Vanilková sušenka místo kelímku. Novozélandské aerolinky mění jednorázové kelímky za jedlé

Nela VítováNela Vítová

airnz-edible

Foto: Air New Zealand

Aerolinky Air New Zealand na palubě testují jedlé kelímky

0Zobrazit komentáře

Velké i malé společnosti z různých koutů světa přicházejí se způsoby, jak bojovat za udržitelnější budoucnost naší planety. Nejčastějším způsobem je především snižování užití jednorázových plastů a s tím související využití ekologických materiálů, které je dokáží spolehlivě nahradit. Podobným směrem se teď vydala i novozélandská aerolinka Air New Zealand.

Ve spolupráci rovněž s novozélandskou společností Twiice vytvořili jedlé vanilkové kelímky, které by měly značně snížit odpad při letu. Nahradí totiž ty jednorázové.

Novozélandská aerolinka již nedávno přešla z obyčejných plastových kelímků na udržitelnější variantu, když vsadila na rozložitelné rostlinné kelímky, které do určité míry naplňovaly stanovené cíle. Zároveň s tím se snažila i své cestující podporovat v tom, aby si s sebou na palubu brali vlastní kelímky, které poté využijí na podávané nápoje.

airnz-edible2

Foto: Air New Zealand

Jedlé kelímky lze využít různými způsoby

Primárním cílem je však podle manažerky zákaznického servisu Air New Zealand, Niki Chaveové, zcela odstranit odpad ze skládek, respektive na ně žádný další nepřihazovat, a to by právě jedlé kelímky podle všeho mohly vyřešit. Kromě toho, že prý spolehlivě udrží obsah nápoje po potřebnou dobu, jsou i ideální variantou jako zákusek ke kávě i čaji, který by byl jinak podáván s nápojem.

Kelímky nejsou jen jedlé, ale podle ohlasů prvních cestujících prý i skvěle chutnají. Nejsou vyrobené z ničeho jiného než pšeničné mouky, cukru, vajec a vanilky, tedy vlastně obsahují stejné ingredience jako vanilková sušenka. Rozdíl je pouze v jejich tvaru, který je uzpůsoben tomu, aby se z něho dalo pít stejně jako z kelímku. Každá nádoba se samozřejmě svým tvarem lehce liší, ale to by pro cestující neměl být příliš velký problém.

vratislav-zima-synetech

Přečtěte si takéŠéf českého vývojářského studia Synetech píše z Bengalúru a Nového Dillí: I Indie má vlastní Silicon ValleyŠéf českého vývojářského studia Synetech píše z Bengalúru a Nového Dillí: I Indie má vlastní Silicon Valley

Otázkou však může být, jak vlastně kelímek udrží horký nápoj, aniž by se rozmočil. Podle všeho se cestující ale nemusí bát vylité kávy v klíně, protože kelímek vydrží minimálně po dobu konzumace nápoje. Ačkoliv jde bezpochyby o originální nápad, jedlé kelímky samozřejmě aerolinku nevyjdou levně. Na webu Twiice si je může pořídit kdokoliv v balení po šesti kusech za 23 dolarů (530 korun) nebo dva kusy za 10 dolarů (230), byť cena pro Air New Zealand bude v rámci spolupráce jistě nižší. Prozatím se nicméně posílají jen po Novém Zélandu.

twiice

Foto: Twiice

Balení šesti vanilkových kelímků vyjde na 23 dolarů

Cesta za udržitelnějším létáním

Nové jedlé kelímky jsou společně s dalšími menšími změnami součástí cesty za udržitelnější budoucností, o kterou Air New Zealand už nějakou dobu usiluje. Jen v letošním roce aerolinka na vybraných letech v business třídě do Severní Ameriky a Hongkongu zrušila malá plastová balení na omáčky a nahradila je znovupoužitelnými nádobami. Podle společnosti by se tak mohlo ročně dostat na skládky o 200 tisíc plastových balení méně.

Ve své výroční zprávě o udržitelnosti pak Air New Zealand zmiňuje i další informace o své cestě za udržitelnějším létáním. Aerolinky podle všeho překonaly svůj cíl z roku 2018, nahradit 24 milionů jednorázových plastových produktů udržitelnějšími alternativami. Stejně tak zrušily i jednorázové plastové lahve na vodu na vybraných letech, což by mělo ze skládek odstranit více než 460 tisíc lahví a snížením váhy samotné kabiny letadla potom i snížit uhlíkové emise o více než 300 tisíc tun ročně.

