U Výtoně má vést až pět kolejí, dvě z nich pod zemí. Železniční most dopravně nestačí, říká ředitel IPR

Úsek mezi Výtoní a Smíchovem je podle ředitele Institutu plánování a rozvoje důležitý pro rozvoj města i dopravy. Současný most nestačí.

Eliška NováEliška Nová

mesto_1-1

Foto: CzechCrunch

Podcast Město o pražském železničním mostě

0Zobrazit komentáře

Koncem loňského roku se rozhořel boj o železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem. Správa železnic v listopadu vyhlásila výsledky architektonické soutěže, jejímž výstupem je nový most, který se posadí na existující pilíře. „Každý má ten most rád a nikdo se a priori nesnaží jej odstranit. Na druhou stranu rozumím tomu, že má někdo obavy podepsat se pod to, že je ten most bezpečný,“ říká v podcastu Město Ondřej Boháč, ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR).

Železniční most spadá pod státní společnost Správa železnic. Ta v soutěži dala účastníkům na vybranou. Mohli si zvolit, zda navrhnout most nový, nebo jak opravit ten současný. Zároveň ale Správa železnic po soutěži opakovaně uvedla, že most opravit nelze. „Nebylo to úplně šťastné. Byla to podle mě snaha společensky vysvětlit, v jaké situaci se most nachází a že existují možnosti, jak v místě splnit požadovanou dopravní funkci a zachovat železniční most v jiné poloze v Praze, kde by se jeho hodnota udržela,“ míní Boháč.

Správa železnic situaci podle něj dlouhodobě projednávala i s Institutem plánování a rozvoje (IPR). Ten se pak rozhodl do soutěže přihlásit v rámci sdružení Společnost 3.0, ve kterém je například také autor Trojského mostu, architekt Roman Koucký, společnost Excon a firma Ivana Šíra. „Byl to důsledek našeho předchozího konání, kdy jsme chtěli situaci u Výtoně prověřit a Správa železnic nás vyzvala, ať předložíme nějaké řešení,“ dodal ředitel pražských plánovačů.

Podle Boháče v debatě málokdy zaznívá, že železniční most je především dopravní stavba. A jako taková už neslouží. Je potřeba vybudovat třetí kolej a také zastávku. Podle Boháče koncepce v místě počítá dokonce s pěti kolejemi. „Tři by měly vést na povrchu, dvě pak pod povrchem. Debata, že v místě dvě koleje stačí, je tak lichá,“ uvádí.

Spoj je důležitý z hlediska příměstských vlaků – ty by se měly časem přemístit na dvě koleje pod zemí. Povrchový prostor po mostě by byl využitý pro dálkovou dopravu, částečně příměstskou a také pro obsluhu města. Proto tu má také být nyní neexistující zastávka. V budoucnu by zde mohly jezdit vysokorychlostní vlaky. Podle Boháče mají jiné technické parametry – a bylo by výrazně dražší vést je pod zemí. Významně dražší by pak podle ředitele IPR byla také oprava železničního mostu, která by navíc prodloužila jeho životnost jen o málo let.

Tak jako tak přibývají každý den pod peticí na záchranu železničního mostu podpisy. V současnosti už je jich víc jak čtrnáct tisíc. O osudu pražského železničního mostu má každopádně rozhodnout ministerstvo dopravy, které svolalo odborníky do takzvaného technického kolokvia.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Správa železnic v týdnu zveřejnila jejich závěry. Mezinárodní tým se shodl na tom, že most je ve špatném stavu. Problém je především koroze. Většina, tedy sedm z deseti, se staví za most nový. A to zejména kvůli náročnosti opravy a také budoucímu rozvoji města a dopravy. Podle dvou lidí je pak památková hodnota mostu natolik velká, že by zvolili opravu. Je podle nich reálným i bezpečným řešením. Kolokvium doporučilo ministerstvu dopravy i Správě železnic projednat další postup s UNESCO.

