Účtenka jako stylová rohožka a další provokace. Kreativní ředitel Louis Vuitton a IKEA uvádí originální doplňky pro mladé

Filip HouskaFilip Houska

ikea-virgil-abloh-markerad-9

Foto: IKEA

Nová kolekce IKEA od designéra Virgila Abloha

0Zobrazit komentáře

IKEA patří mezi nejtradičnější firmy v oboru, na druhou stranu mnohdy podniká takové kroky, které z ní dělají firmu s neortodoxními názory a kreativním přístupem. Opomene-li se její vize ekologické budoucnosti, čehož chce docílit eliminací jednorázových plastů ze svých obchodů, nebo legendární občerstvení, díky němuž je šestým největším jídelním řetězcem na světě, jde především o kolaborace.

Přední nábytkářská firma ze Švédska má spolupráce s jinými značkami v oblibě a vzhledem k tomu, jaké férové (a cenově atraktivní) postavení se vybudovala na světových trzích, jsou zpravidla blízké i běžným lidem. Příkladem může být i nedávné partnerství se společností Sonos, zaměřující se na hudbu. S ní vyvinula dva chytré a designově vyladěné reproduktory, se kterými vyrazí i do Česka.

IKEA je ale v první řadě výrobce nábytku a doplňků do domácnosti, což chce zdůraznit i prostřednictvím nové kolaborace s jednou z největších ikon módního průmyslu. Ve spolupráci s Virgilem Ablohem, zakladatelem luxusní streetwearové značky Off-White a kreativním ředitelem pro pánskou módu v Louis Vuitton, spouští unikátní kolekci založenou na „moderním minimalismu“. Jmenuje se MARKERAD.

ikea-markerad

Foto: IKEA

Dost možná vlajkový produkt nové kolekce – rohožka po vzoru účtenky z IKEA

Typický Abloh s netypickým stylem

Všichni, kdo sledují Ablohovu práci, ví, jak moc si tento devětatřicetiletý americký návrhář potrpí na jednoduchosti provázané do ironického chaosu. Nejviditelnější je to pochopitelně na jeho značce Off-White, kterou před sedmi lety založil z důvodu, aby do ní právě mohl promítat své nevšední kreativní myšlení. Málokdo ale čekal, do jakých rozměrů vyroste.

Stal se z ní naprostý fenomén, a to především mezi mladými, jež hledají uspokojení v drahých streetwearových kusech s originální tématikou. Tomu všemu přispěl i jednoduchý nápad, který si ironicky dobírá a „zpochybňuje“ módní průmysl jako takový: uvozovky.

littleblackdress

Foto: Farfetch

Little Brack Dress od Off-White

„V  oblasti umění a designu je pro mě nejdůležitější, aby věci, jež tvořím, měly svůj důvod existence. Vnitřním měřítkem je pro mě vyřešit nějakou potřebu, ať už uměleckou, nebo funkční. Potom mám pocit, že mohu na věcech zanechat svůj podpis,“ vysvětluje Abloh.

Nejde o nic převratného. Jsou to skutečně obyčejné uvozovky, které ohraničují daný text nebo pojem přímo na oblečení. Abloh tak nejspíš reagoval na nejednotnost různých stylů a raději na každý kus napsal, co to je, aby předešel dohadům.

virgil-henrik

Foto: IKEA

Virgil Abloh (vpravo) a kreativní lídr IKEA Henrik Most

Jednu dobu prodávalo Off-White černé dámské šaty s popisem „Little Black Dress“ nebo šálu s nápisem „Scarf“. A lidé to brali ve velkém. Pochopitelně nešlo o jediné designové zaměření a lze v sortimentu značky najít další struktury, ale „uvozovky“ měly (mají) značný vliv.

