Úspěch Cyberpunku 2077 přinesl CD Projektu rekordní zisk ve výši 6,5 miliardy. Pomohl však i nestárnoucí Zaklínač

Michal MančařMichal Mančař

cyberpunk-2077-5-7

Foto: CD Projekt Red

V Cyberpunku 2077 ztvárnil jednu z postav známý herec Keanu Reeves (napravo)

0Zobrazit komentáře

Bojovat proti nadvládě globálních megakorporací všemi dostupnými prostředky od krádeží přes demolice až po hackování se velice vyplácí. Tedy alespoň ve videohrách. Společnost CD Projekt, pod kterou patří vývojářská divize CD Projekt Red zodpovědná za herní hit Cyberpunk 2077, ohlásila za uplynulý rok rekordní finanční výsledky. Čtyřnásobný meziroční růst obratu, a dokonce šestkrát vyšší zisk jsou především zásluhou vynikajících prodejů Cyberpunku, a to navzdory technickým problémům a kritice, které jeho vydání doprovázely.

K povedenému roku polské firmy přispěla taktéž rekordní čísla obchodu GOG nebo úctyhodný úspěch šest let starého, avšak stále velmi dobře prodávaného Zaklínače 3. Obrat CD Projektu za rok 2020 činil 2,14 miliardy polských zlotých, v přepočtu 12 miliard korun. Zisk pak dosáhl 1,15 miliardy zlotých, tedy více než 6,5 miliardy korun. Jedná se o nejlepší výsledky společnosti od jejího založení v roce 1994.

Za předloňský rok přitom firma utržila zhruba tři miliardy korun a vykázala zisk ve výši jedné miliardy korun. Zajímavější je však porovnání s rokem 2015, kdy vyšel Zaklínač 3, doposud nejúspěšnější titul vývojářského studia. Tehdy příjmy CD Projektu dosáhly v přepočtu přibližně 4,5 miliardy korun se ziskem okolo dvou miliard. A právě třetího Zaklínače navíc Cyberpunk 2077 nyní překonal svým raketovým startem.

Zatímco fantasy dobrodružství vycházející z knih polského autora Andrzeje Sapkowského na metu 10 milionů prodaných kopií čekalo od svého vydání v květnu 2015 téměř rok, dystopická sci-fi akce s kořeny v tradičním „papírovém“ RPG nalákala 13 milionů zákazníků už koncem loňského roku. Nyní CD Projekt hovoří o více než 13,7 milionu prodaných kusů jen za rok 2020 a je jisté, že toto číslo od té doby narostlo a ještě naroste.

Zaklínač stále láká, Cyberpunk se opravuje

Nicméně ani Zaklínač se podle vzoru hlavního hrdiny Geralta z Rivie s přibývajícími léty nevzdává. Po premiérovém roce 2015 byl v roce 2020 dokonce druhým nejúspěšnějším rokem z hlediska prodaných kusů (a třetím v tržbách). Celkově bylo za téměř šest let na trhu zakoupeno už 30 milionů kopií finální části trilogie napříč všemi platformami. Jak uvádí zpráva CD Projektu, spolu s prvním a druhým dílem se tak prodalo už 50 milionů krabiček i digitálních klíčů zaklínačské ságy v herní podobě.

Jen následující roky potvrdí, zda se do podobných výšin vyšplhá i Cyberpunk 2077, silná čísla od prosincového vydání tomu však nasvědčují. Úspěšný start navíc hra zaznamenala i přes technické nedostatky, které vyústily v neobvykle vysoký počet refundací, a dokonce v naprosto výjimečný krok v podobě stažení verze pro konzoli PlayStation 4 z prodeje pouhý týden po uvedení na trh.

witcher-5

Foto: CD Projekt

Zaklínač 3: Divoký hon patří mezi nejúspěšnější RPG historie

„Loňský rok pro nás byl nesmírně náročný a vyvrcholil vydáním našeho dosud největšího projektu. Ne všechno se povedlo podle plánu, ale byla to pro nás obrovská lekce, kterou jen tak nezapomeneme. Teď je ale čas hledět do budoucnosti. Děláme všechno pro to, abychom Cyberpunk dostali do stavu, ve kterém si ho naplno užije každý bez ohledu na platformu,“ říká k porodním bolestem i dalším plánům Adam Kiciński, prezident a co-CEO společnosti.

