Větší než Minecraft. Herní hit Roblox umožňuje hráčům vydělat miliony a burza ho teď ohodnotila na 45 miliard dolarů

Roblox patří mezi nejpopulárnější online hry současnosti

Foto: Roblox

Na první pohled méně líbivá napodobenina známého Minecraftu. Ve skutečnosti fenomén, který zdánlivého konkurenta poráží v popularitě i penězích, jež se kolem něj točí. To je Roblox, nesmírně populární videohra – nebo lépe řečeno rozsáhlá herní platforma – která svým uživatelům umožňuje hry vytvářet, a dokonce na nich vydělávat. Po rekordně úspěšném roce Roblox ve středu vstoupil na newyorskou burzu, kde jeho akcie zakončily den na ceně 69,50 dolaru (1 530 korun) s celkovou valuací firmy v hodnotě 45 miliard dolarů (990 miliard korun).

Že Roblox neznáte? Dá se to pochopit, nejspíš už nejste dítě školou povinné. Především na nejmladší generaci hráčů tato kreativní platforma totiž cílí. A je to od jejích tvůrců sázka na jistotu, v uplynulých letech totiž Roblox strmě rostl. Už předloni dokonce počtem aktivních uživatelů překonal slovutný Minecraft. Nyní zaznamenává téměř 200 milionů hráčů měsíčně – a rekordní finanční výsledky.

Není proto divu, že v lednovém neveřejném investičním kole vybral Roblox 520 milionů dolarů, v přepočtu 11,5 miliardy korun, při ceně 45 dolarů (990 korun) za akcii. Zároveň byl už tehdy ohodnocen na úctyhodných 29,5 miliardy dolarů (660 miliard korun). Zájem investičních fondů jako Altimeter Capital nebo Dragoneer Investment Group přišel po nesmírně povedeném roce 2020, během kterého odhadovaná hodnota Roblox Corporation narostla sedmkrát.

roblox-facility

Roblox nabízí obrovské množství herních možností

Foto: Roblox

V loňském únoru činila valuace Robloxu čtyři miliardy dolarů (90 miliard korun) a firma od různých investorů, mezi kterými byla například Warner Music Group, vybrala přibližně třetinovou částku ve srovnání se začátkem letošního roku. Následně však pandemie přikovala mladé hráče k obrazovkám, což se projevilo 82% meziročním nárůstem tržeb na částku 923 milionů dolarů, zhruba 20,5 miliardy korun.

S takto impozantními čísly Roblox Corporation vstoupila ve středu na burzu. Podobně jako Slack či Spotify zvolila přímý úpis a pod tickerem RBLX se její akcie začaly na newyorské burze obchodovat za cenu 64,50 dolarů (1 420 korun) a den ukončily na částce o pět dolarů vyšší. Jak uvádí CNBC, výsledkem je tržní kapitalizace 38,26 miliardy dolarů (840 miliard korun), která spolu s tzv. restricted stock units, tedy akciemi drženými firmou například pro zaměstnanecké opce, dává již zmiňovanou celkovou hodnotu téměř jednoho bilionu korun.

Podle magazínu PC Gamer tak firma předčila dokonce i některá z největších jmen herního průmyslu. Nižší kapitalizaci mají například Ubisoft, jenž stojí za tituly Assassin’s Creed a Far Cry, Take-Two se sérií Grand Theft Auto, ale i CD Projekt, autoři herního Zaklínače nebo kritizovaného, ale úspěšného Cyberpunku 2077. To není vůbec špatný výsledek na hru, která vznikla před patnácti lety a v očích mnoha lidí zůstává navzdory úspěchům a rozmanitosti jen předškolní variací na Minecraft.

Miliony her ve hře

Právě s Minecraftem bývá Roblox často srovnáván, ale styčných bodů oba tituly nemají tolik, jak se může zdát. Stylizovaná, dětskou stavebnici připomínající grafika totiž u obou her skrývá výrazně jiné principy. Zatímco v Minecraftu hráči obvykle popouštějí uzdu své kreativity v rámci dané kostičkové mapy, v níž získávají suroviny, budují více i méně impozantní stavby, případně čelí nástrahám fantasy světa, Roblox tento koncept aplikuje o úroveň výš.

Ve svém jádru je totiž Roblox nástrojem, pomocí kterého si lidé vytváří hry vlastní. Jistě, i Minecraft umožňuje fundamentální proměnu své hratelnosti, v době amerických prezidentských voleb například posloužil ke vzdělávacím účelům, jindy zase hostil bombastický virtuální koncert, nedávno v něm pražští studenti postavili svou školu. Ale Roblox je ze své podstaty skládačkou různých, uživateli vytvořených her a hříček.

