Ve skladech Datartu hraje italská Opera. Balicí stroj, který denně zvládne 20 tisíc balíků a recykluje veškerý odpad
Vypadá jako takový menší vagon metra, ve skladu tuzemského prodejce elektroniky Datart v Jirnech několik kilometrů východně od Prahy ovšem neslouží na přepravu osob. Místo toho do černé, asi 15 metrů dlouhé krabice z jedné strany na dopravníku zajíždí zboží a na opačném konci pak vyjíždí automaticky a přesně na míru zabalené a připravené k odeslání zákazníkovi.
Samo o sobě už jen sledování pohybu zboží přes skleněná okna, jak jej robotické paže hezky balí, je uklidňující a překvapivě tichá podívaná. Mnohem zajímavější je však rychlost balení – za jednu hodinu dokáže původem italský stroj s názvem Opera zabalit devět set balíků, tedy přes 20 tisíc denně. A navíc recykluje veškerý odpad do formy výplňového materiálu.
Opera, kterou vyrábí společnost Panotec, nyní v Česku funguje jedna, a to právě v logistickém centru Datartu, kde jí zaměstnanci kvůli specifickému tvaru přezdívají „metro z Jiren“. Ostatně právě lidé jsou jedním z hlavních důvodů, proč se skupina HP Tronic, do níž Datart spadá, rozhodla do automatizace ve skladu investovat – na trhu je dlouhodobý nedostatek pracovních sil.
„Opera jako taková dokáže nahradit asi dvacet lidských operátorů ve špičce,“ pochvaluje si Michal Prádl, vedoucí logistického centra, podle nějž se však současní pracovníci ve skladu se o svoje místa bát nemusí. Stroj během nejnáročnějšího období, tedy aktuálně probíhající vánoční špičky, bude zastupovat práci agenturních pracovníků a sezonních brigádníků.
Dlouhodobý nedostatek pracovní síly obecně nutí e-commerce i klasické retailové hráče ve velkém investovat právě do automatizace. Mateřská skupina Datartu tak zdaleka není jediná, plán alokovat do automatizace procesů v následujících měsících a letech více než miliardu korun nedávno představil například i zakladatel a šéf online supermarketu Rohlík Tomáš Čupr.
„Jeden z důvodů je, že chceme být efektivnější, ale druhý důležitý důvod je, že nejsou lidé. I když jim zaplatíte dvojnásobek, lidé v zemích, kam expandujeme, často nechtějí pracovat manuálně. Pokud chceme dál růst, musíme do automatizace investovat,“ popsal strategii Čupr, který se s Rohlik Group kromě Maďarska, Rakouska a Německa chystá expandovat také do Itálie, Rumunska a Španělska.
„Za listopad 2020 jsme zabalili stejný objem zboží jako za rok 2019.“
„Pro investici do automatizovaného balicího stroje jsme se rozhodli v loňském roce, kdy jsme v pandemické době čelili enormnímu nárůstu online objednávek. To způsobilo obrovský tlak na logistiku, především na balení zásilek. Jen za listopadový měsíc roku 2020 jsme zabalili stejný objem zboží jako za celý rok 2019,“ popisuje současnou motivaci Libor Křížka, ředitel logistiky Datartu.
„Věříme, že balicí stroj je pro nás klíčovou investici pro hladší zvládnutí nadcházející vánoční sezony, zvláště pak v případě, že by se nakupování opět přesunulo online,“ doplňuje Křížka. Celá skupina HP Tronic přitom razí strategii „zautomatizovat vše, co zautomatizovat jde“.
Stroj Opera, který v tuzemsku od italského výrobce distribuuje česká společnost Packung specializující se na výrobu krabic pro e-shopy i velké automobilky, je ve skladu v Jirnech využívaný na balení hlavně menších druhů zboží o velikosti do několika desítek centimetrů a hmotnosti maximálně třiceti kilogramů, čímž dokáže zabalit 96 procent veškerých zakázek Datartu.