Účtenka jako stylová rohožka a další provokace. Kreativní ředitel Louis Vuitton a IKEA uvádí originální doplňky pro mladé
IKEA patří mezi nejtradičnější firmy v oboru, na druhou stranu mnohdy podniká takové kroky, které z ní dělají firmu s neortodoxními názory a kreativním přístupem. Opomene-li se její vize ekologické budoucnosti, čehož chce docílit eliminací jednorázových plastů ze svých obchodů, nebo legendární občerstvení, díky němuž je šestým největším jídelním řetězcem na světě, jde především o kolaborace.
Přední nábytkářská firma ze Švédska má spolupráce s jinými značkami v oblibě a vzhledem k tomu, jaké férové (a cenově atraktivní) postavení se vybudovala na světových trzích, jsou zpravidla blízké i běžným lidem. Příkladem může být i nedávné partnerství se společností Sonos, zaměřující se na hudbu. S ní vyvinula dva chytré a designově vyladěné reproduktory, se kterými vyrazí i do Česka.
IKEA je ale v první řadě výrobce nábytku a doplňků do domácnosti, což chce zdůraznit i prostřednictvím nové kolaborace s jednou z největších ikon módního průmyslu. Ve spolupráci s Virgilem Ablohem, zakladatelem luxusní streetwearové značky Off-White a kreativním ředitelem pro pánskou módu v Louis Vuitton, spouští unikátní kolekci založenou na „moderním minimalismu“. Jmenuje se MARKERAD.
Typický Abloh s netypickým stylem
Všichni, kdo sledují Ablohovu práci, ví, jak moc si tento devětatřicetiletý americký návrhář potrpí na jednoduchosti provázané do ironického chaosu. Nejviditelnější je to pochopitelně na jeho značce Off-White, kterou před sedmi lety založil z důvodu, aby do ní právě mohl promítat své nevšední kreativní myšlení. Málokdo ale čekal, do jakých rozměrů vyroste.
Stal se z ní naprostý fenomén, a to především mezi mladými, jež hledají uspokojení v drahých streetwearových kusech s originální tématikou. Tomu všemu přispěl i jednoduchý nápad, který si ironicky dobírá a „zpochybňuje“ módní průmysl jako takový: uvozovky.
„V oblasti umění a designu je pro mě nejdůležitější, aby věci, jež tvořím, měly svůj důvod existence. Vnitřním měřítkem je pro mě vyřešit nějakou potřebu, ať už uměleckou, nebo funkční. Potom mám pocit, že mohu na věcech zanechat svůj podpis,“ vysvětluje Abloh.
Nejde o nic převratného. Jsou to skutečně obyčejné uvozovky, které ohraničují daný text nebo pojem přímo na oblečení. Abloh tak nejspíš reagoval na nejednotnost různých stylů a raději na každý kus napsal, co to je, aby předešel dohadům.
Jednu dobu prodávalo Off-White černé dámské šaty s popisem „Little Black Dress“ nebo šálu s nápisem „Scarf“. A lidé to brali ve velkém. Pochopitelně nešlo o jediné designové zaměření a lze v sortimentu značky najít další struktury, ale „uvozovky“ měly (mají) značný vliv.
Pro mileniály
Vzhledem k tomu, že má Abloh toto módní nastavení zakořeněné hluboko v DNA, dalo se čekat, že se promítne i do kolaborace s IKEA. Ostatně to byl i cíl: představit doplňky do domácnosti mladým lidem a ukázat jim, že nemusí vždy volit zaběhlé designy bez špetky jakékoliv invence. Interpretuje to skrze několik odlišných, provokativních modelů.
Součástí kolekce MARKERAD je celá řada běžných doplňků, kterými se standardně vybavují interiéry domů či bytů. Od decentně provedených židlí a stolů ze světlého dřeva přes minimalistické hodiny s jednoduchým nápisem „TEMPORARY“ na předním skle až po skleněnou vitrínu nebo postel s povlečením. Vše po vzoru skandinávského modernismu z 50. let.
Jsou tam však i takové kousky, které teprve dokazují, jakým hračičkou a designovým mágem Abloh je. Tím nejzajímavějším je zhruba dva metry dlouhá a metr široká rohož, která je vyrobena po vzoru klasické účtenky z IKEA. Logo, čárový kód, kontakt včetně adresy vůbec první otevřené pobočky ve švédském městě Älmhult. Vše zahrnuto.
„Jsem opravdu rád, že je kolekce MARKERAD připravena se potkat s lidmi. Těším se, až uvidím, jak tyto každodenní předměty vstoupí do domácností a dodají jim emoční hodnotu. Protože to byl étos celé kolekce. Stejně jako když chcete na zeď pověsit obraz, může se umění vměstnat i do židle, stolu nebo třeba rohožky. To bylo to hlavní, co jsem musel vyřešit, když jsem spolupráci s IKEA zahájil,“ dodává Abloh.
Vstup přes mokrou trávu
Dalším vtipným produktem nové kolekce je opět rohožka, tentokrát ale ve stylu mokré trávy. Nejde o žádný důmyslný koncept: Virgil vsadil na jistotu a použil texturu obyčejné zelené trávy, na kterou velkým písmem napsal „WET GRASS“. Ať všichni ví.
V neposlední řadě bude k dispozici i redesign ikonické nákupní tašky FRAKTA v hnědé barvě s nápisem „SCULPTURE“ nebo obraz Mona Lisy, který svítí a zároveň a dokáže nabít telefon.
Co se týče dostupnosti těchto netradičních doplňků, do prodeje vstoupí 1. listopadu, a to i v Česku, jak pro CzechCrunch potvrdilo tiskové oddělení českého zastoupení IKEA.
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch JobsOčekává se, že zboží bude velice rychle vyprodané, což předpovídá i minulost. Abloh totiž s IKEA nespolupracuje poprvé: okolo roku 2017 spolu představili čtvercový koberec v černobílém motivu s obřím nápisem „KEEP OFF“, který se vyprodal během pár minut.
Kompletní sortiment kolekce MARKERAD: