Věří jim fotbalová Sparta, teď oblečení prodávají na hokejovém mistrovství. Na dračku jdou Bob a Bobek
Česká firma Footballmania se stará nejen o to, aby měli sportovní nadšenci v čem fandit. Kromě prodeje zajišťuje i design a výrobu merche.
Sportovní fanoušek bez dresu je jako hokejista bez puku: základ dobrý, ale prostě tomu něco chybí. O to, aby měli lidé na právě probíhajícím hokejovém šampionátu vše potřebné k fandění, se stará česká firma Footballmania. Kromě samotného prodeje dresů a dalšího vybavení je enormní zájem hlavně o oficiální maskoty turnaje. To ale pro společnost není žádná novinka, spoléhá se na ni i česká fotbalová reprezentace, fotbalová Sparta Praha nebo hokejová Kometa Brno.
Praha, výstup ze stanice metra Českomoravská. Na eskalátorech směřujících vzhůru byste nenašli volný schod. Lidé se sunou směrem k O2 areně. Červeno-bílá lavina cestou míjí jednotlivce, dvojice i skupinky, které drží papírky, případně mobilní telefony, s nápisem: „Koupím lístek na zápas mistrovství světa.“ Někdo chce jeden, někdo dva, jiný dokonce pět.
Tak nějak to v těchto dnech vypadá, když hraje česká hokejová reprezentace. Mistrovství světa se do země vrátilo po devíti letech a ukazuje, že tento sport tu stále táhne. Národní tým po porážce Američanů bude hrát o medaile, turnaj útočí na vlastní divácký rekord a téměř jistě ho překoná. Fanouškovská zóna u stadionu se hemží lidmi v dresech národních týmů, ty české převažují. Protože se na ně po období s lvím logem Českého hokeje zase vrátil státní znak, na který se nevztahuje reklamní licence, zahlédnete kromě oficiálních uniforem i levnější, okopírované varianty.
O prodej oficiálních dresů stejně jako merche samotného šampionátu v čele s maskoty Bobem a Bobkem se stará právě Footballmania, která velikost akce cítí. „Jde o velké množství zboží a relativně krátký časový úsek, po který se může prodávat,“ vysvětluje pro CzechCrunch Tomáš Mikač z marketingového oddělení firmy, kde o práci neměli nouzi už měsíce před tím, než šampionát vůbec začal.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMuseli totiž přesvědčit sportovní reklamní agenturu Infront, aby ukázala právě na ně. Švýcarská firma spolupracuje ohledně mediálního pokrytí a marketingu s Mezinárodní federací ledního hokeje IIHF, která každoročně pořádá mistrovství světa, ale i s Německou fotbalovou asociací nebo nejvyšší italskou fotbalovou ligou Serie A. Ve svém oboru platí za špičku. Spolupráce nakonec vyšla a Footballmania na začátku turnaje očekávala v souvislosti s ním tržby až tři miliony eur (68,4 milionu korun).
Běžně přitom ve Footballmanii pracují spíše na dlouhodobých projektech, kterým kromě prodeje udávají i strategický a koncepční směr. „Většinově jsou to spolupráce, kdy nám je poskytnuta licence na ochranné známky a my zajišťujeme vše od designování produktů přes výrobu, logistiku, skladování a marketing až po prodej v kamenných obchodech a na online kanálech, včetně související zákaznické péče,“ vyjmenovává Mikač. Platí to třeba pro fotbalovou AC Spartu Praha, která letos vyhrála Fortuna ligu i pohár Mol Cup, nebo hokejovou Kometu Brno.
Mistrovství světa v hokeji, pro které firma zajišťuje samotný prodej, je ale jiná liga. Když se v roce 2015 konalo v Česku naposledy, navštívilo ho rekordních 741 690 lidí. Letos by měl padnout nový milník. Kvůli náporu na šampionátu museli ve Footballmanii rozšířit i řady brigádníků. Během několikatýdenní akce se jich zapojí až sto padesát. Podle Mikače ale nábor souvisí i s Všesokolským sletem, další velkou akcí, která se koná na přelomu června a července a u níž firma nebude chybět.
The mascot was going off. 😂🔥#MensWorlds pic.twitter.com/UhXbUrRgvR
— TSN (@TSN_Sports) May 21, 2024
E-shop i prodejní stany pod taktovkou Footballmanie v Ostravě a v areálu pražské O2 areny, kde český národní tým odehraje všechny zápasy, mají v nabídce trička, mikiny, čepice, klíčenky, puky a další předměty. Všechny s logem mistrovství světa. Kromě toho a dresů národních týmů ale zdaleka nejvíc táhnou králíci. „Očekávané bestsellery jsou jednoznačně maskoti,“ předpovídal už na začátku turnaje Mikač. Měl pravdu.
Bob a Bobek neřádí jen na tribunách během zápasů, táhnou i jejich plyšové varianty. Konkrétní prodejní čísla Mikač komentovat nechtěl. Firma nicméně ušaté duo netahá z bezedného klobouku kouzelníka Pokustóna a kvůli enormnímu zájmu je plyšáky aktuálně obtížné sehnat. Na rozdíl od ostatního zboží je například v oficiálním e-shopu nelze objednat online, a jsou tak k dostání jen v oficiálních stanech v Praze a Ostravě. Na e-shopu stojí jeden 30 eur (asi 741 korun).
Podle serveru Hokej.cz plyšáci v Praze poprvé došli pátý den šampionátu, minulé úterý večer. Ve čtvrtek odpoledne už měli být opět v prodeji, ale zase se rychle vyprodali. Podobně nedostatkovým zbožím by pro velký zájem měl být Bob s Bobkem i v Ostravě, napsal magazín Patriot. Oblíbili si je ale i v zahraničí a objevují se hlasy, že by zvířecí maskoti měli k hokejovému mistrovství světa patřit vždy, když se bude konat v Česku.