Letecká flotila budoucnosti. United Airlines kupují za stovky milionů dalších 200 vzdušných taxíků

Brazilský výrobce pracuje na stroji, který má uletět necelých 100 kilometrů a uvézt čtyři osoby. Do provozu by se měl dostat v roce 2026.

eve

Foto: Eve Air Mobility

Logo aerolinek United Airlines by v budoucnu mělo zdobit taxíky značky Eve

0Zobrazit komentáře

Pokud se budete v budoucnu chtít proletět skutečně nevšedními stroji, pak si kupte letenku u United Airlines. Americký letecký dopravce totiž v posledních letech investuje do oživování své letecké flotily, přičemž nákupy provádí u výrobců strojů budoucnosti. Po nadzvukových letounech a elektrický letadlech nyní přidává 200 vzdušných taxíků.

United Airlines aktuálně drží objednávku na 100 elektrických letounů startupu Heart, 200 letounů s kolmým vzletem a přistáním od Archer Aviation a také 15 letounů startupu Boom, díky nimž budou tyto aerolinky schopny své zákazníky přepravovat nadzvukovou rychlostí. K tomu všemu nyní navíc přihodily také 200 vzdušných taxíků od brazilského startupu Eve Air Mobility.

Celková investice do startupu by měla činit 15 milionů dolarů, tedy přibližně 364 milionů korun. Za tuto částku společnost získala letouny, které jsou schopné pojmout až čtyři osoby a mohou vzlétat i přistávat vertikálně. Ke svému provozu tak nepotřebují žádné dlouhé runwaye, jen několik málo metrů čtverečních, podobně jako helikoptéry.

Jedná se tedy o podobný typ letounů, které si společnost nárokuje po investici v neupřesněné výši do startupu Archer. Tento typ letounů by měl v budoucnu sloužit pro mobilitu na krátké až středně dlouhé vzdálenosti, především ve městech, kde by se mohl stát alternativou ke klasickým taxíkům.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Důležité je ovšem připomenout, že se prozatím jedná o budoucnost relativně nejistou. Do německých konkurentů Eve a Archeru, tedy společností Volocopter či Lilium, byly v minulosti investovány miliardy korun. Přesto prozatím žádnému ze startupů vyvíjejících městské taxíky nebyla udělena příslušná povolení, která by jim umožnila komerční provoz.

Samotné Eve předpokládá, že by své stroje, schopné na jedno nabití uletět až 96 kilometrů, mělo United Airlines začít dodávat až v roce 2026. United do startupu investovaly prostřednictvím svého investičního fondu United Airlines Ventures, skrze který podporuje projekty, díky nimž by aerolinka měla do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality bez využití tradičních uhlíkových kompenzací.

Advanced Air Mobility Reality Index, tedy index hodnotící životaschopnost jednotlivých projektů vzdušných taxíků, řadí Eve na třetí místo v celkovém žebříčku. Důvodem, proč United Airlines investovaly právě do něj, je podle firmy napojení na společnost Embraer, tedy čtvrtého největšího výrobce letecké techniky na světě. Ten měl původně vyrábět létající taxíky pro Uber a pro Eve znamená strategického partnera.

eve-air-mobility1

Foto: Eve Air Mobility

Dodávky prvních letounů od Eve by měly začít v roce 2026

Z 911 obytňák. Porsche nabízí možnost ustlat si přímo na střeše stuttgartské legendy

Sice tím absolutně zabijete potenciál vozu, ale zase se budete moci vyspat, kdekoliv se vám jen zamane.

porsche-stresni-stan4

Foto: Porsche

Porsche 911 s instalovaným střešním stanem

0Zobrazit komentáře

Devět set jedenáctka je automobil, se kterým zažijete spoustu radosti na dálnici, mnoho vzrušení na klikatých silničkách v horách a jak se zdá, i velké dobrodružství v divočině. Porsche totiž nabízí možnost vytvořit z legendárního kupé domov na čtyřech kolech, a to díky stanu montovaném na střechu vozu.

Porsche nejspíše nebude první volba dobrodruhů hledajících vůz ideální na kempování kdesi v lesích. Jenže jízda ve voze může být natolik opojná, že se vyjížďka může protáhnout do pozdních večerních hodin. Pak už nezbývá nic, než si najít nejbližší pohodlný hotýlek, nebo využít alternativy, kterou začalo Porsche nově nabízet.

Spaní v 911 může být vše, jen ne pohodlný zážitek. Proto Porsche nabízí střešní stan, který každého řidiče vozu promění v Robinsona obývajícího malý ostrůvek svobody. Stan je ukrytý v uzamykatelném boxu tvarovaném podle linií vozu pod sebou. Po odemčení se hydraulický systém postará o vyklopení nepromokavého stanu, ve kterém je uložena pěnová matrace o rozměrech 210 x 130 centimetrů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Návod na použití stanu je vcelku jednoduchý. Na nízkoprofilových pneumatikách vjedete do křoví a houštin a přitom se budete modlit, aby vám štěrk či větve nepoškodily lak, nebo jste nevjeli do mokřin. Vyhlédnete si to nejlepší místo k přespání, zastavíte a otevřete víko boxu se stanem. Následně pro stabilizaci upevníte rozkládací žebřík, napnete další čtyři stabilizační tyčky stanu a bydlení pro dnešní noc je připravené.

porsche-stresni-stan3

Foto: Porsche

Díky stanu budete moci přespat kdekoliv, pokud tam tedy dojedete

Pak už jen stačí ošoupat bláto z podrážky a vydrápat se vzhůru. Nosnost stanu se pohybuje okolo 190 kilogramů, takže by se do něj měli vměstnat dva nocležníci za předpokladu, že jim bude stačit relativně málo životního prostoru. Stan je také vybavený některými otevíratelnými okénky. To vše za 120 tisíc korun.

Je navíc dobré myslet na to, že stan na střeše 911 sice otevírá nové možností, jak si legendu vychutnat, některé dveře však naopak zavírá. S boxem na střeše je totiž možné jet maximálně 130 km/h.

Komu však přijde nabídka Porsche atraktivní, může se v brzké době těšit i na další příslušenství, jako je vyhřívaná deka či organizér na boty a tašky. Stan by měl být k dispozici od listopadu, a s jeho pomocí můžete s poklidem pohřbít také sportovní charakter modelů Macan, Cayenne, Taycan či Panamera.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.