V Trutnově jezdí od února už jen autobusy s alternativním pohonem. Jde o další zelenou MHD v Česku
Zatímco v Praze začal jezdit tento týden první hybridní autobus, který kombinuje spalovací motor a elektromotor, trutnovská městská hromadná doprava bude od února už plně alternativní. V Trutnově budou jezdit pouze elektrobusy a autobusy na CNG, které nahradí tradiční diesely. Dobíjení elektrických autobusů zajistí jedna rychlodobíjecí stanice a čtyři klasické nabíječky.
Trutnovská městská hromadná doprava nabídne celkem sedm ekologických autobusů, jež mají přispět jak ke zlepšení životního prostředí, tak k modernizaci celé MHD. Konkrétně jde o čtyři elektrobusy značky Škoda 26BB, další tři jsou na stlačený zemní plyn značky SOR NBG 18. Elektrobusy pojmou celkem 65 cestujících, kloubové autobusy na CNG pak 144 lidí.
„Z Trutnova se dnešním dnem stává naprostý unikát v rámci celé České republiky, co se ekologizace a modernizace městské hromadné dopravy týče. Nová flotila autobusů je oproti klasickým vozům mnohem šetrnější k přírodě, což naši občané přivítají,“ vysvětluje Ivan Adamec, starosta města Trutnova. Kompletně zelenou městskou hromadnou dopravu už mají například také v Hranicích na Moravě nebo Novém Jičíně.
Dobíjení elektrických autobusů bude řešeno jednou rychlodobíjecí stanicí ABB o výkonu 150 kW, kterou dodává ČEZ ESCO, a doplňovat ji budou čtyři normální dobíjecí stanice Škoda. Aktivitu umožní čerpání dotačního titulu EU. Energii pro provoz dobíjecího areálu pro elektrobusy dodá Elektrárna Poříčí ze Skupiny ČEZ, která ročně vyrobí více než 200 milionů kWh ekologické elektřiny z čisté biomasy.
Kompletní modernizace trutnovské MHD
„Elektrobusy s dojezdem 200 kilometrů a denním nájezdem převyšujícím 300 kilometrů jsme vybírali zejména s ohledem na místní členitý terén a obtížné zimní podmínky. Při brzdění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a zpětně se dobíjí. Na sněhu zlepšuje jízdní vlastnosti zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi,“ říká Jindřich Poláček, předseda představenstva Arriva Východní Čechy, která se na projektu rovněž podílí.
Spolu s výměnou autobusové flotily navíc Trutnov zavádí také nový odbavovací systém, který přinese užitečné novinky pro cestující. Nově bude možné využít standardní bankovní karty pro nákup časových kuponů i jednoduchého jízdného s tím, že stávající dopravní karty Osnado zůstanou v provozu jen do konce své aktuální životnosti, poté je Trutnov vyřadí z provozu.
Instalace rychlodobíjecí stanice ABB je zatím v České republice unikát, protože jde o první tuzemskou instalaci. Rychlonabíječka umožňuje nabíjení o výkonu až 150 kW, což znamená, že většinu kapacity baterií elektrobusu doplní za několik desítek minut. Jedná se o nejmodernější nabíjecí stanici společnosti ABB, která by se postupně měla objevit i v dalších městech.