Twisto odkrývá vývoj e-shopů. Přibývají metody placení i doručení, ale stále chybí lepší data o dostupnosti zboží

Peter BrejčákPeter Brejčák

twisto-payment-eshop

Foto: Twisto

Placení v e-shopu přes Twisto Pay

Český fintech Twisto po několikaleté přestávce obnovuje studii Český Košík Roku, v níž analyzuje tuzemský e-commerce trh. Společně s daty od Heureky hodnotí české e-shopy, které v minulém roce dohromady dosáhly na obrat ve výši téměř 200 miliard korun. Motivací pro opětovné vypracování studie je zásadní nárůst nákupů na internetu v roce 2020 a konkrétní výsledky za stovku zkoumaných prodejců představí 22. února.

Už nyní ale startup odkrývá některé trendy hýbající celou e-commerce oblastí. „Pandemie udělala z online nakupování nezbytnou součást života. Zároveň už přes 50 procent nákupů v českých e-shopech je uskutečňováno přes mobilní zařízení,“ vysvětluje chief portfolio officer Twista Lukáš Hurych, který za studií stojí a aktuální trendy rozebere se zástupci e-shopů na webináři v úterý 23. února.

„Proto jsme se rozhodli studii obnovit a zaměřit se na mobilní rozhraní e-shopů,“ dodává Hurych. Poslední Český Košík Roku, jehož letošního ročníku je CzechCrunch mediálním partnerem, Twisto organizovalo před čtyřmi lety. Od té doby však e-commerce ušla dlouhou cestu a posunula se také v dalších oblastech.

Příkladem je rozšiřování alternativních platebních metod. Například odložené platby, na kterých si tržní pozici buduje právě Twisto nebo konkurenční Mall Pay a naskakuje na ně také Equa bank, nabízí dle dat českého fintechového startupu už 22 procent e-shopů. V roce 2015 to přitom bylo méně než 10 procent.

lukas-hurych

Foto: Twisto

Lukáš Hurych, Chief Portfolio Officer v Twistu

Nejrozšířenější platební metodou je nadále tuzemský fenomén v podobě platby na dobírku, kterou nabízí 97 procent e-shopů, přičemž bankovní převod a platba kartou drží okolo 90 procent. Stále více internetových obchodů nabízí také Apple Pay a Google Pay – aktuálně kolem jedné čtvrtiny z celkového počtu.

Na popularitě získávají i kryptoměny, které však zatím podporuje pouze hrstka e-shopů. Do budoucna však lze očekávat další rozšiřování, a to i s ohledem na včerejší překonání historického maxima v případě bitcoinu a jejich akceptace na stále více místech obecně.

Podobně jako platební metody se zlepšují i možnosti doručování. Již 58 procent e-shopů například nabízí doručení na výdejní místa Zásilkovny, Uloženky, Balíkovny a obdobných služeb. Jako zajímavý příklad pak Twisto zmiňuje službu Zoot Taxi, kdy kurýr zákazníkovi doručí oblečení a zároveň počká, než si ho zákazník vyzkouší a případně vrátí nevyhovující kousky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Twisto, které nedávno od investorů získalo 440 milionů korun, naopak nevidí pokrok v oblasti informování o dostupnosti zboží. Během čtyř let se například nezměnil podíl obchodů, které ukazují nejdřívější možný termín doručení, 49 procent ze zkoumaných e-shopů zákazníkům pořád nabízí jen informaci „skladem“. Dále až 86 procent obchodníků zákazníkům neumožňuje vybrat si den doručení zásilky.

„Sedmnáct ze stovky největších e-shopů má vlastní aplikaci, šest používá takzvanou progresivní webovou aplikaci. Zbývající e-shopy se spoléhají na klasický webový e-shop přizpůsobený pro užívání na mobilu. Je to výrazný posun oproti roku 2017, kdy pouze zhruba 70 procent e-shopů mělo mobilní web. V roce 2014 to byla jen necelá čtvrtina,“ vyjmenovává další postřehy z trhu Hurych.

Český Košík Roku letos Twisto organizuje počtvrté. Hlavní součástí je žebříček stovky uživatelsky nejpřívětivějších e-shopů podle pohodlnosti užívání jejich mobilních rozhraní, což se hodnotí na základě dat od Heureky. Dále jsou internetové obchody hodnoceny v dílčích kategoriích dle jednotlivých kroků nákupního procesu a součástí studie jsou i žebříčky v jednoduchosti registrace či kvalitě doručování.

Studie, která poprvé proběhla v roce 2014 a pokračovala do roku 2016, se zároveň snaží identifikovat aktuální trendy v e-commerce a vytvářet jasná doporučení, jak své online služby zkvalitnit. Právě tyto oblasti včetně dopadů pandemie koronaviru na online nakupování a související trendy Twisto se zástupci e-shopů rozebere na webináři 23. února. Registrace na něj probíhají zde.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Twisto. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Zoot jde znovu do zahraničí. Český módní e-shop otevírá tři nové země a věří, že tentokrát to zvládne lépe

Peter BrejčákPeter Brejčák

milan-polak-zoot2-min

Foto: Ivan Mladenov/Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

0Zobrazit komentáře

Český módní e-shop Zoot se na zahraniční expanzi už jednou spálil. Od té doby ale uplynulo mnoho vody, firma se po svém loňském ozdravení spojila s konkurenčním a dlouhodobě ziskovým Differentem a začlenila do nové samostatné společnosti Company New, kterou řídí zakladatel Differentu Milan Polák. Ten loni ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch přiznal, že Zoot měl velké oči a spadl na hubu, ale teď chce opět začít růst a znovu i za hranicemi.

