V létě a v zimě hory, na jaře a na podzim moře. To je značka ideál, radí ředitelka Creative Docku

Na cestovatelskou edici Karlínských 20 odpovídá Gabriela Teissing, která popisuje například i své gastronomické zážitky z Japonska.

teissing-fnlRozhovor

Foto: Creative Dock / Canva Pro / CzechCrunch

Gabriela Teissing, generální ředitelka Creative Docku

0Zobrazit komentáře

Jaká byla jejich první dovolená? Do jakých zemí s chutí vyrážejí dnes? Kolik je cestování stojí a jak vyzrávají na levné letenky? Na toto a mnohem více se v rámci letního formátu Karlínských 20 ptáme zajímavých osobností nejen českého byznysu. Sled otázek a odpovědí přibližuje ty, o kterých se u nás můžete běžně dočíst, v netradičním světle a dává nahlédnout pod pokličku jejich turistických zážitků.

Tentokrát na Karlínských 20 v cestovatelské edici odpovídá Gabriela Teissing, generální ředitelka Creative Docku. Ten se zabývá budováním firem a technologických projektů působící v Evropě a na Blízkém východě. Proto je cestování pro Teissing naprosto běžnou součástí pracovního života. Radí, jak přežít dlouhé cesty letadlem, prozrazuje, proč má ráda zámky, a jak si ideálně během roku namíchat dovolenou u moře a na horách.

***

Vzpomínáte si na svou první dovolenou? Jaká byla?
Mám v hlavě útržky obrazů a pamatuji si vůně. Bylo to Bulharsko, nespala jsem celou noc, letadlo letělo nad ránem. Pamatuji si, jak řvaly motory, pláž, trochu bahnité moře, vůně párků, které jsem jedla celou dobu, umělohmotné sandálky, na které byla fronta a které jsem si děsně přála. Měnili jsme pokoj, protože mojí sestru Lucku pokousali štěnice. Maminka nechtěla nic z našich věcí brát domů, abychom si nepřivezli štěnice s sebou, platilo to i pro mého plyšáka mončiči, ještě teď mě to bolí. Taková zážitková předrevoluční dovolená. Jednoduše nezapomenutelná.

Jak nejčastěji vypadala vaše dovolená s rodiči?
Můj tatínek není plážový a už vůbec ne zenový typ, takže jsme jezdili po sportovních dovolených. V létě to byla tenisová soustředění, v zimě lyžařská. Protože má tatínek rád historii, cestou po sportech jsme stavovali na hradech a zámcích, kde jsme museli absolvovat poznávací přednášku. Tenkrát mě to vůbec nebavilo, dneska se ráda někde občas stavím. Asi to na mně přeci jen zanechalo nějakou stopu. S maminkou a babičkou jsme jezdili v létě k vodě, a když to šlo, tak i k moři.

Který svůj pobyt v zahraničí považujete za nejlepší v životě a proč?
Říká se, že člověk se nejvíce učí z těžkých situací a zážitků. Saúdská Arábie je z tohoto pohledu nejlepším, co se mi mohlo stát. Jezdila jsem tam a stále občas jezdím za prací. Naučila jsem se, jak obrovské mohou být kulturní rozdíly, a jak násobně odlišné to může být pro ženu. Pochopila jsem moje omezení, které je dané tím, že jsem žena a vychovávaná v úplně jiném světě. Je to zvláštní pocit bezmoci. A vyžaduje to pokoru a kreativitu.

Kolikrát do roka si odpočinek v zahraničí dopřáváte?
Cestuji do zahraničí každý druhý týden kvůli práci. Když mám volno, tak často zůstávám doma v Česku a moc si to užívám.

gabriela teissig

Foto: Creative Dock

Gabriela Teissing, generální ředitelka Creative Docku

Zájezd, nebo dovolená ve vlastní režii?
Téměř na všechny dovolené jezdíme ve vlastní režii.

Raději do hor, nebo k moři?
Miluji oboje. V létě a v zimě hory, na jaře a na podzim moře. To je značka ideál.

Odpočinek, nebo aktivní dovolená plná zážitků?
Aktivní a společný čas s dětmi je pro nás důležitý, takže jezdíme za zážitky. Někdy jsem opravdu unavená, a to jsem pak schopná jet sama se psem, toulat se lesy a odpočívat.

