Vlakem na pražské letiště přes nový terminál. O svou spotřebu se postará sám díky energii slunce
Nová pražská vlaková zastávka se bude jmenovat Dlouhá Míle. Bude součástí trasy do Kladna a povede z ní odbočka na letiště.
Železnice vedoucí na pražské letiště se vždycky zdála být na míle daleko. Je paradox, že jedna ze stanic bude právě tomuto čekání tak trochu vzdávat hold. Konkrétně půjde o Dlouhou Míli, která nyní získala svoji podobu. Na letiště by se vlakem mělo začít jezdit v roce 2028. A to i přes budovu, kterou navrhl ateliér Pavlíček Hulín architekti.
Vlak bude na Dlouhé Míli zastavovat poblíž přistávací dráhy letiště, obchodního centra Šestka a také nedaleko Pražského okruhu, tedy vnějšího silničního obchvatu kolem metropole.
„Vznikne tak nový dopravní uzel, který vytvoří důležité propojení železnice se silniční dopravou, městskými i příměstskými autobusy a výhledově i s tramvajemi,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. U terminálu by i z toho důvodu mělo vzniknout nové parkoviště P+R.
Podoba stanice vzešla z architektonické soutěže, v níž uspěl návrh od Pavlíček Hulín architekti ve spolupráci se společností AFRY, která měla na starosti technickou proveditelnost návrhu. Ten podle architektů plně využívá potenciál terminálu nejen jako dopravního uzlu, ale také jako cílového bodu případného budoucího stavebního rozvoje v okolí.
„Naší prioritou je funkčnost, bezpečnost, snadná orientace, intuitivnost, plynulost pohybu a rychlost přestupů. Dále kvalita a atraktivita prostředí, které motivují k využívání hromadné dopravy,“ uvedl Jiří Pavlíček z ateliéru. Pavlíček Hulín architekti spolu s AFRY pracují mimochodem i na novém nádraží v Mladé Boleslavi.
Střecha budovy, jak ji architekti představili, je dominantou celého návrhu a připomíná plášť vlnící se nad zemí. Její výška se mění podle toho, jakou funkci mají jednotlivé části projektu. Nejníž je nad autobusovými nástupišti, pak postupně stoupá k hlavnímu vstupu na vlak.
„Umožňuje pohodlně přestoupit suchou nohou a zároveň cestující vede,“ doplňuje Pavlíček. Střecha má funkci jakéhosi intuitivního navigačního systému. Architekti chtěli, aby byla orientace po terminálu co možná nejjednodušší. A zároveň aby mezi autobusem a vlakem byla krátká vzdálenost. To se podařilo naplnit pro tři čtvrtiny přestupů.