Jednoznačným cílem pro letošní rok je podle Poláka v případě Zootu začít vydělávat peníze. Čísla za rok 2020 zatím známa nejsou, ale Polák v prosinci odhadoval tržby kolem 550 milionů korun. Aby se dokázal letos dostat do černých čísel, tak jeden z největších módních e-commerce hráčů na českém trhu postupně zavřel všechny své výdejny radosti a teď hlásí, že je připraven naplno šlápnout do dlouho plánované zahraniční expanze.

Zoot vstupuje hned na tři evropské trhy najednou. Nově otevírá Chorvatsko a Slovinsko, zároveň se po letech vrací do Rumunska, kam už poprvé expandoval v roce 2015, ale tehdy to příliš nevyšlo. Po otevření tří vlastních výdejen radosti a vyšších desítek milionů investovaných do marketingu se o tři roky později z rumunského trhu stáhl a vrátil se do Česka. Při expanzi bude tentokrát Zoot využívat synergií v rámci mateřské Company New.

Jeho sesterský Different totiž působí již v osmi zemích Evropy, přičemž ze zahraniční mu plyne sedmdesát procent celkového obratu, takže má s expanzí značné zkušenosti. „Obrovskou výhodou pro nás bylo, že jsme měli už prošlapanou cestu ze strany Differentu. Máme i kompletně vybudovaný zákaznický servis, který ještě nebyl plně vytěžen Differentem, a tak Zoot začne využívat i tyto služby,“ říká Polák.

milan-polak-zoot3

Foto: Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

Zoot tak během vstupu na nové trhy využívá technické řešení Differentu, který už má kompletně přeložené weby, průchody košíkem, nasazené dopravce, platební metody, věrnostní program i podporu pro marketingové aktivity. Expanzní proces tak firmě trval dva měsíce včetně redesignu webů.

„Celým procesem expanze vlastně ukazujeme, že se nám podařilo dvě společnosti v rámci Company New propojit ve vcelku rychlém čase,“ doplňuje šéf dvou módních e-shopů s tím, že Zoot chce na třech nových trzích do konce roku dosáhnout na obrat ve výši 85 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Expanzi má módní e-shop rozdělenou do tří fází. První začíná vstupní komunikací o šíři sortimentu (460 tisíc kusů zboží skladem od 200 značek), další pak naváže na performance marketing a branding. Ve třetí fázi se pak Zoot zaměří na – dle vlastního vyjádření – svou hlavní konkurenční výhodu, tedy síť Výdejen radosti a možnost zkoušení oblečení při vyzvednutí.

„Lidé nechtějí nosit módní kousky domů, zkoušet před zrcadlem a pak se vracet na poštu s tím, co jim nesedí. Naše síť Výdejen radosti, kterých v Česku máme 120 a dále je rozšiřujeme, jim umožňuje si vše vyzkoušet rovnou na místě a my věříme, že tahle služba se zákazníkům bude líbit i v dalších zemích Evropy,“ popisuje Polák.

Konec vlastních výdejen v Česku

Tím se pětatřicetiletý rodák z Plzně dotýká jedné z dalších zásadních novinek Zootu na tuzemském trhu. Módní e-shop totiž definitivně zavřel všechny vlastní pobočky/výdejny, kterých měl původně přes dvacet. Jelikož si na sebe samostatné Výdejny radosti jen stěží vydělávaly, Zoot je postupně zavíral a některé pak kombinoval i s prodejem zboží na místě, ale nakonec od nich zcela upouští.

Vlastní výdejny nově ve velkém nahrazuje spolupracujícími obchody, kam si může zákazník objednat a dojít vyzkoušet oblečení úplně stejně. Zatím jich má v Česku zmiňovaných 120 a do konce roku by jich měly přibýt další desítky. Aby byla zkušenost stejná jako u jeho původních výdejen, navazuje Zoot spolupráci s kamennými obchody disponujícími zkušebními kabinkami.

zoot-krabice

Foto: Zoot

Český módní e-shop Zoot řeší v logistice ekologická balení

splendid-bar-9

Přečtěte si takéV Grandhotelu Pupp otevřeli tajný bar inspirovaný BondemV Grandhotelu Pupp otevřeli tajný bar. Je inspirovaný Bondem a mají tu aktuálně nejdražší drink v Česku

Jako jeden z hlavních argumentů pro uzavření vlastních výdejen Zoot zmiňuje náklady, zejména ve spojení s náročným systémem vratek. Ty se i díky pandemií koronaviru a změnám v nákupním chováním lidí loni podařilo snížit ze 70 procent na 50 procent, letos by se měli dostat na 35 procent. To je pro e-shop dobrá zpráva, někteří zákazníci si totiž v extrémních případech pod vidinou doručení zdarma bez placení předem objednávali zboží i za 600 tisíc korun, ale nakoupili jen za 20 tisíc.

„Díky tomu jsme si spočítali, že 20 procent celých zásob máme neustále na cestě mezi naším skladem a Výdejnami radosti, což chceme změnit, protože jedna z hodnot naší společnosti je udržitelnost. Budeme tak odpovědné zákazníky motivovat různými odměnami a VIP službami a věříme, že tak vratku dokážeme dostat na úroveň, která je rozumná pro zákazníka, pro nás i pro naši planetu,“ doplňuje Polák.