Vsadím se, že do pěti let poletí Čech do vesmíru. Bude to pro nás obrovský skok, říká Jan Spratek
Jan Spratek popularizuje vše vesmírné – a evropské. „Sama NASA otevřeně říká, že se bez Evropské kosmické agentury neobejde,“ říká.
Jan Spratek, odborník na kosmonautiku a popularizátor všeho vesmírného
Jsou lidé, které je radost poslouchat. Jan Spratek je jedním z nich. Pracoval ve vzdělávací kanceláři Evropské kosmické agentury, nyní působí jako odborný pracovník v Planetum, pod nějž patří pražské planetárium a obě pražské hvězdárny. Poutavou formou vysvětluje i vesmírně složitá témata. V rozhovoru pro CzechCrunch například poodhaluje budoucnost, v níž bude Česko hrát čím dál tím větší roli. „Už teď český vesmír jede. V kontextu průmyslu nebo akademické sféry opravdu funguje velmi dobře,“ říká. A dokonce by mělo být ještě lépe.
Vesmírný popularizátor Jan Spratek hovoří nejen o vesmírném Česku, ale třeba i o rozdílech mezi americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA) a Evropskou kosmickou agenturou (ESA). Ale nemyslete si, že by se druhá jmenovaná jen krčila ve stínu první: „Evropa sice nedělá tak sexy věci, jenže jsou neskutečně nepostradatelné, dokonce pomáhají zachraňovat životy. Samotná NASA naprosto otevřeně říká, že se v mnoha ohledech bez ESA neobejde.“
S odborníkem na věci kosmické jsme se potkali v prostorách Fakulty elektrotechnické ČVUT. Jejím studentům Spratek pomáhal s vytvořením aplikace pro virtuální realitu, která zamíří do škol a po jeho rekonstrukci i do pražského planetária. Hráči se v ní zhostí rolí astronautů na Mezinárodní vesmírné stanici, kteří v realistickém prostředí řeší úkoly svých skutečných protějšků. I taková hříčka je podle Spratka jedním z krůčků, které Česko v následujících letech nasměrují ke kosmickému boomu.
„Protože to nadšení pro vesmír je nejdůležitější. Začíná to tím zasíváním semínek. U sledování startů raket s kamarády nebo u společného hraní vesmírné únikovky ve virtuální realitě. A za pár let tu budete mít seniorního inženýra, který český vesmírný průmysl posune kupředu,“ předpovídá Spratek. Kromě toho mluví i o dalším českém astronautovi, o logu NASA na levných trenkách nebo o tom, jak by natočil Armageddon 2.
Pozorujete za ty roky v oblasti popularizace vesmíru, že se zájem a znalosti lidí zvyšují? Třeba i s tím, jak se v odvětví angažují firmy jako SpaceX?
Já vám to řeknu takhle – za celou dobu, co se popularizaci a vzdělávání v kontextu vesmírných technologií věnuji, si dělám statistiku, jaká je obeznámenost české veřejnosti s jednotlivými subjekty. O NASA se ani nemusíme bavit, tam je to prakticky sto procent. Každý zná americkou NASA. Ale třeba co se SpaceX týče, tak tam je velmi dobře pozorovatelné, jak se znalost lidí zvyšuje. A je to pochopitelné, protože dělají věci, které jsou naprosto bezprecedentní.
A co Evropská kosmická agentura?
Jsem rád, že roste i známost ESA, ale pořád je v porovnání s ostatními tristní. Nicméně zájem o vesmír se zvedá. Je to prostě tím, že média i v Česku a Evropě mají o čem točit a psát, protože se tu opravdu dělají úžasné věci. Stačí jim dát prostor a lidé se začnou zajímat, ptát a dozvídat. Takže zvyšující se zájem pozoruji, ale samozřejmě by to mohlo být vždycky lepší.
Abyste se stal astronautem, stavěl rakety nebo budoval družice, nemusíte jezdit do Ameriky.
Co by mohl evropský vesmírný program udělat, aby se v oblíbenosti NASA přiblížil?
Víte co? Pořídil bych do Evropy Hollywood! (smích) Protože když se podíváme na to, kde se člověk nejčastěji setká s logem NASA, tak to je popkultura. Kdekoliv se bavíme o vesmíru, tak když tam nefiguruje NASA, není to ten správný vesmírný film nebo knížka nebo cokoliv. Ale teď vážněji. Opravdu dramatický zásah by mělo právě natočení velkolepého vesmírného filmu. Ačkoliv pár pokusů tu bylo, třeba Proxima s Evou Green. Ale neviděly to masy, je to spíš psychologické drama. Není to o tom řekněme sexy tématu. O tom kosmickém letu samotném a vyřešení nějakého problému tam nahoře.
Měl byste mimochodem v hlavě už námět takového filmu? Třeba… Armageddon 2?
Něco takového by to muselo být. Něco jako Armageddon – konečně bez chyb. Anebo film Gravitace, taktéž konečně bez nesmyslů, ten snad ani nebudu dál komentovat. (smích) Takhle, musel by to být nějaký katastrofický scénář, protože jinak by na to lidé nešli a mají to s tématem spojené. Anebo dobývání kosmu, přistání a budování. Například Marťan je skvělý, udělat něco podobného by bylo parádní. Ale jen inspirovaného, abychom nekopírovali scénáře.
Každopádně budget na blockbuster by ale asi ESA jen tak nenašla, ne?
To nejspíš ne, ale dobře, že jste téma rozpočtu otevřel. ESA ho má obrovský! Má třetinový rozpočet v porovnání s NASA, to je opravdu hodně. Což způsobuje nejenom to, že děláme obrovitánské věci jako Evropa, jako ESA, ale také to, že se díky tomu účastníme těch největších mezinárodních misí.
Třeba chystané opětovné přistání člověka na Měsíci.
Ano, to bude spojené s Evropskou kosmickou agenturou. Když se podíváte na samotnou raketu SLS, která například v rámci mise Artemis 2 vynese loď Orion se čtyřčlennou posádkou na okružní cestu kolem Měsíce, tak tam hned u loga NASA je logo ESA.
Takže pro NASA nejsou Evropané jen chudí příbuzní?
Kdepak! NASA naprosto otevřeně říká: „My se bez Evropy neobejdeme.“ A to u každé velké kosmické mise. Já velmi rád zmiňuji třeba teleskop Jamese Webba, jeden z nejúžasnějších počinů posledních let. Ten letěl na evropské raketě z evropského kosmodromu. Ty nejlepší snímky, které k nám proudí, jsou zpracovány na evropských přístrojích. Jsou tady úžasné věci a další se chystají, jen se o nich tolik neví. Ale Američané mají samozřejmě náskok, to bychom museli změnit historii…
Změnit historii?
Kromě toho Hollywoodu mají přistání na Měsíci. To navždycky zůstane největším vesmírným počinem lidstva. Program Apollo, Neil Armstrong, Buzz Aldrin a další, to je prostě něco, co dokázaly Spojené státy. Ale kdo se o vesmír opravdu zajímá, kdo si věci zjišťuje a kdo se v tom pohybuje, tak samozřejmě evropské vesmírné působení zná a oceňuje. A to vlastně i docela vtipným způsobem.
Evropa nedělá ve vesmíru tak sexy věci jako NASA nebo Space X. Ale jsou to věci, které jsou nepostradatelné – a které třeba i zachraňují životy.
To nejde nakousnout a nedoříct.
U té obeznámenější fanouškovské veřejnosti je to taková zajímavá, možná dokonce i úsměvná věc. Říká se, že ESA mají rádi fajnšmekři a znalci. Zatímco NASA mají rády masy. Třeba i v kontextu oblečení, logo NASA dneska najdete na mikinách, na bundách, na slipech i na trenkách v nejbližším levném obchodě. Ale oblečení s logem ESA, to seženete jen přes internet nebo ve vybraném obchodě, mimochodem i u nás v pražském planetáriu.
Samozřejmě to říkám s nadsázkou. Jakýkoliv přístup, který vede k tomu, že lidem více přiblížíme vesmír, je důležitý. Mám také řadu zkušeností s dětmi, se kterými pracuju, že jakmile si vyslechli povídání o vesmírných příležitostech a o ESA, tak už nic jiného než ESA nechtějí znát. Jednou mi dokonce přišel e-mail od jedné maminky, že se od dcerky dozvěděla, že by se chtěla jmenovat Vanesa. A já že proč, vždyť má přece pěkné jméno? No jo, ale nemá ve jméně „esa“! (smích)
Zmiňoval jste, že ESA dělá úžasné věci. Jaký evropský projekt, který by si takové přiblížení zasloužil, byste vyzdvihl?
Jak jsem zmiňoval fajnšmekry a znalce, tak ti se samozřejmě orientují a dobře vědí, jakou fantastickou práci ESA odvádí. Pohledem širší veřejnosti je škoda, že to nejsou tolik sexy věci – jenže jsou neskutečně nepostradatelné. Uvedu jeden konkrétní příklad – systémy pozorování Země a družice Sentinel. Zrovna družice Sentinel 2 je snad ta nejpoužívanější družice na světě. Právě z ní si téměř každý vědec, který řeší dálkový průzkum Země, zdarma stahuje data. Není to jako ve filmech, že byste na snímcích z ní přečetl, co má Pepa na mobilu, to rozlišení je asi deset metrů. Ale to je tím, že je to environmentální družice, žádný špionážní satelit. Kdykoliv a kdokoliv si je může otevřít a podívat se na snímky Země.