Měsíčně tak skoro 200 milionů hráčů na mobilních telefonech i stolních počítačích „hraje Roblox“, ale ve skutečnosti si pár milionů hraje na policisty a zloděje, další stovky tisíc se starají o virtuální rodiny a zvířátka, případně se kooperativně pokoušejí upéct pizzu. Anebo se jinak baví v některé z milionů her – či spíše zážitků, jak je Roblox sám nazývá – které jsou k mání.

baszucki_david_1-min

David Baszucki, šéf Roblox Corporation

Foto: Roblox

Skutečný úspěch a aktivní základnu má samozřejmě jen zlomek z nich. A i pro ty nejpopulárnější platí, že s plnohodnotnými videohrami, a to i od menších a nezávislých studií, se kvalitou či možnostmi mohou měřit jen stěží. Přesto je široká nabídka her vytvořených v Robloxu ukázkou kreativní síly a potenciálu celé platformy.

Sedm miliard pro hráče

Méně zkušeným nebo mladším hráčům prostřednictvím relativně přístupných nástrojů Roblox nastíní základy skriptování, programování a dalších disciplín nezbytných pro vývoj hry. Těm zkušenějším pak dává možnost přímo vydělat. Za skutečné peníze si lidé ve hře kupují virtuální herní měnu, takzvané robuxy. Ty utrácí za předměty a doplňky, část ceny pak putuje autorům tohoto obsahu. Jen za rok 2020 se prodaly robuxy v hodnotě 26 miliard korun.

Dnes již nijak výjimečný systém herních mikrotransakcí nicméně v případě Robloxu produkuje pozoruhodná čísla. V uplynulém roce na tvorbě herního obsahu vydělalo přes 4 300 uživatelů v přepočtu téměř 7,3 miliardy korun. Jak se zmiňuje v prospektu společnosti, oproti předloňským výplatám šlo o více než 200% nárůst.

roblox

Nabídka uživateli vytvořeného obsahu je na Robloxu obrovská

Foto: Roblox

Tvůrců je samozřejmě řádově víc, ale pro směnu získaných robuxů na dolary je kromě registrace v programu pro vývojáře nutné utržit ročně alespoň 100 tisíc robuxů neboli 350 dolarů (7 700 korun). Přes 10 tisíc dolarů, tedy 220 tisíc korun, vydělala přibližně čtvrtina registrovaných. A na desetkrát vyšší částku – více než 2,2 milionu korun – dosáhly či ji přesáhly tři stovky autorů.

To, co pro mnohé začalo jako koníček, se pro ně zakrátko stalo možností výdělku. A následně prvním krokem pro založení větších a neuvěřitelně kreativních herních studií na naší platformě,“ říká pro CNBC o výdělečném fenoménu CEO Roblox Corporation Dave Baszucki.

Virtuální vize

Baszucki je spoluzakladatelem Robloxu, současný šéf položil základní kámen s kolegou Erikem Casselem už v roce 2004. Oba dříve spolupracovali na vývoji softwaru pro výuku fyziky a právě ten jim byl pro nově se rodící hříčku inspirací. Po několika betaverzích – a změnách jména – pak o dva roky později vydali první verzi hry.

Když jsem viděl, jak nadšeně děti pracovaly s naším ukovým programem, začal jsem přemýšlet o celé platformě. Vždy mě bavily různé stavebnice, navíc jsem si uvědomoval potenciál softwaru ve 3D. Bylo mi jasné, že je tu příležitost na vytvoření něčeho, kde hráči budou moci sdílet a tvořit zážitky společně,“ vzpomínal v roce 2016 Baszucki na počátky Robloxu v rozhovoru pro Forbes.

roblox-wildwest

V Robloxu se můžete chopit několika herních rolí

Foto: Roblox

To už byl Roblox úspěšným titulem s tržbami v řádu desítek milionů dolarů. Stále sice v popularitě zaostával za Minecraftem, jeho tvůrce však už před pěti lety prorokoval slibnou budoucnost: „Roblox vznikl před Minecraftem a roste mnohem rychleji. Je velice pravděpodobné, že ho během několika let ho v aktivních uživatelích překonáme.“ Jak předpovídal, tak se v roce 2019 stalo. A vstup na burzu ukazuje, že Roblox v tempu nepolevuje.

Oslavy současného úspěchu se však oba spoluzakladatelé nedočkali. Cassel v roce 2013 podlehl rakovině. Společnou vizi však Baszucki nese dál. Od začátku totiž autoři považovali Roblox za společenskou platformu, nejen pouhou hru. „Tohle je sen, který se s námi táhne už mnoho let, sahá až do dob prvních komunit fanoušků sci-fi. Chceme vytvářet virtuální svět,“ řekl v rámci akce GamesBeat Summit 2021 pořádáné serverem VentureBeat.

Podobně jako s ekonomickými úspěchy, také v naplňování neobyčejné vize Robloxu paradoxně pomohla složitá situace způsobená koronavirem. „Lidé ve hře dělají všechno možné. Hrají si, ale také si jen povídají a prostě tráví společně čas. Nebo pořádají narozeninové oslavy. V dnešní nelehké době používají Roblox k tomu, aby zůstali v kontaktu,“ dodává Baszucki. Inu, kdo si hraje, nezlobí. A možná i vydělá.

Editor a redaktor CzechCrunche. Má rád hry.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.