Velké novinky Tesly. Elon Musk jde vstříc masové elektromobilitě a s novými bateriemi chystá auto za půl milionu

tesla-musk-modely2

Foto: Tesla/CzechCrunch

Elon Musk a elektromobil Tesla Model Y

0Zobrazit komentáře

Tesla je právem označována za průkopníka elektromobility. V poslední době se však na její výsadní postavení začali dotahovat další výrobci, kteří si vzali za cíl sesadit Elona Muska z jeho pomyslného elektrického trůnu. Ovšem díky novinkám představeným během akce Tesla Battery Day to vypadá, že si kalifornská automobilka bude schopna udržet své postavení i nadále.

Když Elon Musk před časem tweetoval, že v úterý 22. září bude odhalena spousta zajímavých věcí a že to bude doslova šílené, zase tolik nepřeháněl (jak je občas jeho dobrým zvykem). Událost Tesla Battery Day, konaná v rámci odloženého výročního setkání s akcionáři, by se dala označit za velmi důležitý moment v cestě dopravního průmyslu vstříc masové elektromobilitě.

Na tento den se bude vzpomínat jako na představení 4680. Za tímto číselným označením se ukrývá zcela nová generace tvarově inovovaného bateriového článku, který si staré články Tesly přímo maže na chleba. Oproti nim totiž nabízí až šestkrát vyšší výkon a pětkrát větší energetickou kapacitu.

tesla-baterie-2020

Foto: Tesla

Bateriový článek od Tesly

V řeči čísel se jedná o článek o rozměrech 46 na 80 milimetrů, který by měl dojezdovou schopnost vozů zvýšit o 16 %, a to jen na úrovni samotného článku. Drew Baglino, viceprezident Tesly pro oblast pohonů a energetických řešení, proto uvedl, že by díky novým technologickým postupům a designovým změnám mohl inovovaný článek v budoucnu pomoci navýšit dojezd vozů o více než polovinu.

Článek nahradí stávající články 2470, které Tesla odebírá od Panasonicu. Výroba 4680 bude probíhat v závodě v Kato Road, přičemž do jednoho roku by zde Muskova automobilka chtěla vyrobit články o objemu 10 gigawatthodin. Do roku 2030 by se měl tento objem zvýšit na 3 terawatthodiny energie ročně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak ovšem Elon Musk poznamenal, aby bylo možné uskutečnit elektrický přerod světového vozového parku, je zapotřebí roční produkce nejméně 10 terawatthodin, a to po dobu 15 až 20 let.

Tesle se navíc podařilo navrhnout článek tak, že se díky efektivitě jeho výrobního procesu snižují náklady na 1 kWh o 14 %. I zde si Tesla klade za cíl postupem času snížit výrobní náklady na 1 kWh až o 56 %, čehož by mělo jít dosáhnout pomocí rozšíření podnikových továren či využíváním účinnějších materiálů v článku. Chce například omezit využívání problematicky těženého kobaltu.

Elektromobil od Tesly za půl milionu

Efektivnější a levnější bateriové články otevírají Tesle dveře ke zcela novým a především levnějším elektrickým modelům. Mělo by trvat přibližně tři roky, než se nová technologie dostane plně na trh, ovšem až se tak stane, má být elektromobilita opět výrazně dostupnější.

Tento fakt Tesla rovnou potvrdila oznámením příchodu nového modelu do svého portfolia, který by měl být nabízen už za 25 tisíc dolarů, tedy v přepočtu přibližně 575 tisíc korun. A to i přes původní Muskovo tvrzení, že se jeho automobilce nejspíše nepodaří vyrobit automobil s cenovkou pod 35 tisíc dolarů. Vývoj jde ale mílovými kroky kupředu.

tesla-tajemny-model2a

Foto: Tesla

Již dříve představená skica kompaktu, na kterém pracuje čínská pobočka Tesly

Novinka by měla představovat elektrický hatchback a zároveň nejmenší model v nabídce automobilky, jehož vývoj a výroba bude svěřena do rukou čínské Gigafactory. Podle již dříve uvedených informací by měl být vůz na jediné nabití nové generace bateriových článků schopen ujet přes 200 mil, tedy více než 320 kilometrů. Musk uvedl, že se novinka na trhu objeví za tři roky, přičemž je možné, že jsme ji již zahlédli na tajemné skice.

Ani tento model by neměl být ochuzen o plně autonomní schopnosti nabízené v rámci výbavy Full Self-Driving. Jak již název napovídá, tato výbava by měla automobilům propůjčovat plně autonomní schopnosti řízení, a jak nyní Elon Musk prozradil, stát by se tak mělo již za měsíc v rámci vypuštěné betaverze.