Jaký je váš průměrný rozpočet na dovolenou?
Je nás pět a pes, a dovolené trávíme společně všichni, což je finančně hodně náročné. Zvlášť v posledních dvou letech, kdy cestování hodně zdražilo. Pak ale občas jezdíme třeba jen ve dvou na pár dní na kole a to neleze příliš do peněz. Takže to střídáme.

airport

Přečtěte si takéCestující mají nárok na víc. Za co všechno se vyplácí odškodnění?Cestující mají nárok na víc. Podívejte se, za co všechno se kromě zpožděného letu vyplácí odškodnění

Máte nějaký tajný dovolenkový hack, kde třeba ušetřit?
Také bych o nějakém ráda věděla. Já pravidelně utratím o hodně víc, než si stanovím.

Auto, letadlo, loď, nebo vlak?
Naše Ája, lovecký pes, je neodmyslitelnou součástí rodiny, takže často jezdíme autem. Druhá volba je letadlo.

Máte nějaký trik spojený s nákupem letenek?
Už se mi mnohokrát stalo, že jsem uvázla někde na letišti, a z normální cesty či skvělé dovolené se stalo něco, co již nechci opakovat. Takže se snažím vyhýbat některým letištím a některým leteckým společnostem. Spočítala jsem si, že teoreticky je to dražší varianta, ale prakticky vlastně ne.

Váš nejdelší let a co vám pomohlo jej přežít?
Na dlouhých letech cvičím, a to v pravidelných intervalech. Vypadá to sice divně, ale nejsem pak zlámaná. Nepiju žádný alkohol a jím střídmě. Asi nejvíce si pamatuji let z Frankfurtu do Tokia. Letěli jsme stále za světla přes severní pól.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak bojovat s jet lagem?
Když jedu na krátkou dobu, do jiné časové zóny, tak se pokouším nepředělávat na novou a držím si tu původní. Když jedu déle než na čtyři dny, tak první den jdu spát podle nové časové zóny, ať je to, jak je to. Při návratu dělám to samé a snažím se v letadle spát. Pokaždé se chovám až asketicky. Piju jen čaj, rozhodně žádný alkohol, jím jen lehká jídla a hodně spím.

Řešíte, se kterou leteckou společností poletíte?
Ano, to řeším.

Největší dovolenkový fuck-up?
Když bylo mému synovi deset let, jeli jsme na velkou a drahou dovolenou, na kterou jsme šetřili celý rok. Cestou na letiště mu upadl pas v taxíku na zem, a zapomněl ho tam. Pan taxikář zrovna končil, byli jsme jeho poslední zákazníci, odhlásil se a šel domů. Bez pasu jsem nemohli odjet, tak jsme jeli zpět domů. Museli jsme znovu koupit letenky, které na další dny nebyly, no byla to katastrofa. Nakonec jsme tam dojeli, ale třetina dovolené už byla v tahu, a byla to jednoznačně nejdražší dovolená v naší dovolenkové historii. Ještě dnes, když někam jedeme, tak mi můj syn svůj pas dává, i když je mu už šestnáct. Ještě dneska z toho má silné vzpomínky.

Kdy jste se na dovolené nejvíce bála?
Jsem zvyklá cestovat sama. Pokaždé, když jsem se bála, tak to bylo ve velkém cizím městě, když jsem se ocitla někde sama večer. Jednou jsem se opravdu bála v Manile, v Johannesburgu, a pak jednou v Rijádu. Dodneška nevím, zda to bylo oprávněné, ale pokaždé mi nebylo dobře.

voors-1

Přečtěte si takéNapříč přešel Nový Zéland. Je to návykové, říká Tim VoorsPřešel Nový Zéland i USA. Pacifická hřebenovka je jako Big Mac menu, má všechno, říká dálkový chodec

Nejlepší a nejhorší jídlo na dovolené?
V Japonsku jsem našla jak nejlepší jídlo, tak nejhorší. Zamilovala jsem si japonskou kuchyni, ale omylem jsem si několikrát objednala něco, co jsem opravdu nebyla schopná do sebe vpravit. Jsou to tak odlišné chutě, že to prostě nešlo. Japonci jsou mi v otázkách jídla velmi sympatičtí. Doma totiž skoro nevaří a chodí se najíst do restaurací. Já nejsem zapálená kuchařka, takže jsem se tam cítila výborně.