Podcast Město s ředitelem pražského Institutu plánování a rozvoje Ondřejem Boháčem si můžete poslechnout na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube. Uslyšíte v něm mimo jiné odpovědi na tyto otázky:

  • Co říká koncepce o budoucnosti spoje mezi Výtoní a Smíchovem?
  • Co by se mělo dít s památkově chráněným železničním mostem?
  • Kdo nese za špatný stav mostu odpovědnost?
  • Probíhá debata o budoucnosti mostu správně?
  • A co se bude dít dál?
Železniční most u Výtoně

Foto: Správa železnic

Vítězný návrh nového mostu u Výtoně

 

Kámen, modřín a Beskydy. V tamních kopcích vyrostla samota šitá na míru majiteli i podnebí

Dům svým tvarem reaguje na okolní kopce i silný vítr a nabízí nádherné výhledy do okolí, kterými se majitel – až půjde do důchodu – chce kochat každý den.

beskydy11

Foto: Jiří Bednář

Samota v Beskydech

0Zobrazit komentáře

Beskydy na stáří si dopřál investor, který si v tamních kopcích nechal postavit samotu plnou přírodních materiálů a nádherných výhledů do okolí. Mimo striktních požadavků investora se však musel dům přizpůsobit i místnímu podnebí a větrům, které dům bičují. Více novinek ze světa architektury najdete v newsletteru Arch.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Rekreační objekt u beskydské Čeladné představuje dlouhodobý projekt, který musel do puntíku splňovat přání investora, respektovat místo, kde stojí, a také počasí. Dům navržený studiem WMA se totiž nachází na severní stráni v nadmořské výšce 680 metrů, kde téměř bez přestání vane vítr.

Na tento fakt dům reaguje obdélníkovým půdorysem, který byl do svahu zasazen tak, aby byl maximálně exponován slunečním paprskům a zároveň nevytvářel příliš velkou větrnou bariéru. Pravidelnost obdélníku je u vstupu a kryté terasy narušena vykousnutím, což objekt dělí na tři funkční celky: technický, klidový a obytný.

Obytná část domu se nachází přesně uprostřed, což je také důvod, proč se právě zde pultová střecha nadzvedává a vytváří v obývacím pokoji nadstandardně vysoký strop. Dům tím navíc dostává i nevšední tvarosloví, které si rozumí s reliéfem okolních kopců. Střecha se navíc směrem na sever sklání pod lehkým úhlem.

beskydy4

Foto: Jiří Bednář

Pozemek má značné převýšení, ale i vodní plochu

Dům odpovídá požadavkům majitele, který si stavbu dozoroval a zároveň se stal i spoluautorem projektu. Pro obklad fasád si zvolil lokální modřínové dřevo, které několik let vysychalo a následně bylo zpracováno na místním katru. Podobný přístup byl zvolen také v případě kamene, který dřevěné obklady doplňuje.

Hutnost materiálu nadlehčují prosklené plochy fasády, které otevírají výhledy na obec pod usedlostí a protilehlé kopce. Velkoformátová okna se nacházejí v téměř všech pokojích a svou výškou přesahují i pět metrů. Proto muselo být vymyšleno speciální konstrukční řešení na míru, aby sklo dokázalo ustát i prudké nárazy větru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mimo centrální obytný prostor s krbem se v domě nachází také ložnice či pracovna, kompozice ovšem neodpovídá uspořádání klasických rodinných domů. Jedná se o rekreační objekt obývaný jen určitou část roku, ve kterém se má jeho majitel v plánu natrvalo usadit až ke stáří.

Podobně jako exteriér je i interiér věrný přírodním materiálům, především dřevu, z něhož byla postavena i původní dřevěná chalupa, která tu dříve stála. Její přítomnost však dnes prozrazuje jen původní starý sklep, který byl zachován. Mimo něj se může majitel těšit také z nedalekého menšího rybníčku coby příjemného doplňku nejen k vybudované sauně. Vodní plocha vnáší na pozemek okolo domu, jehož převýšení činí čtrnáct metrů, určitou rovnováhu.

beskydy10

Foto: Jiří Bednář

Interiér je věrný dřevu