V Norsku se poprvé prodalo více elektromobilů než aut se spalovacím motorem. Teslu předběhlo Audi

audi-etron

Foto: Audi

Nejprodávanějším elektromobilem bylo loni v Norsku Audi e-tron

0Zobrazit komentáře

Nádherná jezera, hluboké lesy a temné fjordy zakusující se hluboko do zemské pevniny, to je obrázek, který se většinou vybaví, když se řekne Norsko. Ovšem tato severská země není rájem pouze pro milovníky přírody, je také zemí zaslíbenou elektromobilitě, která se pomalu ale jistě stává běžnou součástí tamního dopravního koloritu. Svědčí o tom i výsledky prodejů čistých elektromobilů, kterých se v loňském roce poprvé prodalo více než jiných druhů vozů.

Důvodů, proč se Norové vrhají elektromobilitě vstříc s otevřenou náručí, je hned několik. Nejenže se snaží přispět k ochraně tamní přírody, ale především je k tomu vybízí místní vláda a její daňový systém. Ten se řídí heslem „bohatým brát a chudým dávat“ s tím rozdílem, že namísto bohatých drží zkrátka majitele vozidel se spalovacími motory a chudé v tomto případě reprezentují elektromobilisté.

Norsko se netají tím, že by v zemi, která je paradoxně největším těžařem ropy v západní Evropě, rádo do roku 2025 zcela ukončilo prodej konvenčních vozidel se spalovacím motorem. Co je u nás nepředstavitelné, by ale na severu neměl být větší problém, jak dokládá nový rekord v podílu čistých elektrických vozů.

Z celkového počtu 141 412 prodaných nových vozů v Norsku v roce 2020 bylo hned 76 789 plně elektrických, což představuje podíl ve výši 54,3 %, uvedla s odvoláním na data Norské silniční federace agentura Reuters. Norové tak kupují čisté elektromobily častěji než vozy s benzínovými, hybridními či naftovými jednotkami.

tesla-model-3

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Vůbec nejsilnějším měsícem minulého roku byl pro elektromobily na norském trhu s novými vozy prosinec. Během něj se podíl prodaných elektromobilů dostal až na 66,7 %. Největší zájem byl v tomto měsíci o Model 3 od automobilky Tesla, který se stal na norském trhu i vůbec nejprodávanějším elektromobilem v roce 2019. Tuto pozici však vloni uhájit nedokázal a na druhé místo jej odsunulo elektrické SUV e-tron od Audi.

Nabízí se komparace s Českou republikou, kde není elektromobilitě ani zdaleka tak přáno. Pobídky ke koupi elektromobilu ze strany státu nejsou příliš výrazné. I proto se u nás podle statistik Svazu dovozců automobilů do listopadu minulého roku prodalo 2103 elektromobilů, což činí přibližně 1% podíl z celkového objemu nově prodaných vozů v Česku. Vůbec nejoblíbenějším elektrickým modelem byla Škoda Citigo-e iV, za kterou se drží modelové portfolio značky Tesla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Norsko se stalo historicky vůbec první zemí, ve které elektromobily zaznamenaly podobný úspěch. Nejedná se však o žádné velké překvapení. Trend obliby elektromobilů v severské zemi již několik let stoupá strmě vzhůru. Zatímco před deseti lety se pohyboval jejich podíl na prodejích okolo 1 %, v minulém roce se dostal již na 42,4 %. Tento trend by měl navíc nadále pokračovat a v roce příštím by podle některých odhadů mohl dokonce podíl překonat 65 %.

Fiat a Peugeot potvrdily obří fúzi za více než bilion korun. Stellantis bude čtvrtým největším výrobcem aut na světě

fiat500

Foto: Fiat

Elektrický Fiat 500

0Zobrazit komentáře

Světu automobilového průmyslu dosud vládli tři giganti – Volkswagen, Toyota a aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Nyní se jim rodí velký konkurent v podobě hráče pod názvem Stellantis. Ten je výsledkem obří fúze skupin FCA (Fiat Chrysler Automobiles) a PSA (Peugeot Société Anonyme), která dává vzniknout čtvrté největší automobilce světa s roční produkcí pohybující se okolo 8,7 milionu kusů vozidel.