Zajímavým číslem je bezpochyby právě 8 milionů nápojových kelímků, které aerolinka ročně využije. Minimálně část z nich by do budoucna mohly nahradit zmiňované jedlé vanilkové kelímky, které Air New Zealand testuje.

airnz-edible3

Foto: Air New Zealand

Vanilkový jedlý kelímek

Podobně smýšlejí i další světové aerolinky, a to dokonce jedny z těch největších. V Americe se tímto směrem vydaly letecké společnosti Delta, American Airlines či United. Ačkoliv zatím nepoužívají jedlé kelímky, všechny neustále přicházejí se způsoby, jak snížit spotřebu jednorázových plastů a minimálně alespoň recyklovat využité neekologické odpady. Aerolinka United dokonce tvrdí, že je zcela první, která recykluje částečně využité hygienické produkty jako mýdlo nebo šampon díky spolupráci se společností Clean the World.

S tím, jak neustále přibývá množství denních letů, protože je třeba odbavit do různých částí světa více lidí, neustále roste snaha aerolinek snižovat svou ekologickou stopu jinými způsoby. Právě snižování spotřeby plastů a jiných materiálů a jejich náhradou za ekologické alternativy by mohlo dojít alespoň k částečnému snižovaní ekologické stopy v tomto průmyslu. Možná si tak vanilkové kelímky ke kávě brzy vychutnáme i na letech z Prahy do běžných evropských destinací.

Největší živá zeď Evropy. Londýn chystá novou majestátní budovu, která má pohltit až osm tun oxidu uhličitého ročně

Filip HouskaFilip Houska

citicape-house-4

Foto: Sheppard Robson

Chystaný londýnský Citicape House od studia Sheppard Robson

0Zobrazit komentáře

Existuje nespočet způsobů, jak se podílet na ochraně životního prostředí. Tím nejskloňovanějším je v posledních letech patrně eliminace jednorázových plastů, nicméně se vyskytují i různé metody pro alternativní generování energie a podobně. Své zastoupení má v této oblasti i architektura, respektive budovy, které nabízí víc než jen to, k čemu z podstaty slouží.

Jedna taková se právě začíná projektovat pod hlavičkou architektonické kanceláře Sheppard Robson a vyroste přímo v srdci Londýna. Jmenovat se bude Citicape House a její hlavní devizou nebude jen prostorová multifunkčnost, ale i důraz na ekologii – její fasáda totiž bude téměř celá obsypaná zelení.

Konkrétně se má jednat o zhruba 400 tisíc rostlin, chytře rozesetých mezi okny této jedenáctipatrová budovy, v níž se budou nacházet kancelářské prostory, pětihvězdičkový hotel, coworkingové zázemí, restaurace i spa. Díky takovému množství zeleně by měl Citicape House zachytit až osm tun oxidu uhličitého a vygenerovat zhruba šest tun kyslíku ročně.

citicape-house-1

Foto: Sheppard Robson

Speciální rozložení zeleně

„Raději než mít izolovaný blok zeleně, cítili jsme, že tento integrovaný záměr bude mít větší dopad na lokální životní prostředí a udělá z Londýna lepší místo k bydlení,“ komentuje Dan Burr, partner studia Sheppard Robson, pravděpodobně největší živou zeď v Evropě, která má celkem 3 716 metrů čtverečních

Celou věc pak zajímavým způsobem dotváří i samotné architektonické křivky. Papírově se nejedná o žádnou ryze moderní budovu (byť některá kritéria jako chytré zužitkování dešťové vody pro kropení zeleně nebo vyhřívání z udržitelných zdrojů splňuje). Naopak. Sheppard Robson vychází ze staré, původní budovy z válečného období a jen na ní dodělávají potřebné prvky. I proto působí retro dojmem.

citicape-house-7

Foto: Sheppard Robson

Citicape House z ptačí perspektivy

Terasa pro všechny

Jedním z hlavních segmentů Citicape House bude i majestátní terasa na samotném vrcholu jedenáctého, posledního patra. Ta má být nabízena pro širokou veřejnost jako místo, odkud je možné sledovat okolní londýnské scenérie během popíjení oblíbeného drinku z tamního střešního baru.

Na terase se budou navíc vyskytovat další rostliny, zpravidla ty chráněné, hodné pozoru. „Veřejné přístupné prostory a bohatý mix jejich využívání umožní lidem se tam zdržovat o večerech a víkendech, a to v přímé blízkosti k hlavní přepravní tepně,“ dodává Burr. Co se týče dokončení, Sheppard Robson věří, že půjde o záležitost roku 2024.

citicape-house-3

Foto: Sheppard Robson

Velká terasa

citicape-house-6

Foto: Sheppard Robson

Pohled přes ulici

citihouse-house-2

Foto: Sheppard Robson

Přesně okolo oken