Vesmírný startup SpaceX dostal povolení na vynesení více než 4 tisíc internetových satelitů

falconheavy2
0Zobrazit komentáře

V druhé polovině února jsme informovali o tom, že vesmírný startup Elona Muska SpaceX úspěšně vynesl do vesmíru první prototypy satelitů Starlink, které by měly v budoucnu sloužit pro vysílání rychlého internetu na Zemi s maximálním pokrytím. Po pilotních testech nyní získává SpaceX zelenou od úřadu FCC na vynesení celkem 4425 kusů těchto satelitů z plánovaných 12 tisíc.

Polovinu z nich by pak Starlink měl mít ve vesmíru již během příštích 6 let s tím, že všech 4425 satelitů vynese mimo Zemi celkem 83 raket. Pokud bude většina misí úspěšná, předpokládá se, že dostane SpaceX povolení i na start zbývajících satelitů. Důvodem pro toto rozdělení je fakt, že první várka satelitů bude operovat ve větší výšce a zároveň na jiné frekvenci než ty zbývající.

sf1

Přečtěte si takéCisco poskytne 50 milionů dolarů na pomoc lidem bez domova v okolí Silicon ValleyCisco poskytne 50 milionů dolarů na pomoc lidem bez domova v okolí Silicon Valley

Každý ze satelitů by měl pokrýt oblast zhruba 1060 kilometrů z výšky 1150 kilometrů a váha každého z nich by neměla překročit 500 kilogramů. Všechny satelity by pak měly být schopny zajistit internetové připojení s odezvou pouhých 7 milisekund. Testovací satelity momentálně operují ve výšce 625 kilometrů a připojeny jsou ke třem různým testovacím stanicím na Zemi.

falcon9

SpaceX je tak vůbec první americkou společností, která získala povolení k realizaci takto složitého a dlouhodobého projektu. Muskův startup nicméně může díky velkému množství ostatních misí snižovat náklady tím, že satelity vyšle souběžně s dalším nákladem v prázdném prostoru, což mu dává další výhodu oproti konkurenci, která je ve zdržení právě kvůli ceně startů.

Tichá konkurence v pozadí

Pro srovnání například Samsung v roce 2015 oznámil svůj plán vyslání 4600 kusů satelitů, které by měly operovat ve výšce 1400 kilometrů a být schopny zajistit internet pro 5 miliard obyvatel na Zemi s datovou kapacitou 200 GB za měsíc pro každého. Naopak firma OneWeb, do které investoval i miliardář Richard Branson, chce mimo zemského povrchu pokrýt internetem například i soukromá a komerční letadla.

Foto: SpaceX

Facebook přestává pro cílení reklam umožňovat využití dat třetích stran

838D8A6C-7147-43B8-AFBD-5316E1E102CB
0Zobrazit komentáře

Facebook se v posledních týdnech snaží naplno dostat ze svého skandálu ohledně poskytnutí dat o uživatelích společnosti Cambridge Analytica, která je měla využít například k ovlivnění amerických prezidentských voleb. V souvislosti s tím vydal omluvné prohlášení, dočasně pozastavil představení svého chytrého domácího reproduktoru a čelil hnutí pro mazání účtů z Facebooku, které využil například Elon Musk ke smazání facebookových profilů Tesly či SpaceX. Nyní jde ale Facebook ještě o něco dále.

V rámci své reklamní platformy, ve které je možné mimo dat samotného Facebooku i napojení na data třetích stran, americký gigant právě tuto funkci odstraňuje a bude k reklamním účelům nabízet pouze svá data. S daty třetích stran bylo možné pro lepší zacílení využít například informace z různých dotazníků, veřejných záznamů, věrnostních karet v obchodech nebo zájmu o nákup auta či domu.

kosik

Přečtěte si takéOnline supermarket Kosik.cz končí v Brně, Ostravě a Olomouci. Rozvozy posílí v PrazeOnline supermarket Kosik.cz končí v Brně, Ostravě a Olomouci. Rozvozy posílí v Praze

Program, který běžel takřka 5 let, byl pro určitý typ inzerentů velmi užitečný, protože jim ve výsledku dovolil dostat se k hodně specifickým skupinám zákazníků a zvýšit tak potenciální konverzi. Facebook ale tvrdí, že většina zadavatelů reklamy stejně využívá přímo jeho data a že to tak většinu z nich žádným způsobem neovlivní. Ti, kteří ale chtějí využívat další data, mimo těch od Facebooku, mohou použít vlastní zdroj.

fbprivacy

Screenshot

Přečtěte si takéChcete cítit volant formule v rukou? Pusťte si haptický trailer F1Jaké to je cítit brnění volantu formule v rukou Brada Pitta? Pusťte si první haptický trailer

Mimo těchto změn se také největší sociální síť světa zaměřila na usnadnění přístupu k nastavení soukromí, které dostalo nový design a jasnější popis, na co by se měl uživatel zaměřit. Zároveň začne více hlídat, jaká data jsou odesílána aplikacím třetích stran, umožní smazání jakýchkoliv nasbíraných osobních údajů v přehledném rozhraní, od fotografií, přes příspěvky a komentáře, až po údaje o vlastní osobě. Těmito kroky chce Facebook získat zpět ztracenou důvěru svých uživatelů.

fbprivacy2

Foto: Facebook