Rychlík jménem Model S Plaid

Tři roky jsou poměrně dlouhá doba. Tesla ji však zaplní řadou jiných příjemných novinek. Jednou z nich je již představený Cybertruck, na který podle aktuálních informací drží 600 až 700 tisíc předobjednávek. Masivní pick-up by měl dorazit i do Evropy, a to ve speciální verzi, která co nejvíce odpovídá evropským směrnicím.

Další novinkou je inovovaný Model S s přídomkem Plaid. O existenci tohoto modelu se ví již delší dobu, ostatně je držitelem neoficiálního rychlostního rekordu mezi elektromobily na legendární části Nordschleife na okruhu v Nürburgringu. Tu překonal v čase 7:13, čímž si podrobil i elektrický model Taycan od Porsche, který překonal hned o 29 sekund.

tesla-model-s

Foto: Tesla

Verze Plaid by měla být podobná aktuálnímu Modelu S

A podíváme-li se na technické parametry této novinky, není se čemu divit. Výkon 1 100 koňských sil, maximální rychlost 320 km/h a neuvěřitelná akcelerace z klidového stavu na rychlost 100 km/h v čase pod 2,1 sekundy. To jsou trumfy, o kterých si může nechat zdát i kdejaký hypersport. Navíc je k tomu potřeba přičíst i dojezd dosahující vzdálenosti přes 840 kilometrů.

Co se vzhledu týče, ten je nakonec trochu odlišný od testovaných prototypů a více se blíží aktuální podobě Modelu S, což může být pro někoho zklamáním. Kdo takové pocity postrádá, může si svůj Plaid již předobjednat. Je ovšem nutné počítat s tím, že se jej dočká nejdříve ke konci příštího roku. Cena automobilu začíná na částce 139 990 dolarů, v českém konfigurátoru pak na 3 789 900 Kč.

To nejdůležitější pro akcionáře

Nejenže Tesla včera stihla představit bateriový článek nového věku a dva modely, ale při setkání s akcionáři předložila i řadu zajímavých čísel týkajících se výroby. Ta hovoří o nárůstu počtu dodávek vozů Tesla v roce 2020 o 30 až 40 % oproti loňskému roku, a to i koronavirové pandemii navzdory. Musk očekává dodávky v počtu 477 až 514 tisíc kusů vozidel, což by naplnilo cíl, ve kterém si Tesla během letoška stanovila dodat půl milionu vozů. Dlouhodobým cílem je však produkce až 20 milionů vozů ročně.

tesla-berlinx

Foto: Tesla

Vizualizace chystané Gigafactory Tesly v Berlíně

Musk náběh na rekordní čísla potvrdil také ve svém dopise zaměstnancům. Zároveň uvedl, že pro překonání rekordů je nyní nutné napnout veškeré síly. Posledním rekordem automobilky byla dodávka 112 tisíc kusů vozidel v posledním kvartálu minulého roku. Pro třetí kvartál roku aktuálního analytici odhadují možnost dodání až 121 tisíc vozidel.

Do značné míry se na těchto pozitivních číslech odráží produkce továrny v Šanghaji, která je jedinou čínskou továrnou, kterou drží ze 100 % zahraniční vlastník. Musk potvrdil, že je pro úspěch Tesly zásadní, aby měl vlastní továrnu na každém kontinentu. Zatím si může odškrtnout Ameriku a Asii, ke kterým se již brzy přidá také evropská Gigafactory.

Futuristické křivky a pohon na vodík. Airbus představil letadla, se kterými chce změnit leteckou dopravu

airbus-zeroe4

Foto: Airbus

Airbus představil tři vodíkové koncepty, které představují budoucnost aviatiky

0Zobrazit komentáře

Budoucnost létání spočívá podle Airbusu ve vodíku. Jasně to demonstrují koncepty hned tří letounů, které navrhl tak, aby byly schopny uspokojit potřeby všech sektorů komerčního letectví. V tomto případě se navíc nejedná o snahu přitáhnout na sebe pozornost, ale dle jeho tvrzení o zcela reálné koncepty, jejichž produkční verze by mohly být nasazeny do provozu již v roce 2035.

Každý z nově představených letounů využívá coby primární zdroj energie vodík, ve kterém se pomalu ale jistě rýsuje jeden z dominantních stavebních kamenů dopravy budoucnosti. Nejenže je vodík v některých ohledech dokonce efektivnější než klasická fosilní paliva, ale je také daleko ekologičtější, a proto se stává perfektním nástrojem k plnění emisních závazků, které si řada společností v poslední době položila.

