Vizi městských vzdušných taxíků přebírají velcí hráči. Do vývoje šlape Airbus, BMW i Hyundai
Létající taxíky by se měly stát brzy realitou. Jejich vývoj není jen v rukou startupů, ale i velkých firem, které zajímá také třeba vodíkový pohon.
Ještě před pár lety byla myšlenka vzdušných taxíků vizí, které se věnovaly jen začínající startupy. Potenciál malých elektrických letounů s kolmým vzletem a přistáním, vozících pasažéry nad městy, si však začali postupem času uvědomovat i ti největší hráči sektoru dopravy. Patří mezi ně BMW, Hyundai či Airbus, kteří nedávno představili čerstvé plody svého vzdušného vývoje.
Airbus tento měsíc ukázal svou nejnovější koncepci vzdušného taxíku určeného k přepravě čtyř osob. Stroj pojmenovaný CityAirbus NextGen by měl být schopen letět rychlostí až 120 kilometrů za hodinu a na jedno nabití zvládnout přibližně 80 kilometrů. Letoun má rozpětí křídel přes 12 metrů a ve vzduchu jej drží 16 elektromotorů roztáčejících osm vrtulí.
Firma při představování svého výrobku přislíbila, že udrží jeho hluk pod hranicí 70 decibelů, což se jí také podařilo. Letoun je tak podobně hlučný jako fén či vysavač. Slavný evropský výrobce ho koncipuje pro velká města, přičemž se nemá omezovat jen na komerční přepravu osob či ekoturistiku, ale chce být nápomocný například i při poskytování lékařských služeb.
Svůj letoun by společnost chtěla provozovat v Itálii, Norsku a Japonsku a také v některých regionech Latinské Ameriky a Německa, ve kterém už probíhá jeho testování. Náš západní soused je rájem projektů spojených se vzdušnými taxíky. Pochází odsud i firmy jako Lilium či Volocopter, které taktéž vyvíjejí tento typ dopravního prostředku. A tématem vzdušných taxíků se zabývá i BMW.
Mnichovská automobilka spolupracuje se švýcarským startupem Sirius Aviation, který nedávno představil vůbec první vzdušný taxík na vodíkový pohon. Právě ve vodíku Švýcaři vidí obrovský potenciál díky schopnosti nabídnout delší dolet a větší účinnost než konkurenční stroje pracující s elektrickým pohonem.
Společnost uvádí, že stroj Sirius by měl být schopen uletět 1 850 kilometrů a dosahovat rychlosti až 520 kilometrů v hodině. Přitom by měl generovat až o 95 % méně hluku než klasická helikoptéra. Zpočátku by se měly na trh dostat dvě varianty: jedna určená k přepravě tří cestujících a druhá pro pět pasažérů.
Cílem Švýcarů je dostat stroj do vzduchu už v příštím roce a v tom následujícím získat potřebné certifikace. Pak už by nemělo nic bránit zahájení komerčních dodávek, které chce startup spustit nejpozději v roce 2028.