Návrat na PlayStation Store zatím ohlášený nebyl, ale CD Projekt už vydal několik aktualizací, které opravily technický stav i hratelnost hry, a to nejen na dnes již starší generaci konzolí. Navíc pracuje na optimalizacích pro next-gen platformy, kterých by se měli majitelé novějších Xboxů a PlayStationů dočkat ve druhé polovině roku. Tedy zhruba v době, kdy by se nedostatkové zboží jako PlayStation 5 mělo začít ve větší míře objevovat skladem v obchodech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě úprav a oprav technického rázu se stejně jako v případě předchozího vlajkového titulu dá také tušit, že se i Cyberpunk dočká dodatečného příběhového obsahu, který jeho popularitu ještě znásobí. V případě Zaklínače 3 a jeho rozšíření Srdce z kamene a O víně a krvi šlo o velice rozsáhlá, prodejně úspěšná a fanoušky i recenzenty skvěle hodnocená díla, jež by vydala na samostatné hry.

CD Projekt sice potvrdil práce pouze na menších doplňcích – a dokonce přímo popřel informace, které před několika týdny unikly na veřejnost a údajně odhalovaly názvy chystaných větších přídavků – nicméně vzhledem k zaměření hry na silný příběhový zážitek a objevování velkého světa, tedy přesně jako v Zaklínači se zmiňovanou dvojicí rozšíření, je jejich ohlášení zcela očekáváno.

Úspěch starých dobrých her a plány na nové

Radost CD Projektu pak kromě kyberpunkové novinky a (ne)stárnoucího lovce fantastických příšer dělá i projekt GOG.com. Online obchod, původně zaměřený na zpřístupňování starých dobrých her na novější počítače (jak také prozrazuje jeho původní název Good Old Games), se na obratu firmy za rok 2020 podílel osobním rekordem 343 milionů zlotých, tedy skoro dvěma miliardami korun, a přinesl v přepočtu zhruba 120 milionů korun z celkového zisku.

Oproti svým retro počátkům dnes už GOG slouží jako klasická distribuční platforma, na které si hráči mohou kromě nostalgických hitů pořídit i nově vydávané tituly. Nemůže se sice chlubit tak širokou nabídkou jako gigantický Steam, ale už běžně nabízí novinky od různých studií a samozřejmě od CD Projektu Red. I za jeho úspěšným rokem tak stojí především poslední kvartál poháněný Cyberpunkem.

cyberpunk-2077_1

Foto: CD Projekt Red

I přes problémy se Cyberpunk 2077 velmi dobře prodává

V Polsku však nežijí jen z minulosti, spolu s uveřejněním finančních výsledků připomněli také plány o obě své největší značky nadále pečovat. „Kromě dalších updatů pro Cyberpunk chystáme na druhou polovinu roku verze Cyberpunku a Zaklínače 3 upravené pro next-gen konzole. Navíc se blíží vydání The Witcher: Monster Slayer, což je mobilní hra využívající rozšířenou realitu. A samozřejmě pracujeme i na dalších projektech pro následující roky,“ prozradil viceprezident a finanční ředitel Piotr Nielubowicz.

Už dříve vývojáři CD Projektu hovořili o další, blíže nespecifikované hře ze světa Zaklínače. Nikoliv však coby o čtvrtém dílu dnes již legendární série, ale jako o zbrusu novém dobrodružství. Na více detailů si však budeme muset ještě nějakou chvíli počkat, ať už se zaklínačským mečem v ruce, nebo s elektronickou výbavou kyberpunkového hackera.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Český Madmonq získal 13 milionů na tabletky pro lepší výkon hráčů videoher. Podpořily ho i pokerové hvězdy

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal_noga_madmonq_414

Foto: František Weiss

Michal Noga, zakladatel a ředitel Madmonq

0Zobrazit komentáře

Různé doplňky stravy podporující soustředění nebo výkon jsou na trhu stále populárnější, většina z jejich výrobců se ale zaměřuje na širokou cílovou skupinu pracujících lidí. Michal Noga se domnívá, že oblast esportu je v tomto ohledu přehlížená. A proto před čtyřmi lety založil Madmonq, jenž vyrábí pilulky zaměřené právě na profesionální hráče videoher a podporu jejich zdraví a výkonu.

Z Česka se postupně rozrůstá i do zahraničí, pravidelně jeho produkty používá přes 40 tisíc lidí a v dalším rozvoji teď firmě pomůže nová investice. Celkem 500 tisíc eur, v přepočtu asi 13 milionů korun, do Madmonqu vkládá několik hvězdných angel investorů včetně známých jmen z oboru esportu a pokeru.

Těmi jsou pokerová hvězda Bertrand „ElkY“ Grospellier nebo nejpopulárnější pokerový streamer na platformě Twitch Lex Veldhuis. Mezi další investory patří manažer a mecenáš československé twitchové scény Lukáš „LastGameBlitz“ Křítek, autor a podnikatel Radek „Sterakdary“ Starý, Vojta Roček stojící za exitovaným startupem Stories a fond AdRock Ventures.

Nově získané prostředky chce Madmonq využít zejména na zvyšování povědomí o důležitosti a prioritizaci zdraví ve světě gamingu, vývoj nových produktů, budování týmu a zároveň si touto investicí otevírá cestu k dalšímu kolu Series A, které plánuje na druhou polovinu letošního roku.

madmonq_michalpetr2

Foto: František Weiss

Michal Noga a Petr Andrýsek ze startupu Madmonq

Misí české firmy je, aby do roku 2030 všichni hráči věnovali zdraví stejnou důležitost, jakou dnes běžně věnují svému hardwaru. Doteď se přitom Madmonq financoval jen z vlastních zdrojů a od začátku byl podle vyjádření svého zakladatele Nogy ziskový s tím, že v loňském roce přesáhl obrat jeden milion eur, tedy přes 26 milionů korun.

„Chceme pomoci budovat svět, ve kterém zdraví a lepší výkon jsou pro hráče prioritou a ne někde na vedlejší koleji. Ačkoliv trh s doplňky stravy měl jen v loňském roce hodnotu přes sto miliard dolarů, esport a hráči jsou stále velmi přehlíženou skupinou a dosud na trhu nebyl doplněk stravy, který by byl inovativně navržený pro jejich specifické potřeby,“ popisuje Noga.

„Gaming je vyčerpávající a fyzicky i mentálně náročnou aktivitou. Hráči, stejně jako tradiční sportovci, potřebují podporu pro svou výdrž, odolnost, mentální vyrovnanost a celkové zdraví. Díky zmíněné investici budeme hráčům dále poskytovat náš zdravý doplněk stravy, pomáhat jim vytvářet zdravé návyky a sdílet s nimi obsah a nástroje, které jim zdravě pomohou k lepšímu výkonu,“ komentuje zakladatel a ředitel Madmonq.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A ačkoliv míří česká firma zejména na hráče, její tablety mají být účinné pro všechny, kteří sedí dlouhé hodiny za počítačem a potřebují se koncentrovat. Fialové cucavé tablety totiž v sobě obsahují organický kofein, čajové extrakty, neesenciální aminokyseliny a další složky bohaté na živiny.

Na rozdíl od kávy nebo energetických nápojů by navíc jejich konzumace neměla způsobovat rychlý nástřel a po několika hodinách stejně rychlý útlum, podle Nogy je totiž pro hráče důležitější stabilnější výkon než chvilkové nakopnutí.

Tvůrci tablet tak uvádí, že Madmonq uživatelům poskytuje okamžité benefity ve formě lepšího výkonu a soustředění, ale také dlouhodobé pozitivní účinky jako podporu paměti, zraku a metabolismu či lepší zvládání stresu.

Madmonq

Foto: Madmonq

Madmonq je výkonnostní doplněk stravy

„Madmonq je pro mě první značkou, která skutečně naplňuje termín ‚love brand‘. Ještě nikdy jsem neviděl tak nekonvenční a specifický přístup celého týmu k tomu, jak udělat ze zdraví prioritu v rámci herního světa. V kombinaci se skvělými finančními výsledky bylo investování peněz do Madmonqu opravdu jednoduchým rozhodnutím,“ komentuje svou investici pokerový hráč Bertrand „ElkY“ Grospellier.

Do budoucna se Madmonq plánuje zaměřit zejména na geografickou expanzi. Čeští zákazníci doteď tvořili přibližně polovinu, poměr se postupně obrací ve prospěch těch zahraničních. Firma se proto zaměří zejména na trhy jako Velká Británie nebo Francie. Z pozice provozní ředitelky mu v tom bude pomáhat i nedávná posila v podobě Jany Soukupové, která se za své dřívější aktivní působení v politice a světě mladých dočkala umístění ve výběru CzechCrunche a Hospodářských novin Innovators 20.