Země, kde byste si dokázala představit žít mimo Česko?
Jsem dost komunikativní, potřebuji kolem sebe lidi, se kterými si mám co říct, takže kdybych měla možnost, tak bych se rozhodovala podle toho, jestli takoví lidé někde jsou. V Evropě se mi líbí Švýcarsko, protože ačkoli se to nezdá, je dost kosmopolitní. Pak Londýn, mimo Evropu Kanada a USA.

Kam se chystáte na příští dovolenou?
Jedeme s kamarádkami na Šumavu, chodit a jezdit na kole.

Vytoužená destinace, kam byste se jednou chtěla podívat?
Cestuji moc ráda, takže můj list destinací je dost dlouhý. V blízké budoucnosti bych se ráda podívala do západní Afriky do Senegalu.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Cestující mají nárok na víc. Podívejte se, za co všechno se kromě zpožděného letu vyplácí odškodnění

O tom, že člověk může dostat kompenzaci za zpožděný let, se ví. Jaké jsou ale nároky za vysloveně zrušený let či ztracený kufr?

airport

Foto: Midjourney / CzechCrunch

Podívejte se, za co všechno se kromě zpožděného letu vyplácí odškodnění

0Zobrazit komentáře

Zatímco v letech 2020 až 2022 brázdilo oblohu mezi 56 až 106 tisíci letadel týdně, loni už to bylo 126 tisíc. A letos, v prázdninové špičce, letělo v celém světě v průměru za týden 137 tisíc letadel. Přetížený vzdušný prostor a také nedostatečný počet zaměstnanců na začátku léta zdržoval lety o hodiny. Zpožděné letadlo ale není nic výjimečného ani v klidnějších časech. Proto jsme dali v redakci dohromady několik základních otázek a odpovědi na ně – například kdy má cestující nárok na odškodnění, kam se v případě zpoždění obrátit nebo co dělat, když se ztratí kufr? Návod obstojí v jakékoli době.

Na koho se odškodnění vztahuje?

Lidé mají na odškodnění nárok zejména díky evropskému nařízení, zjednodušeně se vztahuje na dva typy cestujících. Zaprvé na všechny, kdo odlétají z Evropské unie. Zadruhé na ty, kdo naopak odlétají z jiných zemí do EU a využívají evropského dopravce. „V případě nepravidelnosti letu tak nárok na odškodnění nemá cestující, který letí například z USA do Česka přímým letem s dopravcem Delta Air Lines. Pokud by však letěl na totožné trase s dopravcem Air France, už by mu nárok na odškodnění vzniknout mohl,“ říká pro CzechCrunch David Jehne z advokátní kanceláře Jehne, Vodák, který se zpožděnými lety zabývá.

„Evropské nařízení platí bez výjimky pro všechny aerolinky, které mají sídlo v zemích EU, Švýcarsku, na Islandu a v Norsku. Zároveň platí pro všechny lety, které z tohoto prostoru odlétají,“ doplňuje Tomáš Večl z neziskové organizace OnlineMediator.cz. Podobná pravidla mimochodem platí i ve Velké Británii nebo v Turecku.

Jak velké musí zpoždění být, aby cestující dostal kompenzaci?

Odpověď na tuto otázku je velmi snadná, na odškodnění má nárok každý, kdo do cíle dorazí se zpožděním větším než tři hodiny oproti původně plánovanému času. „Za čas příletu je považován takový, kdy se otevřou alespoň jedny dveře letadla a cestující mohou vystupovat,“ upřesňuje Jehne.

parking_1-min

Foto: Letiště Václava Havla Praha

Letiště Václava Havla na pražské Ruzyni

Jak velké odškodnění může člověk dostat?

Sazba je pevně stanovená v rozmezí 250 až 600 eur, tedy bezmála šest a půl tisíce korun až 15 tisíc korun. Výše odškodnění se řídí vzdáleností mezi místem odletu a cílovou destinací. Pokud je vzdálenost mezi letišti kratší než 1 500 kilometrů, dostane člověk spodní hranici částky, tedy 250 eur. Tam, kde je vzdálenost delší než 1 500 kilometrů a kratší než 3 500 kilometrů, se vyplácí 400 eur. U letů delších než 3 500 kilometrů se odškodnění vyšplhá až na 600 eur.

