V telefonech ji má přes 1,5 milionu Čechů. Teď má aplikace Záchranka šanci se probít do Evropy

Filip Maleňák, tvůrce aplikace Záchranka

Foto: Záchranka

Když jde o život, rozhodují vteřiny. To moc dobře ví i Filip Maleňák, který stojí za mobilní aplikací Záchranka, díky níž si může kdokoliv v krizových situacích rychle vytočit operátora zdravotní služby a záchranářům automaticky poslat souřadnice, kde se nachází. Nyní se s ní tvůrci mají možnost rozšířit do několika dalších zemí Evropy.

Záchranka se stala vítězným projektem soutěže globální Nadace Vodafone, v rámci které může dosáhnout na miliony eur, jež by posloužily primárně na začlenění aplikace do systémů záchranářských služeb v Německu, Nizozemsku, Anglie, Španělsku, Itálii a dalších státech, ve kterých telekomunikační gigant Vodafone operuje.

„V první fázi půjde o implementaci do přibližně deseti zemí za předpokladu, že k tomu bude v daném státě vhodná infrastruktura i potřebná podpora a zájem ze strany tamního integrovaného záchranného systému,“ říká Maria Brindzáková z tiskového oddělení Záchranky a jako příklad dává Maďarsko, kde se to loni podařilo.

Pro autory jedné z nejužitečnějších aplikací, které můžete mít ve svém telefonu, ovšem nepůjde o zcela novou zkušenost. Vedle Maďarska totiž působí také v Rakousku i na Slovensku, kde Záchranka funguje ve specifických regionech. Především pak ve slovenských horských oblastech, kam se pravidelně vydává mnoho turistů.

zachranka

Výrazné červené tlačítko v aplikaci Záchranka

Foto: Záchranka

Rozšiřování napříč Evropou ovšem není to jediné, na co tvůrci Záchranky kladou důraz. Alfou a omegou aplikace je samozřejmě její funkčnost, která je dosud založena na stisknutí velkého červeného tlačítka, díky němuž se vytočí linka 155. Operátoři na druhé straně pak mohou osobě dávat instrukce, jak se zachovat, a vyhodnotí další postup.

Nedílnou součástí (a dost možná jednou z největších výhod) je pak automatické odeslání souřadnic záchranným týmům. Účastník nehody tudíž nemusí složitě popisovat, kde se nachází, což například v lesích nebo zapadlých oblastech může rozhodovat o životě a smrti, a záchranáři na metry přesně ví, kam mají vyrazit.

Úspěchu aplikace, kterou si za pět let existence stáhlo přes 1,5 milionu Čechů a denně ji využije zhruba 60 lidí, dopomáhá i relativně nová funkce v podobě videohovorů. Ty může aktivovat operátor tísňové linky a ujistit se, o jak závažnou nehodu jde, a podle toho přizpůsobit nasazení záchranářů. Do budoucna by ale Záchranka neměla sloužit jen pro přivolání pomoci k nehodě.

Vizí tvůrců je aplikaci ještě více doplnit o varovná upozornění, díky kterým mohou lidé eliminovat nebezpečí krizových situací na minimum. „Na začátku prázdnin budeme spolu s Horskou službou za podpory Nadace Vodafone a Generali České pojišťovny spouštět novou část aplikace zaměřenou na prevenci a předcházení úrazům a nebezpečí v horách,“ dodává Brindzáková.

Návštěvníci hor tak dostanou potřebné informace pro plánování pohybu v horském terénu – ideálně by měli vědět, kdy se blíží potenciální nebezpečí, a uzpůsobit své turistické plány. „Chystáme i takzvanou elektronickou knihu túr, která bude umět sama zavolat o pomoc v případě, kdy se člověk nevrátí v předem stanoveném čase,“ odhaluje Brindzáková.

zachranka1

Videohovor může pomoci v momentech, kdy jde o vteřiny

Foto: Záchranka

Čím dál více chtějí tvůrci pracovat i na zlepšování přenosů a například pro videohovory, kterých mělo být za poslední rok provedeno 150, zajistit přenos prostřednictvím sítě 5G. „Chceme na vylepšování pracovat komplexně. V případě zdravotnické záchranné služby je to celý proces od volání na nouzové číslo přes operační střediska a zásah záchranářů až po předání informací do zdravotnického zařízení,“ doplňují zástupci firmy.

Pokračovat bude také spolupráce s Mobilním rozhlasem na takzvaném Systému doplňkové výstrahy občanů (SDVO), kterou obě firmy odstartovaly předloni v listopadu. Po Praze, Brně a Plzni se systém loni rozšířil i do Karlových Varů a cílem je dostat jej i do celých krajů, kde by občany mohl informovat o situacích ohrožujících zdraví.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.