. Na daních a odvodech jsme už státu odvedli desítky milionů korun. A v momentě, kdy nám stát znemožní podnikání, na nás zapomene a na naše výzvy nereaguje,“ dodává s povzdechem Kóša.

Český startup Rossum učí počítače číst a po velké investici o něm nebylo slyšet. Za rok 2020 ale hlásí trojnásobný růst

Peter BrejčákPeter Brejčák

rossum-founders-boxed

Foto: Rossum

Spoluzakladatelé Rossumu Petr Baudiš, Tomáš Gogár a Tomáš Tunys

0Zobrazit komentáře

Od závěru roku 2019 o tuzemském Rossumu nebylo v podstatě vůbec slyšet. Tehdy startup, jenž zjednodušeně řečeno učí počítače číst složité dokumenty, získal mimo jiné od Mitonu a StartupYardu investici ve výši 3,5 milionu dolarů (tehdy přes 80 milionů korun) a následně se téměř úplně vytratil mimo mediální radar.

„Je to tím, že jsme měli fakt plné ruce práce a nestačili jsme o sobě ani dávat vědět. Koronavirus nás nezpomalil, spíš naopak. Firmy mezi sebou komunikují pořád, a to je to, co jim my usnadňujeme,“ popisuje pro CzechCrunch Tomáš Gogár, ředitel a společně s Petrem Baudišem a Tomášem Tunysem i zakladatel Rossumu.

Trojice doktorandských studentů umělé inteligence Elektrotechnické fakulty ČVUT vlastní startup zakládala s cílem naučit počítače rozumět nestrukturovaným dokumentům. Běžný software je totiž nedokáže číst, zpracovávat tak různé smlouvy či faktury musí lidé ručně. Algoritmy Rossumu si s tímto problémem však dokážou poradit a lidem tak odpadá rutinní a nudná práce.

V konkrétním příkladu své řešení pražský startup prezentoval u analýzy televizních reklam kandidátů na prezidenta Spojených států. Ruční analýza by kvůli množství dokumentů a souborů byla nemožná, díky svým technologiím však Rossum dokázal vytvořit podrobnou mapu států, kde kandidáti za televizní spoty utráceli nejvíc.

rossum

Foto: Rossum

Český Rossum učí počítače číst dokumenty

Rossum podobným způsobem analyzuje a zpracovává desítky tisíc faktur nebo souborů a podle interních statistik jen v loňském roce dokázal ušetřit přes jednu miliardu úhozů do klávesnice, což odpovídá ekvivalentu 150 let otravné lidské práce. Ve stejném období dokázal ztrojnásobit svůj obrat a ukazatel opakujících se ročních tržeb (ARR) dosáhl jednotky milionů dolarů, tedy řádově desítky milionů korun.

Rychle do firmy přibývali také noví zaměstnanci, jejichž počet se v průběhu loňského roku zdvojnásobil na současných více než sedmdesát, dalších dvacet pak pracuje na učení umělé inteligence. Zákazníky má dnes startup na všech pěti kontinentech a věří mu i některé ze světově největších společností jako Siemens, Bosch, Cushman & Wakefield, Veolia a z českých zástupců pak například Alza, Kofola nebo Mattoni.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oslovit některé z globálních klientů se Rossumu podařilo i díky produktovému rozšíření, kdy už nečte jen faktury, ale zároveň řeší celý problém komunikace mezi společnostmi. S novou kategorii nazvanou Enterprise Document Gateway vytváří něco jako virtuální podatelnu, přes níž do firmy přichází veškeré oficiální dokumenty.

Každá společnost přitom využívá různý software, nástroje, zdroje i formáty – to však podatelně od Rossumu nevadí a firmy dokáží komunikovat rovnou a jednodušeji. „Na co jsme ale obzvláště pyšní, je, že to vše děláme z Prahy. Od vývoje AI přes produkt po sales a support. Vidíme v tom ohromnou přidanou hodnotu, protože když jsou všichni pohromadě, nevzniká informační šum,“ pochvaluje si Gogár.

Trojnásobný růst

Podobně jako v loňském roce chce dvaatřicetiletý ředitel i letos dovést startup k trojnásobnému růstu a po vzoru metodologie škálování „triple triple double double“ chce s Rossumem za pár let dosáhnout stomilionových tržeb vyjádřených v amerických dolarech.

Aby tento ambiciózní cíl startup dokázal naplnit, najal do týmu v poslední době také významné posily. Do role šéfa produktu Rossumu nastoupil Martin Snížek, který předtím na stejné pozici působil ve Slevomatu a Rohlik.cz, kde se postupně vypracoval až na Chief Product & Customer Officer a člena představenstva.

„Myslíme si, že Rohlik.cz je firma s asi nejlepším zákaznickým zážitkem v České republice a Martin tam v tichosti odvedl ohromné množství práce. Nyní před ním stojí výzva přinést podobný zážitek i do globálního B2B v roli Rossum Head of Product,“ doplňuje Gogár.

Další velkou posilou do týmu je pak Američan Isaac Buahnik, globální expert na sales, jenž stál u zrodu několika úspěšných startupů jako Wix, SimilarWeb, Yotpo nebo Bringg. V Rossumu teď bude mít z pozice Chief Revenue Officer na starosti zejména podporu celosvětové expanze.