„U letů s mezipřistáním je klíčová vzdálenost mezi místem odletu prvního letu a místem příletu posledního letu,“ říká Jehne. Podle Večla nicméně může dopravce za jistých specifických okolností snížit kompenzaci na polovinu. „Ale nebývá to obvyklé,“ dodává.

Za co všechno se odškodnění ohledně letu vyplácí?

Často se hovoří o vyplácení kompenzace za zpožděný let, odškodnění se ale netýká pouze něj. Nárok na kompenzaci vzniká i v případě, že se prodá víc letenek, než je letadlo schopné obsáhnout, a společnost pak odepře cestujícímu nástup na palubu proti jeho vůli i přesto, že měl potvrzenou rezervaci. „To je poměrně častá situace. Dopravce prodá více letenek, než je míst na palubě, protože předpokládá, že někteří cestující se k odbavení nedostaví,“ říká Jehne.

Nemusí se však jednat jen o přeplněné letadlo, nastávají i situace, kdy aerolinky z důvodu chyby v rezervačním systému o cestujícím vůbec nevědí. Nebo letecký dopravce uvede, že ke vstupu do cílové země je potřeba vízum, a tak cestujícího nepustí na palubu, jsou ale země, kdy je možné si vízum zařídit při příletu. I tehdy lze nárokovat peníze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co když se let úplně zruší?

Cestující má za určitých podmínek nárok na kompenzaci i tehdy, pokud dojde ke zrušení letu. Musí k tomu ale dojít méně než čtrnáct dní před odletem. V případě, že je let zrušen dokonce méně než sedm dní před plánovaným odletem a cestující se dostane do cíle jinak, má na odškodnění nárok už od chvíle, kdy se do destinace dostane byť jen o dvě hodiny později než s původním letem.

Tak jako tak však musí dopravce v případě zrušeného letu nabídnout volbu řešení – buď možnost přesměrovat zdarma na nejbližší let, nebo vrátit cenu letenky. „Evidujeme řadu případů, kdy dopravce let zruší a sám, bez dotazu na možné přesměrování, vrátí cestujícímu cenu letenky a tím má věc za vyřízenou. Dotyčný si pak musí koupit letenku novou. Ta však samozřejmě může být při nákupu na poslední chvíli i několikanásobně dražší. V takovém případě mají cestující nárok na proplacení rozdílu v ceně letenek,“ doporučuje Jehne.

Jaké má dopravce další povinnosti?

Za zpoždění se platí nejen kompenzace, letecká společnost musí splnit i další věci. Při čekání dvě hodiny a více musí zdarma poskytnout občerstvení. Pokud cestující čeká přes noc, musí mu zařídit také ubytování zdarma, a to včetně dopravy mezi hotelem a letištěm. „Pokud dopravce výše uvedené služby zdarma neposkytne, pak si cestující mohou tyto služby zajistit sami a nárokovat proplacení vynaložených částek po dopravci,“ říká Jehne. Aerolinka by měla zároveň proplatit škodu, když cestujícímu kvůli zpožděnému letu propadne ubytování nebo jiné předem rezervované a zaplacené služby.

Kdy na odškodnění člověk nárok nemá?

Zaklínadlo, kterým se letecká společnost může ohánět, jsou takzvané mimořádné okolnosti. O co jde? Případ, kterému nebylo možné zabránit, a to ani ve chvíli, kdy by byla přijata všechna přiměřená opatření. V zásadě jde o špatné počasí, ale například i uzavření letiště z důvodu stávky jeho zaměstnanců, může jít také o technickou závadu způsobenou srážkou letadla s ptákem a v některých případech o zpoždění způsobené řízením letového provozu. „Tyto důvody musí dopravce řádně prokázat. Mezi mimořádné okolnosti naopak nepatří běžná technická závada nebo stávka zaměstnanců dopravce,“ líčí expert z advokátní kanceláře. Postarat se o cestující, tedy poskytnout jim občerstvení a případně zařídit hotel, ale musí aerolinka v každém případě.

Dopravci nároky cestujících velmi často odmítají s odkazem na okolnosti, které se ukážou jako nepravdivé.

Co když se mi na cestě ztratí kufr?

