V Hermèsu za statisíce, ve Walmartu dupes za pár stovek. Wirkinka pobláznila TikTok a je vyprodaná
Levná napodobenina kabelky Birkin způsobila na TikToku poprask. Obchodní dům Hermès zatím mlčí, uživatelé si ale pochvalují, že nestojí tisíce dolarů.
V americkém obchodním řetězci Walmart se dá sehnat vše od párků po zahradní bazén. A aktuálně i napodobenina ikonické kabelky, kterou jinak prodává luxusní dům Hermès. Tedy dala se sehnat. Od té doby, co se o ní dozvěděl TikTok, je beznadějně vyprodaná a není ani jasné, jestli ji Walmart vůbec znovu naskladní. Francouzský módní dům totiž nemá rád, když někdo kopíruje jeho produkty.
Kabelce se na sociálních sítích začalo říkat wirkinka, což je složenina z názvu Walmart a jména slavné kabelky – birkinky. Síť supermarketů ji prodávala za 78 až sto dolarů, tedy v přepočtu něco mezi 1 500 a 2 000 korunami. A podle tiktokerů a tiktokerek, kteří se k ní dostali, jde evidentně o kvalitní výrobek. Kabelka vznikla pod značkou Kamugo a mělo by jít o směs pravé hovězí a syntetické kůže.
Hermès zároveň není sám, jehož produkty „inspirují“ jiné firmy. Stal se součástí fenoménu, kterému se říká dupes a už delší dobu hýbe celým trhem. Podporují ho sociální sítě a generace Z, která už nechce utrácet vysoké částky za zboží, pokud ho jde pořídit levněji.
Kupuje tak napodobeniny dražších značek, nikoliv padělky. Například napodobeniny dražšího sportovního oblečení značky Lululemon lze koupit i na Amazonu. Předělává se také spodní prádlo Kim Kardashian Skims, lahve na vodu Stanley nebo kosmetika britské značky Charlotte Tilbury.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Přístup značek k dupes se liší. Někteří, jako například Lululemon nebo Kim Kardashian, se z toho snaží marketingově těžit. Zato zmíněné značce Charlotte Tilbury došla před lety trpělivost a dohnala retailový gigant Aldi k soudu, který vyhrála.
Hermès zatím žádné vyjádření směrem ke svým dupes ve Walmartu nevydal, je ale pravděpodobné, že nějaká reakce z jeho strany přijde. „U extrémně hodnotného produktu, jako je birkinka, který by mohl ztratit svou exkluzivitu kvůli nadměrné popularitě, by nebylo překvapivé, kdyby Hermès zvolil agresivní přístup,“ míní pro server Women’s wear daily Douglas Hand, právník specializující se na módní průmysl.
Nebylo by to poprvé. V roce 2011 zažaloval Hermès módní značku Thursday Friday za to, že použila fotografie jeho kabelek na svých plátěných taškách. Před dvěma lety pak firma dala k soudu umělce Masona Rothschilda za to, že vytvářel NFT verze ikonické kabelky a prodával je. Soud mu nařídil uhradit Hermèsu 133 tisíc dolarů (v přepočtu 2,66 milionu korun) za způsobenou škodu.
Za hype, který se kolem kabelky z Walmartu vytvořil, může ale minimálně zčásti i TikTok. Video z poloviny prosince, ve kterém tiktokerka Kristi Stephens vybaluje svou novou hráškově zelenou wirkinku, se stalo virálním a aktuálně má skoro osm milionů přehrání.
„Za osmdesát dolarů můžete předstírat, že máte birkinku. I když všichni asi poznají, že není pravá, protože kdo sakra má peníze na opravdovou birkinku? Já ne,“ glosuje ve videu a má pravdu. Cena originálu se pohybuje od deseti tisíc dolarů výše (takže nad dvě stě tisíc korun).
Zároveň to ale není jediná překážka pro koupi luxusní kabelky. Do obchodu Hermès totiž není možné přijít a jen tak si ji koupit, i když na ni máte. Firma vyžaduje, aby byl člověk pravidelným zákazníkem obchodního domu a nakupoval i jiné zboží – oblečení, vybavení do domácnosti a podobně.
@styledbykristi Walmart Birkin. Thanks for the recommendation @Jessi My ♬ original sound – StyledByKristi „Birkinka byla vždy ikonickou kabelkou, ale pro velmi bohatou třídu. Díky sociálním sítím po ní touží jako po nějakém statusu mnohem víc lidí i mimo tuto skupinu,“ vysvětloval před časem pro CzechCrunch stylista Filip Vaněk. Módní dům si tak dál udržet punc exkluzivity.
Za veškerou slávu francouzské kabelky přitom může jedna módní ikona a nešikovné palubní zavazadlo. Psal se začátek osmdesátých let minulého století a Jane Birkin, zpěvačka, herečka a tehdy už bývalá partnerka francouzského zpěváka a skladatele Serge Gainsbourga, nastoupila v Paříži do letadla směr Londýn.
Snažila se svoji tašku umístit nad hlavu do prostoru pro zavazadla, ale nedařilo se jí to a celý obsah se vysypal na zem a na generálního ředitele Hermèsu Jeana-Louise Dumase, který měl náhodou sedadlo vedle ní.
Poté, co si Jane Birkin zanaříkala nad tím, že se jí nedaří sehnat vhodnou víkendovou tašku, která by se jí líbila, strávila dvojice let skicováním ideálního výtvoru, a to na pytlík pro případ nevolnosti nebo na ubrousek pod skleničku s pitím (záleží, kdo historku vypráví).
Hermès tašku uvedl do prodeje v roce 1984 a pojmenoval ji právě po Jane Birkin. Kabelka je specifická svou praktičností, ručně šitou kůží, vnitřním dělením na kapsy a pořádným uzávěrem, aby se její obsah nemohl vysypat.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.