„Jedná se o historický okamžik pro komplexní odvětví komerčního letectví. Máme v úmyslu zaujmout vedoucí roli v nejdůležitější změně, jakou kdy toto odvětví zažilo. Pevně věřím, že použití vodíku, jak v syntetických palivech, tak jako primárního zdroje energie pro komerční lety, má potenciál výrazně snížit dopady letecké dopravy na klima,“ uvedl Guillame Faury, výkonný ředitel Airbusu.

airbus-zeroe5

Foto: Airbus

Tojice konceptů vodíkových letounů

První z konceptů budoucnosti představuje proudové letadlo označované jako případný nástupce modelu A320. Letoun je schopen na jediné natankování urazit vzdálenost přibližně 2 tisíce námořních mil, tedy téměř 4 tisíce kilometrů.

Díky tomu se jedná o ideální stroj pro mezikontinentální letecké linky, na kterých by byl schopen přepravit 120 až 200 pasažérů. Coby palivo by přitom sloužil kapalný vodík skladovaný v nádržích v zadní části letounu za přetlakovou přepážkou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Druhým představeným letounem je vrtulový speciál určený především k regionální přepravě. Tomu napovídá i plánovaná kapacita 100 pasažérů. I přes poměrně kompaktní rozměry je však tento letoun schopen urazit vzdálenost dlouhou 1 tisíc námořních mil, tedy téměř 2 tisíce kilometrů.

airbus-zeroe2

Foto: Airbus

Tradiční přepravní letoun určený pro dálkové lety

airbus-zeroe3

Foto: Airbus

Vrtulový speciál

Podobně jako u předešlého konceptu se i zde počítá s upraveným proudovým motorem, který by byl poháněn opět výhradně energií získávanou z vodíku. Jinak se oba letouny svou koncepcí v podstatě nevymykají klasickému pojetí proudových či vrtulových letadel.

Budoucnost do V

To ovšem neplatí o posledním konceptu, který můžeme zcela bez váhání označit za potenciálně přelomovou budoucnost letecké přepravy. Svým tvarem v mnohém připomíná nedávno testovaný véčkový letoun od aerolinek KLM. Určitá podobnost není nic překvapivého, jelikož je Airbus jedním z partnerů, kteří KLM s vývojem jeho letounu pomáhají.

Neobvyklý design křídel slévajících se do trupu pomůže nejen s lepšími aerodynamickými vlastnostmi, ale zároveň se díky němu nafoukne vnitřní kabina, do které se tak může pohodlně usadit na 200 cestujících. Netradiční prostor navíc umožňuje inženýrům konfigurovat interiér letounu v rozdílném uspořádání.

airbus-zeroe1

Foto: Airbus

Nejfuturističtější koncept od Airbusu s netradičně řešenou konstrukcí těla

V případě vodíkové verze tohoto letounu navíc bohatší vnitřní prostory znamenají i větší prostor pro uskladnění paliva, a tedy delší letové vzdálenosti. Airbus prozatím uvádí, že by měl i tento letoun disponovat doletovou schopností téměř 4 tisíc kilometrů.

Každý z konceptů představený pod komplexním označením ZEROe má potenciál stát se prvním dopravním přepravním letounem s nulovými emisemi na světě. K tomu je však zapotřebí nejen vůle samotného Airbusu, ale také aerolinek, letišť i vlád.

nikola-milton

Přečtěte si takéV čele automobilky Nikola končí její zakladatel. Řeší se, zda její vodíková auta a technologie vůbec existujíV čele automobilky Nikola končí její zakladatel. Řeší se, zda její vodíková auta a technologie vůbec existují

„Přechod na vodík jako primární zdroj energie pro takové koncepty letadel bude vyžadovat rozhodné kroky celého leteckého ekosystému. Spolu s podporou vládních a průmyslových partnerů se můžeme postavit této výzvě a otevřít cestu obnovitelné energii a vodíku k udržitelné budoucnosti leteckého průmyslu,“ řekl šéf Airbusu Faury.

Nakládání s vodíkem má svá specifika a vyžaduje například speciálně vybudovanou infrastrukturu na letištích. Zároveň bude zapotřebí zkoumat i jeho skladování přímo v letadlech. Proto chce Airbus příštích 14 let věnovat vyhodnocování dat, která mu budou tyto koncepty přinášet.