Tabulkové odškodnění za ztrátu kufru neexistuje, to ale neznamená, že by cestující neměl nárok na nic. Hradí se totiž faktická škoda, která byla způsobena. Ovšem pozor, cestující tuto škodu musí prokázat, což je často složité. „Vstřícnost dopravců kompenzovat ztracená nebo poškozená zavazadla je trochu vyšší než kompenzovat zpožděné lety,“ říká Večl.

Pokud se zavazadla pouze opozdí, pak má cestující nárok na proplacení nákladů, které musel zaplatit, protože zavazadlo neměl. Může jít o nutný nákup základních hygienických potřeb, spodního prádla a podobně. „Po dopravci je možné požadovat i nemajetkovou újmu za způsobenou nepříjemnost. Řešit na dovolené nákupy spodního prádla namísto odpočinku na pláži není příjemnou záležitostí,“ říká Jehne s tím, že výše nemajetkové újmy je individuální.

Je potřeba mít pro nárok na odškodnění pojištění?

Nikoli. Ani kvůli zpožděnému letu, ani kvůli ztracenému či opožděnému kufru. Nárok na odškodnění mají i klienti cestovních kanceláří na charterových letech. „V případě, že jde o let v rámci zakoupeného zájezdu, lze žádat leteckou společnost o náhradu, nebo cestovní kancelář o slevu z ceny zájezdu. Platí, že by měl člověk chtít náhradu jen od jednoho z nich,“ líčí Večl.

Výjimkou jsou však cestující, kteří cestují zdarma nebo za běžné veřejnosti nedostupné ceny. Bude se tak jednat například o zaměstnance letecké společnosti, výherce letenek v soutěži a děti do dvou let, pokud cestují zcela zdarma.

cestovatelska-hackerka5

Přečtěte si takéCestovatelská hackerka radí, jak levně objevovat cizí zeměNa dva měsíce ve Francii jí stačilo 10 tisíc. Cestovatelská hackerka radí, jak levně objevovat cizí země

Kdo má za zpoždění letu odpovědnost?

Ten, kdo let provozuje. Běžně se stává, že na jeden let prodává letenky více leteckých dopravců, odpovědnost ale nese právě provozovatel letu. Kdo to je, se dá poznat například podle letenky, na které je většinou uvedeno „operated by“. Kompenzaci tak nelze vymáhat po někom, kdo je smluvní partner cestujícího, pokud let neprovozuje. „V tomto cestující často chybují a nároky uplatňují nesprávně,“ říká Jehne. Na provozující leteckou společnost by se lidé měli obrátit do šesti měsíců od data letu.

S kým zpoždění letu řešit?

Ideální scénář pro cestujícího je takový, že se obrátí na aerolinku, která mu prostě uhradí kompenzaci. „Dopravci ale nároky cestujících velmi často odmítají s odkazem na okolnosti, které se ukážou jako nepravdivé,“ říká Jehne s tím, že další běžnou taktikou společností je na žádosti cestujících vůbec nereagovat. V tomto případě je pak dobré obrátit se na advokátní kancelář – pod hrozbou soudního sporu dopravce velmi často svůj postoj přehodnotí. Cestující může zvolit pro pomoc různé neziskové organizace nebo webové portály. Ovšem i v tomto případě je potřeba dávat si pozor.

„Na trhu existuje řada komerčních společností, které slibují vymáhání nároku. Je ale potřeba pečlivě vybírat, moje osobní zkušenost je, že některé společnosti jen odešlou výzvu dopravci a tím jejich snaha končí. Pokud dopravce zaplatí, strhnou si provizi. Pokud nezaplatí, případ uzavřou a bez bližšího zkoumání rotace letadla, počasí a dalších relevantních okolností nutných k řádnému vyhodnocení případu nenabídnou vymáhání soudní cestou,“ líčí Jehne.

Před komerčními vymáhacími společnostmi varuje i Večl. „Zkoušejí vymáhat ve velkém, používají nefér praktiky a ve finále si vezmou třetinu z vymáhané částky. Přitom by často cestujícím stačilo vyplnit formulář na webu aerolinek nebo přijít k nám,“ říká zástupce neziskové organizace. Podle Jehneho dnes advokátní kanceláře řeší případy za srovnatelnou výši odměny jako vymahačské společnosti, zpravidla se jedná o podílovou odměnu z vymožené částky. Variantou je rovněž obrátit se na Úřad pro civilní letectví, aby jednání společnosti prověřil.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre