Už žádné zbytečné čekání. U tramvají v Praze půjde letos jednoduše zjistit jejich aktuální polohu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tramvaj-praha

Foto: DPP

Pražská tramvaj

0Zobrazit komentáře

Stojíte na zastávce, čekáte na tramvaj, která sice měla jet podle jízdního řádu před minutou, ale jelikož se může někde zaseknout, tak řešíte, zda už skutečně jela, nebo teprve přijede a máte na ni čekat. To dosud v Praze nebylo možné zjistit, ale zdá se, že se blýská na lepší časy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) totiž plánuje všech svých 838 tramvají osadit přijímači pro přenos signálu navigačního systému.

Praha má sice velmi propracovaný jízdní řád tramvají, ale už dlouhé roky se debatuje o tom, že se prakticky nikdo nemůže podívat, kde daná tramvaj na cestě skutečně je. Někdy jde o kontrolu, zda vám tramvaj ujela před nosem, jindy, když nejede delší dobu, zase můžete zjistit, že je na trase nějaký větší problém a zařídíte se jinak.

„Slíbil jsem, že během letošního roku budeme konečně znát polohy tramvají online. V jiných městech je naprosto běžné, že na zastávce z telefonu pohodlně zjistíme, jestli tramvaj, na kterou čekáme, už jela nebo teprve přijede. Už to dávno mělo být i v Praze,“ napsal na Facebooku Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dopravní podnik teď skutečně začíná konat. Plánuje nakoupit do všech svých tramvají vícefrekvenční přijímače s anténou, které umožní přijímat signál z evropského navigačního systému Galileo, ale také GPS, Glonass a BeiDou, a v této souvislosti vypsal výběrové řízení. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 20 milionů korun a vítěz by měl být znám na konci letních prázdnin.

Ověřit si jednoduše online z mobilu, zda jede váš tramvajový spoj na čas, jde už dlouho třeba v Ostravě nebo Brně, v hlavním městě to byl dosud problém. Ne že by se poloha tramvají nemonitorovala vůbec, jenže provoz řídicích systémů má na starosti externí dodavatel v podobě firmy Xanthus. A ta byla ochotná data poskytnout pouze za vysokou úplatu, na kterou Praha nechtěla přistoupit.

marekmensa_1

Přečtěte si takéAkce jim odpadly, tak začalo Attendu pomáhat školám. Nástroj Učíme.se už používá přes dva tisíce učitelůAkce jim odpadly, tak začalo Attendu pomáhat školám. Nástroj Učíme.se už používá přes dva tisíce učitelů

Proto teď Dopravní podnik nasazuje vlastní řešení, které má zpřesnit lokalizaci tramvají s maximální odchylkou 3,5 metru. Přijímači napojených na evropský navigační systém Galileo budou osazeny všechny tramvaje, které tak půjdou ve stopách metra. V něm začalo měření skutečného příjezdu vlaků fungovat v prosinci 2019, začátkem letošního roku pak přibyly stejné údaje u autobusů.

Jelikož DPP očekává, že vítěze veřejné zakázky vyhlásí do konce letošních prázdnin, a dodavatel má pak 180 dnů od podpisu smlouvy na namontování zařízení do celé flotily tramvají, tak by první tramvaje měly svoji aktuální polohu díky novým přijímačům začít hlásit v průběhu posledního čtvrtletí letošního roku.

James Dyson poodhalil elektromobil, který ho připravil o půl miliardy liber, a přesto jej zákazníci nikdy řídit nebudou

james-dyson

Foto: Dyson

James Dyson před vyvíjeným elektromobilem N526

0Zobrazit komentáře

Sir James Dyson je celému světu znám jako schopný inženýr a vynálezce, který vybudoval své impérium na inovativních spotřebičích, jako je například cyklonový vysavač. Bohužel pro Dysona, vysavač nakonec trochu připomíná i jeho poslední a prozatím nejambicióznější projekt elektromobilu. Ten totiž vysál z jeho peněženky 496 milionů liber, tedy přibližně 15 miliard korun, a ve finále v něm nikdo nikdy jezdit nebude.

Psal se rok 2014 a Tesla již dva roky prodávala svůj první masově dodávaný vůz jménem Model S. O elektromobilitě se v té době začínalo mluvit s čím dál větší intenzitou a i velkým automobilkám začalo docházet, že elektrický pohon může být budoucností, u které by neměly chybět.

james-dyson-elektromobil8

Foto: Dyson

I takto může vypadat projekt za 15 miliard, který zůstane ukrytý pod plachtou dějin

Podobné myšlenky se začaly honit i v hlavě Jamese Dysona, ovšem na rozdíl od velkých automobilek se tak dělo již od roku 1998, tedy v době, kdy do založení Tesly zbývalo celých pět let a elektřina poháněla nanejvýše golfové vozíky. Ten správný čas na realizaci vlastního elektromobilu značky Dyson však nastal až o 16 let později, právě v roce 2014, ve kterém britský vynálezce s projektem začal.

casey-neistat

Přečtěte si takéNejdříve seznamka, dnes pevná součást moderní společnosti. Připomeňte si počátky YouTube, který slaví 15 letNejdříve seznamka, dnes pevná součást moderní společnosti. Připomeňte si počátky YouTube, který slaví 15 let

Pro svůj projekt sehnal dostatečně kvalifikovaný tým odborníků a starý hangár RAF v Hullavingtonu, kde byl vývoj zahájen. Jen za nákup a modernizaci objektu a přilehlých prostor utratil přibližně 250 milionů liber.

Další peníze padly na platy více než 500 zaměstnanců a téměř polovina celého rozpočtu měla být investována do vývoje baterií, díky kterým měl mít vůz daleko delší dojezd než aktuální elektromobily. Celkem si Dyson na projekt ze svého jmění, které je aktuálně vyčísleno na 11,2 miliardy liber, vyčlenil 2,5 miliardy.

james-dyson-elektromobil7

Foto: Dyson

Hangár v Hullavingtonu

Ještě v roce 2017 Dyson prohlásil, že je připraven konkurovat Elonu Muskovi a jeho Tesle. O rok později byly představeny plány na výrobu vozu v Singapuru, které počítaly s dokončením vývoje v tomto roce a zahájením sériové produkce v roce 2021.

Konec snu

Jenže v druhé polovině minulého roku přišla zpráva, která znamenala konec realizace Dysonova velkého snu. I přesto, že byl sir James Dyson dokončení vozu poměrně blízko, zdravý rozum mu velel vše zastavit. Ačkoliv by byl vůz sebelepší, jeho výroba by nepřinášela zisk, ale naopak by jej dostávala do stále hlubších ztrát.

A důvod je prostý. Zatímco velcí výrobci jsou schopni nákladný vývoj elektromobilů kompenzovat prodejem konvenčních modelů, Dyson žádný prostředek kompenzace ve svých rukou neměl. Vše navíc vyvíjel od základu, protože žádný z dílů nekupoval. Proto by musel každý z vyrobených elektromobilů prodávat za částku 4,5 milionu korun, což by byla obchodní sebevražda.

james-dyson-elektromobil3

Foto: Dyson

Velikost kol měla zajistit dostatečné tlumení veškerých nerovností a zvyšovat dojezd

Sám Dyson o vozu prohlásil, že není komerčně životaschopný a začal pro celý projekt hledat kupce, leč neúspěšně. Proto se britský konstruktér rozhodl změnit strategii. Zaměřil se pouze na vývoj bateriových systémů s technologií pevného elektrolytu, ve kterých jeho tým dosáhl velkého pokroku.

Vždyť vyvíjený automobil měl být schopen bez problému urazit 965 kilometrů na jediné nabití. Znamená to tedy, že 500 milionů liber Dyson sice proinvestoval, část z nich by se mu ovšem mohla díky této strategii navrátit prostřednictvím prodeje vyvinuté technologie ostatním výrobcům

nikola_tre_5

Přečtěte si takéVálka pohonů může začít. Automobilka Nikola vstoupila na burzu a chce rozjet vodíkovou revoluci v nákladní dopravěVálka pohonů může začít. Automobilka Nikola vstoupila na burzu a chce rozjet vodíkovou revoluci v nákladní dopravě

I přesto je velká škoda, že se nepodařilo vůz realizovat. Na trh totiž mířil další hráč, jehož produkty mohly přinést řadu inovací. Konkrétně u vyvíjeného elektrického SUV to byla velká kola pro maximalizaci dojezdu, interiér s co možná nejpohodlnějšími sedadly či jedinečně zpracovaná střecha vozu, která doslova otvírá svět celé posádce.

Naštěstí James Dyson nepropadl skepsi a stále vidí cestu, kterou se ubírat. Podle něj se nejedná o první, ani poslední projekt, který se vydal trochu jiným směrem. Rozhodně je to ale ten vůbec nejnákladnější projekt, který Dysonovi nevyšel přesně tak, jak si od začátku plánoval.

james-dyson-elektromobil4

Foto: Dyson

Prototyp SUV naznačuje, jak mohl vypadat britský elektromobil

james-dyson-elektromobil2

Foto: Dyson

James Dyson a jeden z prototypů

james-dyson-elektromobil6

Foto: Dyson

Interiér vozu měl být vzdušný, prostorný a jeho sedačky měly zajišťovat správné držení zad

newray-1

Foto: Dyson

Plafroma elektromobilu Dyson

james-dyson-elektromobil5

Foto: Dyson

Zatímco s některými komponenty půjde nadále pracovat, jiné budou na dlouhou dobu uloženy do skladu