Pro mileniály

Vzhledem k tomu, že má Abloh toto módní nastavení zakořeněné hluboko v DNA, dalo se čekat, že se promítne i do kolaborace s IKEA. Ostatně to byl i cíl: představit doplňky do domácnosti mladým lidem a ukázat jim, že nemusí vždy volit zaběhlé designy bez špetky jakékoliv invence. Interpretuje to skrze několik odlišných, provokativních modelů.

tereza-bartonickova-boxed

Přečtěte si takéTereza Bartoníčková: Facebook za nás rozhoduje v zájmech i myšlení. Lidé už často nemají společnou realituTereza Bartoníčková: Facebook za nás rozhoduje v zájmech i myšlení. Lidé už často nemají společnou realitu

Součástí kolekce MARKERAD je celá řada běžných doplňků, kterými se standardně vybavují interiéry domů či bytů. Od decentně provedených židlí a stolů ze světlého dřeva přes minimalistické hodiny s jednoduchým nápisem „TEMPORARY“ na předním skle až po skleněnou vitrínu nebo postel s povlečením. Vše po vzoru skandinávského modernismu z 50. let.

ikea-virgil-abloh-markerad-1

Foto: IKEA

Hodiny

ikea-virgil-abloh-markerad-5

Foto: IKEA

Židle se zarážkou do dveří

Jsou tam však i takové kousky, které teprve dokazují, jakým hračičkou a designovým mágem Abloh je. Tím nejzajímavějším je zhruba dva metry dlouhá a metr široká rohož, která je vyrobena po vzoru klasické účtenky z IKEA. Logo, čárový kód, kontakt včetně adresy vůbec první otevřené pobočky ve švédském městě Älmhult. Vše zahrnuto.

„Jsem opravdu rád, že je kolekce MARKERAD připravena se potkat s lidmi. Těším se, až uvidím, jak tyto každodenní předměty vstoupí do domácností a dodají jim emoční hodnotu. Protože to byl étos celé kolekce. Stejně jako když chcete na zeď pověsit obraz, může se umění vměstnat i do židle, stolu nebo třeba rohožky. To bylo to hlavní, co jsem musel vyřešit, když jsem spolupráci s IKEA zahájil,“ dodává Abloh.

ikea-virgil-abloh-markerad-2

Foto: IKEA

Postel

vitrina-ikea-abloh

Foto: IKEA

Vitrína

Vstup přes mokrou trávu

Dalším vtipným produktem nové kolekce je opět rohožka, tentokrát ale ve stylu mokré trávy. Nejde o žádný důmyslný koncept: Virgil vsadil na jistotu a použil texturu obyčejné zelené trávy, na kterou velkým písmem napsal „WET GRASS“. Ať všichni ví.

V neposlední řadě bude k dispozici i redesign ikonické nákupní tašky FRAKTA v hnědé barvě s nápisem „SCULPTURE“ nebo obraz Mona Lisy, který svítí a zároveň a dokáže nabít telefon.

ikea-virgil-abloh-markerad-7

Foto: IKEA

Rohožka

ikea-virgil-abloh-markerad-4

Foto: IKEA

Obraz

Co se týče dostupnosti těchto netradičních doplňků, do prodeje vstoupí 1. listopadu, a to i v Česku, jak pro CzechCrunch potvrdilo tiskové oddělení českého zastoupení IKEA.

Očekává se, že zboží bude velice rychle vyprodané, což předpovídá i minulost. Abloh totiž s IKEA nespolupracuje poprvé: okolo roku 2017 spolu představili čtvercový koberec v černobílém motivu s obřím nápisem „KEEP OFF“, který se vyprodal během pár minut.

Kompletní sortiment kolekce MARKERAD:

ikea-virgil

Foto: IKEA

Sortiment kolekce MARKERAD včetně českých cen

Módní e-shop About You v Česku vyřídil už přes milion objednávek. Český konkurent Zoot se zatím drží na čele

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

about-you-kurkovaInsider

Foto: About You/YouTube

Karolína Kurková v reklamě na About You

0Zobrazit komentáře

Už je to rok, co do České republiky velkolepým způsobem vstoupil německý módní e-shop About You. Příchod velkého evropského hráče provázela jednak obří marketingová kampaň a také velká akce v Praze, na kterou About You pozvalo stovky influencerů a dalších osobností, aby o sobě dalo pořádně vědět. Nyní módní online obchod hlásí, že má za sebou už přes milion vyřízených objednávek.