Zatímco Chryslery a Jeepy jsou vyloženě americkou záležitostí, Fiaty a Alfy Romeo stavějí na italské vášni a Peugeoty či Citroëny se řídí francouzskou elegancí. Nic z toho však nebrání tomu, aby se tyto značky staly součástí jedné globální rodiny. O jejím vzniku se hovořilo během celého loňského roku, kdy mezi sebou zástupci FCA a PSA vyjednávali co nejlepší podmínky fúze.

Veškeré snahy byly následně urychleny současnou pandemickou situací, která se negativně podepsala na prodejích automobilů (byť ne všech), a proto bylo nutné jednat co nejrychleji. K završení plánů ovšem bylo také zapotřebí získat svolení od akcionářů obou společností, což se tento týden podařilo. Fúzi v celkové hodnotě 52 miliard dolarů (zhruba 1,1 bilionu korun) tak nyní nestojí nic v cestě.

Zvučná jména a úspory

Součástí nové firmy se stane hned čtrnáct automobilových značek – vedle výše zmíněných jde také o Opel, Dodge, Ram, DS nebo Maserati. Prodeje modelů, které pod těmito výrobci vznikají, by měly Stellantisu generovat roční tržby ve výši 203 miliard dolarů (přibližně 4,4 bilionu korun). Důležité jsou zároveň i úspory, které fúze přinese.

stellantis

Foto: PSA

Logo nově vzniklého koncernu Stellantis

Ty jsou vyčísleny až na pět miliard dolarů ročně (asi 106 miliard korun), přičemž značná míra ušetřeného kapitálu bude pramenit ze vzájemného sdílení know-how automobilek. Konkrétně až 40 procent všech úspor by mělo být dosaženo vzájemným sdílením platforem a pohonných jednotek mezi značkami.

Koncern navíc získá větší kupní sílu, kterou zoufale potřebuje pro investice do hybridních a elektrických technologií, bez nichž se žádná ze zakomponovaných značek do budoucna neobejde. To byl také jeden z důvodů rozhodnutí o sloučení, které napomůže plnit emisní limity, za jejichž nesplnění hrozí velké pokuty. Své o tom ví FCA, která se ve snaze vyhnout pokutám již dříve spojila s Teslou a za patřičnou úplatu využívala její zelené kredity.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Úspor by ovšem mohlo být dosaženo i jiným způsobem. Že do Stellantisu vstupuje čtrnáct značek, ještě neznamená, že v něm všechny také zůstanou. Již nyní se hovoří o prodeji (či rovnou zániku) některých z nich. Nejvíce se přitom mluví o legendárním Chrysleru. Automobilce se dlouhodobě nedaří a v současné době z jejích linek sjíždí pouze tři modely.

stellantis3

Foto: PSA

Carlos Tavares, CEO skupiny PSA, a Mike Manley, CEO skupiny FCA

star-wars-dobrovolnici-2

Přečtěte si takéTemná síla má zlaté srdce. Jak čeští fanoušci Star Wars pomáhajíTemná strana Síly má zlaté srdce. Záporáci ze Star Wars v Česku pomáhají nemocným dětem

Ztráta Chrysleru by byla další ranou pro Fiat Chrysler Automobiles, jež do celé fúze vstupuje jako slabší spoluhráč, kterého Peugeot Société Anonyme v podstatě pohltí. To ostatně dokazuje fakt, že do pozice generálního ředitele Stellantisu usedne dosavadní generální ředitel PSA Carlos Tavares.

Šest z jedenácti křesel představenstva bude navíc vyhrazeno představitelům PSA, kteří tak získají většinu. Mike Manley, stávající generální ředitel FCA, bude mít na starosti „pouze“ operace Stellantisu na severoamerickém trhu. Oficiální vznik Stellantisu je naplánován na 16. ledna, přičemž hned dva dny nato má být zahájen obchod s akciemi společnosti. Ty budou nabízeny na burzách v Miláně a Paříži a následující den i v New Yorku.