V Česku není místo pro 10 sítí výdejních boxů, říká šéf WeDo Daniel Mareš. I proto převezme Mall Boxy a otevře je všem
Daniel Mareš, CEO logistické společnosti WeDo
Logistická společnost WeDo, která vznikla letos sloučením dopravce In Time a Uloženky, převezme od ledna více než stovku výdejních Mall Boxů. Ty tak budou moci využívat i další e-shopy na trhu. Právě výdejní boxy jsou jeden ze tří doručovacích kanálů, na něž se chce Daniel Mareš, šéf WeDo, v příštím roce soustředit.
Mall Boxů je dnes celkem 115, z toho 93 v České republice a zbytek na Slovensku. Dosud patřily do skupiny Mall Group, nyní se kompletně převedou pod WeDo, která je bude vlastnit i provozovat. Logistická značka WeDo totiž stejně jako celá Mall Group patří stejné trojici akcionářů, a to PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, ECI Daniela Křetínského a Rockaway Jakuba Havrlanta.
Daniel Mareš přišel do WeDo na počátku letošního roku po krátkém působení v Zásilkovně. Předtím vedl jedenáct let konkurenčního dopravce, společnost DPD.
Na otázku, jestli plánují jejich další rozvoj, tedy rozšiřování této sítě, odpovídá šéf logistické firmy spíše zamyšlením a rozborem trhu. V Česku je totiž dnes zhruba deset společností, které výdejní boxy buď již mají, anebo je chtějí nějakým způsobem rozvíjet.
Tvrdá konkurence na českém trhu s boxy
„Když se podíváme do Evropy, tak i na trzích, kde je koncept výdejních boxů už delší dobu a je zažitý, se v drtivé většině případů jedná o jednu, maximálně dvě dominantní sítě. Nedovedu si představit, že v desetimilionové České republice máme deset nezávislých sítí a každý z jejích provozovatelů si myslí, že zrovna ta jeho bude nejlepší,“ poukazuje na přeplněnost tuzemského prostoru výdejními boxy Mareš.
Jak budou dále rozvíjet jejich výdejní boxy po převzetí těch od Mallu, bude podle něj hodně záviset na vývoji celého trhu. „Něco se musí stát. Myslím si, že na každém trhu je místo pro dvě, maximálně tři sítě výdejních boxů. A samozřejmě si myslím, že jedna z těch tří budeme my,“ dodává.
Kromě Mall Boxů mají dnes zákazníci na výběr třeba také výdejní boxy konkurenční Alzy a vlastní síť rozvíjí i Zásilkovna, Rohlík nebo Pilulka. Plány na jejich vybudování nedávno zmiňoval i šéf dopravce DPD Miloš Malaník s tím, že je k tomu přiměla nynější koronavirová pandemie. Ostatně příští rok mají v Česku existovat už tisíce výdejních boxů a Balíkobot nedávno oznámil velké plány, jak je všechny propojí, ale na podrobnosti, s kým a jak bude spolupracovat, zatím čekáme.
Obecně však zároveň platí, že Češi dosud vyzvedávání z automatizovaných boxů úplně neholdovali a dávali přednost výdejním místům, jejichž síť je velmi hustá. „Odezva zákazníků dosud byla obecně poměrně vlažná. Ekonomicky to není úplně jednoduchá disciplína vzhledem k tomu, že před sedmi až deseti lety, kdy se objevily první, byly tyto technologie poměrně drahé,“ poukazuje Mareš.
Z pohledu zákazníka to vypadá jednoduše, je to bedna ze železa a je to levné, dodává Mareš s tím, že tak to ale ve skutečnosti není. Nejde jen o specifikum České republiky. Země, kde boxy našly své místo na trhu, jsou zákazníky žádané a jejich síť je natolik velká, že dává smysl i nákladově, lze podle něj spočítat na prstech jedné ruky.