Přitom vše rozhodně nešlo snadno. About You i kvůli svému okázalému vstupu na tuzemský trh nezvládlo úvodní nápor a v prvních třech týdnech e-shopu kolabovaly IT systémy. To vedlo ke zdržením objednávek a velkému poprasku na sociálních sítích, ale About You se z toho nakonec oklepalo.

Šéf About You Tarek Müller už tehdy pro CzechCrunch říkal, že si na internetu stěžovalo z celkového počtu jen pár desítek lidí, a nyní firma uvádí, že většina objednávek byla doručena zákazníkům včas, ovlivněno bylo jen 10 procent z nich, a úvodní kolaps se nakonec nikterak nepodepsal na dalším růstu platformy.

about-you-czech-launch

Foto: About You

Zahajovací party About You v České republice

České zákazníky si About You prý získalo zejména velkým výběrem produktů či dopravou i vrácením zdarma a objednávky v prvních dvanácti měsících na trhu převyšovaly očekávání. About You uvádí, že vyřídilo přes milion objednávek a většina zákazníků si objednala třikrát a více.

„Velmi nás těší, že první rok proběhl ve znamení úspěchu. Přestože jsme se už stali lídry na českém trhu v online nakupování, stále zde vidíme velký potenciál do budoucna. Budeme pokračovat v přizpůsobování našeho obchodu lokálním preferencím, v rozšiřování nabídky, snižování cen, zvyšování kvality služeb a chceme pokračovat v zavádění novinek v oblasti nových akcí a spoluprací,” uvedl Tarek Müller, spoluzakladatel a jeden z výkonných ředitelů About You.

pilgrims

Přečtěte si takéČeské studio Amanita Design vydává novou pohádkovou adventuru. Hra Pilgrims vychází i na Apple ArcadeČeské studio Amanita Design vydává novou pohádkovou adventuru. Hra Pilgrims vychází i na Apple Arcade

Přestože již o sobě About You hlásá, že se stalo lídrem českého trhu v online nakupování, minimálně podle jediné metriky, kterou německý e-shop na našem trhu zveřejňuje, jednička ještě není. Jak prozradil pro CzechCrunch konkurenční Zoot, za posledních dvanáct měsíců zaznamenal český konkurent přes 1,1 milionu objednávek.

Zoot se tak podle všeho i po velkém nástupu zahraniční konkurence, kterou vedle About You představuje rovněž německé Zalando, udržel v prvním roce na čele, alespoň co se počtu vyřízených objednávek týče. Finanční výsledky za jednotlivé trhy bohužel zahraniční hráči vůbec nezveřejňují a Zalando nechtělo komentovat ani počet objednávek.

ABOUT-YOU_Co-CEO_TarekMüller_2018

Tarek Müller, spoluzakladatel a co-CEO About You

„Naše strategie je silně orientovaná na zákazníky. Pečlivě nasloucháme jejich zpětné vazbě a vždy se snažíme uspokojit jejich potřeby. Jsme velmi hrdí na to, že dosavadních 16 měsíců v České republice bylo pro nás super úspěšných a stali jsme se tak přední online platformou pro módu a životní styl na trhu,“ uvedl pro CzechCrunch za Zalando jeho marketingový šéf Dawid Pożoga.

Zatímco Zalando na trh přišlo o pár měsíců dříve, avšak svou marketingovou kampaň spustilo až později, About You o sobě dávalo vědět hned od začátku. Obecně je cílem e-shopu, který spadá do pod Otto Group, stát se méně závislým na klasické reklamě, a proto spolupracuje s influencery a známými osobnostmi. V Česku patřily k nejviditelnějším jeho spoty s českou supermodelkou Karolínou Kurkovou.

zalando-szczecin-logistic-center-min

Foto: Zalando

Logistické centrum Zalanda v polském Štětíně

I nadále tak chce About You v České republice růst a navázat na úspěšný první rok. Přestože lokální čísla firma neprozrazuje, celkově dosáhlo About You ve finančním roce 2018/2019 na obrat ve výši 461 milionů eur (11,9 miliardy korun), což představovalo 63% růst.

Jedná se o čísla za celkem sedm evropských trhů, kde má e-shop měsíčně přes 15 milionů aktivních uživatelů. Nedávno navíc About You vstoupilo na Slovensko a nově dobývá také Maďarsko a Rumunsko.

Velký konkurenční boj

Konkurence se ale rozhodně nechce nechat zahanbit. Také Zalando již během roku hlásalo, že se chce stát v Česku jedničkou pro online nákup módy. „Jsme největší online módní platformou v Evropě. (…) Nemůžeme zveřejnit konkrétní čísla, ale náš cíl je rozhodně takový, abychom se stali preferovanou online módní destinací v České republice,“ říkal v únoru pro CzechCrunch ředitel Zalanda pro střední Evropu Linus Glaser.

Ani Zalando nekomentuje své finanční výsledky a ani další metriky na jednotlivých trzích, nicméně z Berlína dnes již řídí operace v 17 evropských zemích a v roce 2018 vykázalo tržby ve výši 5,3 miliardy eur (přes 136 miliard korun). Provozní zisk se pohyboval kolem 173 milionů eur a čistý pak dosáhl na necelých 38 milionů eur (zhruba 980 milionů korun).

zoot-prodejna-cerny-most3-min

Foto: Zoot

Nová prodejna Zootu na Černém mostě

Nejvýznamnější tuzemskou konkurenci dvou německých a rychle se rozpínajících e-shopů představuje již zmíněný Zoot, jehož nástup nových platforem zastihl v nejhorší možné situaci. Právě před rokem se začaly naplno rozvíjet finanční problémy firmy, která nakonec musel požádat o ochranu před věřiteli a většinu dluhů včetně dluhopisů odepsat.

Pod vedením investiční skupiny Natland, která Zoot zachránila, a novým krizovým managementem v čele s Lukášem Uhlem a Robertem Vojáčkem se nyní snaží populární módní e-shop vstát z mrtvých. Nové vedení muselo nejprve zásadním způsobem osekat náklady, propustit stovky lidí a nyní nabíhá na novou strategii, která obsahuje i otevírání tradičních kamenných prodejen.

boyanslat05

Přečtěte si takéJe The Ocean Cleanup spásou pro plastem znečištěné oceány? Úctyhodný vývoj projektu Boyana Slata dává nadějiJe The Ocean Cleanup spásou pro plastem znečištěné oceány? Úctyhodný vývoj projektu Boyana Slata dává naději

První se otevřela na Černém mostě, do toho Zoot spustí desítky partnerských výdejen po celé zemi a v plánu má se již v příštím roce otočit do černých čísel. Při rostoucí konkurenci pro něj není situace nikterak jednoduchá, ale nové vedení Zootu je přesvědčeno, že v příštím roce už bude v tržbách atakovat miliardu korun a skončí v provozním zisku EBITDA ve výši téměř 30 milionů korun.

„Nechystáme se to zabalit, právě naopak. Aktuálně probíhá ozdravení celé firmy a do roka a do dne chceme být silnější než kdy dřív. Chystáme nové produkty, prodejny a na jaře 2020 i novou privátní značku,“ hlásil Zoot v dubnu, a tak bude zajímavé sledovat, na jaká čísla se všechny tři módní e-shopy minimálně v počtu objednávek dostanou za rok. Pro každý z nich ale budou nejdůležitější pochopitelně hlavně finance.